Акцент на деня: Внимание! Тротинетки...

17:30, 22 авг 19 / Общество 25 2181 Topnovini
1
2
3

Най-голямата компания за споделени електрически тротинетки в света Lime започва работа в София от днес. Идеята е ясна - по-малко коли и екологично съобразен транспорт в столицата, но дали това е правилният и най-добрият начин предстои да разберем.

Практиката е разпространена в по-големите европейски градове и досега навсякъде е предизвиквала обществени дебати и поляризация на мнения относно безопасността. Истината е, че все още няма единно решение, което да регулира движението с електрическите уреди в целия ЕС.

В последните години делът на хората, използващи велосипед за придвижване в града, се е повишил, като към момента той е малко под 2%. Много  столичани прибягват до алтернативни форми на придвижване, водени от икономически или екологични подбуди по примера на същите социални групи от големите западни градове. Примерите за неуспешно налагане на световни иновации на родна територия не са един и два и все пак, тук няма да оставим скептицизмът да ни влияе. Нито ще се водим от съмнението за политизиране на дебата, продиктувано от предстоящата предизборна кампания. 

Тротинетките. Модерни, иновативни… и опасни. Онлайн справка ще ви отведе до редица заглавия, свързани с леки инциденти, фрактури, а дори до смъртни случаи. Липсата на законова регулация засилва хаоса в инстутциите, както и неведението на гражданите. 

Необходими са съображения, свързани с градската среда, законовите постановления и обществените нагласи. За да стигнем до отговор на въпросите, които биха възбудили широката общественост, ние от ТОПНОВИНИ потърсихме различни гледни точки от отговорни органи и компетентни лица по въпроса с новата мода и как тя ще се отрази на столичани.

"Столична община и София като град сме едни от първите, които преди масовото навлизане на този вид средство за придвижване се заехме с това да осигурим специални места за паркиране, за да може да се регулира този процес. В цяла Европа това е доста голямо предизвикателство в момента”, сподели в интервю столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Човек би решил, че е помислено за всичко. И щеше да е вярно, стига превозните средства да стояха постоянно паркирани. Но те се движат. Иначе осигуряването на 200 паркоместа за наличните 150 тротинетки е добра стъпка.

Коментарът на председателя на БСП-София и зам.-председател на транспортната комисия в СОС Калоян Паргов, за електрическите тротинетки е, че "Столична община работи и действа ПР-ски. Това е подходът и стилът на управление на ГЕРБ. Вследствие на което се създадоха куп проблеми и усложнения в София". Паргов е категоричен, че въвеждането на електрическите тротинетки са отчаян опит на ГЕРБ да замаже неуспеха си с велосипедната концесия. 

"Управляването на електронна тротинетка е удоволствие, стига да имаш необходимите условия. Каращите електрически тротинетки са част от пътния трафик, но не навсякъде имаме велоалеи, които могат да използват", отбеляза още лидерът на БСП-София.

Експертът Алекси Кесяков посочи, че не трябва да се чакат реалните промени в закона, а да се въведе спешна регулация.

"Имаше едно обсъждане за тези електрически тротинетки на някакво ниво в Столична община. Именно общината трябва спешно да разпише някакви правила. Защото хората ги ползват и не може да им го забраним“, обясни експертът. 

Той посочи, че ако сега стане инцидент с електрическа тротинетка, вина ще носи този, който е нанесъл повредата.

В разговорите активно участва Столична община със свои предложения, сред които да има регистрационен режим в общините за тротинетките за споделено ползване, не за личните. Преди 2-3 седмици изискванията са дискутирани с операторите. Това обяви Зафир Зарков на въпрос на ТОПНОВИНИ за предприетите от общината мерки.

Електрическите тротинетки вече навлизат в големите европейски градове. "В София се опитахме да осигурим условия, които да не допуснат, основните грешки, направени в Европа", посочи Зарков.

"Вървят дискусии, че електронните тротинетки се оставят разхвърляно и навсякъде- затова осигурихме места за паркиране", изтъкна общинският съветник и даде пример с Берлин, където заради проблем с паркирането, вече има инциденти със спънали се хора.

Зафир Зарков поясни, че в Берлин е създаден национален регламент преди 2 месеца, а тротинетките са в града от 2 години и половина. Във Виена правилата са утвърдени през ноември миналата година, а електрически тротинетки има от година и 8 месеца. "Днес в София има 150 тротинетки, а във Виена са 7000“, коментира той.

Попитан да очакваме ли общинските съветници да дадат пример и да отидат на работа с електрическа тротинетка, Зарков каза: "Всички биха могли да се възползват. Лично аз с удоволствие бих".

Няколко часа след откриването на гореспоменатите паркоместа не отсъстваха и куриози. Неопитен шофьор е решил, че няма проблем да ползва празното пространство, независимо, че има ясен знак за забранено паркиране, както и такъв, който обозначава, че това е място именно за тротинетки под наем.  

Снимка: ПИК

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.

Най-нови Най-четени Най-коментирани