Поглед назад: 41 години от най-голямата авиокатастрофа в България, останала мистерия

09:30, 16 мар 19 / Поглед назад 25 2419 Topnovini

Най-голямата авиокатастрофа у нас - край врачанското село Габаре, все още остава загадка какво точно се е случило.

7-членен екипаж, 66 пътници, нито един оцелял.

Датата е 16 март 1978 година. В 13:20 часа от София излита Ту-134 на БГА "Балкан" за Варшава.  След 10 минути обаче, преминавайки височина 4900 метра, неочаквано обръща на 135° и преминава в остро снижение, след което се врязва в скала край село Габаре и напълно се разрушава.

На 85 км от София с 850 км/ч самолетът ковчег се разбива в скала край коритото на река Бреша. Следва грохот. Всички загиват. Сред тях са момичетата от отбора ни по художесствена гимнастика, треньорката Жулиета Шишманова, помощничката й Румяна Стефанова. На борда са и състезатели по лека атлетика от Спортното училище в Бургас, националният тим на Полша по колоездене и полска правителствена делегация, водена от министъра на културата Йежи Вилхелми.

Мистерията започва. Каква всъщност е причината за самолетната катастрофа и до днес не е ясно, тъй като черната кутия все още не е намерена.

Според официалната версия „самолетът се е разбил вследствие на повреда в електрическото захранване“.

Най-странното е, че почти всички загинали в тази трагедия и до ден днешен се очаква да се завърнат. Така казала навремето и Ванга, като уточнила, че всички са живи и ще се завърнат по вода.

Час след трагичния инцидент в новинарската си емисия в 15:00 ч. белградското радио излъчило следното съобщение: “Авион с неопознаваеми знаци прелетя над територията на Югославия”.

Известна е и версията, че хората са отвлечени за секретни опити.

Мръсната поръчка уж била организирана от американския милиардер Арманд Хамър. Самолетът бил запратен на полигон на остров Муруроа в Тихия океан за провеждане на опити с ядрени устройства и пасажерите били подложени на облъчвания с високи дози радиация. А за заблуда над врачанските села Габаре и Тлачене бил взривен друг самолет.

Допуска се възможността самолетът и пасажерите да са станали жертва на терористичен акт. Дали в него е било поставено взривно устройство, или внезапно е загубил височина поради схватка между екипажа и терористи, е пълна мистерия. Факт е обаче, че пистолетите на двамата пилоти липсвали. Необяснимо защо командирът Йордан Йорданов по това време не е бил в кабината, а в пътническия салон.

Очевидци твърдят, че на мястото не е имало пожар или следи от огън. Резервоарът на самолета е бил пълен с 11,5 тона керосин. Предвид високата скорост, с която се разбил, неминуемо е трябвало да има пожар, коментират специалисти.

След такава катастрофа е нормално да се намери, ако не тяло, то поне останки от такова. Сред ламарините обаче е имало само строшени на ситно кости, което поражда нова загадка.

Близки на пътниците в самолета смятат, че катастрофата е инсценировка и лъжа на тогавашното правителство.

На мястото на катастрофата по огледа са били открити документи на човек, който изобщо не е пътувал с този самолет, но и този факт остава без обяснение. Пътническият самолет нямал седалки, твърдят селяните, чистили по-късно местността. Открили много дрехи, части от детски велосипеди, писма, мартеници... Неяснотите са много. Версиите също, а някои от тях звучат като фантастични разкази.

41 години след най-загадъчния инцидент в историята на българската авиация мистерията остава все толкова заплетена.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!