Извадиха „Олга Джи”, правят зона за отдих канала между Вая и Черно море

16:32, 03 ное 15 / Любопитно 25 188 Topnovini
След 14 години успешно приключи изваждането на потъналия кораб „Олга Джи” в канала, свързващ бургаското пристанище с езерото „Вая”. Натрупаните с годините наноси около корпуса на потъналия плавателен съд затлачват свободното оттичане на езерото към морето. Това е и една от причините за наводненията при силни дъждове на пътя към бургаския комплекс „Меден Рудник” и в кварталите „Победа” и „Акациите”.

„Премахването на кораба и прочистването на канала беше повече от наложително. Радваме се, че въпреки изключителните трудности ангажираната фирма успя да се справи. Десетките часове прекарани от водолазите в студените и мътни води постигнаха ефекта да бъде облекчен корпуса и с помощта на предоставения от страна на БМФ Порт Бургас 100 тонен кран „Фантуци” четирите огромни парчета да се извадят на кея. С изваждането на „Олга Джи” и почистването на канала може в пълен мащаб да се реализира проекта на Община Бургас за създаването на екологични рекреационни зони, които да направят достъпни уникалните езерни територии около града”, каза изпълнителният директор на пристанището Диян Димов.

С  трудната задача по изваждането на „Олга Джи” е била натоварена специализирана фирма. Управителят ѝ обясни, че до сега всички опити за изваждането на потъналия плавателен съд са били неуспешни, защото е търсен начин корабът да бъде изваден цял, а това е било невъзможно.

„Плавателният съд е потънал обърнат с кила, като всички палуби и надстройки са били на дъното. С течение на годините около него се трупат наноси и тиня, която действа като лепило и създава огромен вакуум и по този начин тежестта на кораба се увеличава многократно. Изчислихме, че на един кубик метал има натиск от около 1,5 тона тиня.  Представете си какъв е натискът от тинята на около 400 кубика. Единственото решение бе корабът да бъде нарязан на части. Първо го разрязахме на две, а след това всяка половина на още две части. Така всяко едно от четирите парчета, които са изчистени от наносите е тежко между 18-50 тона, което позволява изваждането му с кран и подходящи сапани /метални въжета/ без те да се скъсат”, казва Ивайло Душков.

На 24 септември 1998 г. „Олга Джи” се появява на рейд в акваторията на бургаското пристанище. На следващия ден с цел ремонт застава на 25-то корабно място в Пристанище Запад. На 13 октомври 1998 година корабът е задържан от ДИК /Държавна инспекция по корабоплаването/, сега Изпълнителна агенция „Морска администрация”, тъй като не отговоря на международните изисквания за безопасност на корабоплаването. Фирмата корабособственик не плаща на екипажа. Не плаща и дължимите пристанищни такси за услугите на корабния агент. В тази връзка тогавашното ръководство на бургаското пристанище завежда дело в съда срещу корабособственика, което печели и корабът става собственост на пристанището.

На 19 септември 2001 г. е назначена комисия, която бракува кораба за скрап с цел да бъдат покрити разходите на бургаското пристанище. На 29 октомври 2001 г. корабът е преместен в края на 21- во корабно място, за да започне неговото нарязване. На 30 октомври същата година „Олга Джи” потъва на 21-во корабно място (каналът свързващ пристанището с езерото „Вая”).

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!