Проучвания сочат, че силата на технология до голяма степен определя начина, по който се държим и как взаимодействаме с околните. Технологиите създават пристрастяване и това не е нищо ново под слънцето. Но не са ли тези зависимости просто навици, научени от ерата на Facebook и Twitter? Защо чувствата ни за одобрение и принадлежност сега са свързани с броя харесвания или споделяния, които получаваме в социалните мрежи?
Отговорът се намира в дизайна на поведението (Behavior Design) - дисциплина, която все още е напълно непозната у нас и която се фокусира върху разработването на система от модели и правила за влияние върху човешкото поведение. Нейн създател е Би Джей Фог - директор и основател на Лабораторията по убеждаване Станфордския университет, пише Lifestyle.bg.
Фог е помогнал на милиони хора да се променят чрез обучения и консултации. "Технологията ни позволява да провокираме поведение и ни мотивира да правим нещата по различен начин, да опростим и автоматизираме някои процеси. Да накараме потребителите да променят брандове или служители да намалят теглото си, за да си спестят грижи за здравето. Голямото постижение на Facebook, например, е, че ние непрекъснато се консултираме с него ден
след ден", обяснява Фог.
Без обучение, без конкретни примери, повечето хора поддържат своите цели "размити" и остават в страната на поведенческите мечти, което ги отдалечава възможността да променят живота си. С дизайна на поведението конкретността и точността са необходимост. Някои примери за конкретно поведение биха били: "След като се
прибирам от работа тази седмица, ще правя пет минути медитация", "Ще пия чаша вода незабавно, когато се събудя сутрин" и т.н.
Малките, но точни, стъпки водят до големи резултати. Важно е да маркираме прости и постижими етапи, които не водят до чувство на неудовлетвореност. Това е като създаване на карта или уравнение, което ни води към изпълнението на поведението, което търсим. Какво искаме да променим и какво ни е необходимо?
Например нашата карта (от map на английски) ще представлява:
B = е поведението (на английски behavoir), към което се стремим.
М - мотивация (motivation на английски)
А - умение (ability e способност на английски език).
P - точност и бързина (от английски prompt).
Получаваме, че B = MAP - или картата на нашето поведение, към което се стремим, основно включва мотивация, умение, точност и бързина.
Добави коментар