Как се появява легендарният парфюм Chanel №5?

10:20, 05 май 19 / Любопитно 25 2005 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Прословутият парфюм "Шанел № 5" е признат за най-знаменитият аромат на XX век. И въпреки, че носи авангардният дух на 20-те години, неговата слава се оказа непреходна. Дамският парфюм с аромат на жена и до днес е най-продаваният.

Как се появява парфюмът?

Историята около появата на парфюма е повече от любопитна.

Още като девойка Габриел Шанел не обичала популярните по това време цветни аромати. За нея те символизирали образa на безпомощната жена-цвете, който бил ненавистен за най-голямата реформаторка в модата. Изобщо Коко (псевдоним, останал от музикалната й кариера, преди да стане дизайнер) изпитвала предубеждение към парфюмите и то съвсем не без основание – по това време ароматите се използвали главно, за да прикриват неприятните телесни миризми. Затова Шанел, като жена с изрядна хигиена, изобщо не прибягвала до употребата им. 

На трето място според дизайнерката предлаганите през 20-те години аромати били простовати. Те се състояли най-често само от една цветна есенция – например роза, гардения или жасмин и по-рядко се смесвали. Тези парфюми бързо изветрявали и за да издържат до края на вечерта, било необходимо да се слагат в прекомерни количества. Затова в първите няколко часа дамите разпространявали задушаваща миризма, а тази неумереност напълно противоречала на изповядвания от Коко Шанел минимализъм.

Подразнена, тя започнала да мисли как да промени тази ситуация. По това време дизайнерката се запознава с руския емигрант Ърнест Бо – опитен парфюмер, вещ в най-новите научни разработки на времето. Най-революционната от тях била синтезирането на алдехидите – летливи химически вещества, които придавали на естествените цветни есенции изтънчен и абстрактен аромат. Тези съединения били неустойчиви и с тях се работило изключително трудно, но опитният Ърнест Бо се заел да направи реалност новаторските идеи на Коко Шанел.

Коко Шанел кани парфюмериста Ърнест Бю  да създаде формула за първия аромат, той представя своите 5 шишенца с мостри, от които тя да избира. Уханието в бутилка номер 5 е това, което спечели сърцето , откъдето идва и името на парфюма, № 5.

Неслучайно числото 5 е свързано и с датата на представяне на парфюма - 5 май 1921 г., на петия ден от петия месец. 

Формулата на Chanel No 5 включва разпознаваемите за всяка жена аромат на жасмин, иланг-иланг, майска роза, сандалово дърво, която за времето се оказва революционна.

Семплото, квадратно шише пък било издържано в стила на френския пуризъм (чистота) – актуално по това време течение в изкуството, при което формите били изчистени от всякакви излишни детайли и декоративни елементи. За съвременниците й подобна форма на парфюм била съвсем непривична. Дамските аромати се предлагали в пищни и натруфени шишенца със сантиментални названия. Затова неслучайно днес флаконът на "Шанел № 5" се смята за истински шедьовър и е изложен в Музея на съвременното изкуство в Ню Йорк.

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама