Броят на велосипедите по улиците расте всеки ден. С това расте и броят на катастрофите с велосипедисти - само за миналата година регистрираните инциденти са над 360, съобщи БНТ.
Загиналите велосипедисти са 20.
Велосипедистите са пълноправни участници в движението. Това е ясно, има го и в закон. Въпреки правилата за движение, спорът в България кой има по-голямо право да бъде на пътя - колата или велосипеда, си остава.
Слави Кръстев, експерт приложно колоездене – СБА, посочи, че според него и единият, и другият трябва да се пазят на пътя. „Правилникът за движение на дясностоящия в много моменти дава право на велосипедиста на кръгово или на светофар да преминава, но моя съвет е все пак велосипедистите да изчакват автомобилите и превозните средства, когато са на кръстовище”, посочи той.
Автомобилният състезател Румен Дунев, заяви, че въпросът е, че велосипедистите не отговарят пред закона с регистрационни номера, документи за управление и т.н. и много често заради тях се случват много тежки катастрофи.
Колоездачът Борислав Йорданов е на колело от дете. На година изминава около 15 000 км на велосипед. Маршрутът от връх Ком до Емине изминава на две колела за рекордно време - по-малко от 3 дни. По 600 часа на година е на велосипед, в София, между колите в агресивната градска среда.
„Има си писани правила в колоезденето - трябва да имаме основни неща по колелото, като едни от най-важните са стопче, светлина. Това е изключително важно за нощни условия, както и звънец. Като коланите при автомобилите, каската може да спаси живота ни. Тя има някои специфики при слагане, не може просто да я сложите на главата си и да си мислите, че сте защитени. Тя трябва да се стегне и да се сложи много добре покрай ушите и като се щракне, да може да стои здраво на главата”, посочи Йорданов.
Първо правило на колоездача - пази се сам, не разчитай на другите. Правило номер две - бъди предвидим за останалите.
„Велосипедистите могат да са предвидими единствено ако подават сигнали. Ако един велосипедист например завива наляво, трябва да подаде ръка наляво. За надясно - подава ръката надясно. И когато спира, подава ръката нагоре. За да бъде забележим един велосипедист, не е хубаво да бъде облечен с черни дрехи, задължително е да носи светлоотразителна жилетка”, каза още Йорданов.
Оказва се, че тези иначе прости правила могат да спасят човешки живот, признава и автомобилният състезател Румен Дунев.
„Когато на шофьора му се наложи да възприеме опасността, а на мозъка да изработи реакция, за да може да се предприеме съответната маневра, се изискват до около осем десети от една секунда. С тази скорост автомобила преминава около 20 м. Не винаги спирачката е първото и най-добро решение. В някои от случаите, когато автомобилът има скорост с отклонение на волана и маневра заобикаляне, резултатите са по-добри. Ако има пешеходец, велосипедист и някакво друго моторно превозно средство около нас може би най-добрият вариант е да се избегне пряк контакт с пешеходец или велосипедист и да се търси контакт с друг автомобил. Защото по този начин ще пострадат само ламарините и ще може да се спасят човешки животи”, заяви Дунев.
Преди да излезете на улицата с колелото следете и за техническата му изправност.
Слави Кръстев, експерт приложно колоездене -СБА: „Скорости, гуми, волан, всичко трябва да бъде проверено. Педалите, курвела, както някои му казват. Всичко трябва да бъде окомплектовано, да бъде наред, за да може велосипедистът да се движи правилно и да не предизвиква ПТП”.
Борислав Йорданов: „Аз разбирам, когато нещо не е в изправност, защото то започва да тропа да трака, да издава неспецифични звуци. Мога например веригата ще ми е за смяна, ако започне да прескача или ако започнат да ми скърцат спирачките повече, значи накладките са ми износени”.
Има някои разлики между карането на колело в България и други страни в Европа. В Холандия и в Унгария например велосипедистът е с предимство пред пешеходеца и пред автомобила.
Борислав Йорданов посочи, че в България стопчето може да свети постоянно, може и да мига. „В Германия е забранено мигането на стопче. Там то свети постоянно. Има няколко причини, като една е, че дразни шофьорите, другата е, че може да отключи епилепсия и третата е, че когато мига, по-трудно се определя разстоянието отколкото когато свети постоянно”, обясни той.
Правилата за велосипедистите са разписани в закон, никой обаче не контролира тези участници в движението дали са наясно с тези правила.
Борислав Йорданов: „Когато имаме светофар и за велосипедисти, ние можем да караме и през този светофар, но когато светофарът е само пешеходен, трябва да слезем от колелото, защото един велосипедист, когато е на колело, той е водач на превозно средство, а когато го бута, той е пешеходец”.
Когато решите да сте част от движението, независимо дали сте шофьор или карате колело - най-важното е да бъдете концентрирани на пътя.
Дори на колело не се качвайте след употребата на алкохол, защото някъде някой ви чака да се приберете живи.
Добави коментар