Почина прочутият дизайнер на „Louis Vuitton“ Върджил Абло

16:31, 29 ное 21 / Свят 25 1235 Шрифт:
Биляна Иванова

Върджил Абло, прочутият дизайнер на мъжката мода на бранда „Louis Vuitton“ и вероятно най-признатият чернокож в модата, почина на 41 години. От 2019 г. той се е борил с рядка форма на изключително смъртоносно раково заболяване - ангиосарком на сърцето, за която не съобщи публично.

Моделиер без да е учил мода, творчески директор и създател на модната линия Off-White, той казваше: „Всичко, което създавам, го правя за собствената си 17-годишна версия“. Той дълбоко вярваше в силата на изкуството да вдъхновява бъдещите поколения, се казва в официалното съобщение. Мнозина сравняват размаха на таланта му с имена като Анди Уорхол и Джеф Кунс.

Абло е американец, роден на 30 септември 1980 г. в семейството на имигранти от Гана. Кариерата си в модата започва в сътрудничество с Кание Уест, през 2012 г. регистрира първата си компания - Pyrex Vision, за т.нар. уличен стил мода, а година по-късно - и италианския бранд Off-White. Той си сътрудничеше с Ikea, Nike, Moet & Chandon, Evian, беше диджей и автор на визуални творби и работеше с японския художник Такаши Мураками. През март 2018 г. му бе поверено да отговаря за мъжкото облекло на „Louis Vuitton“, най-големия моден бранд в света. През 2021 г. работодателят му LVMH купи 60% от Off-White.

Списание „Вог“ разказва за него преди три години, че основните умения как да създава дрехи идват от майка му, която била шивачка. След като завършва Университета на Уисконсин-Мадисън, Абло се дипломира като магистър по архитектура в Илинойския технологичен институт. В началото на века стажува във „Fendi“ в Рим и прави впечатление на Седмицата на модата в Париж.

Привличането му от LVMH съвпада с момента, когато се срещат уличната и висшата мода - смесване на маратонки и панталони в камуфлажни цветове с вталени сака и вечерни рокли. Много от идеите му идват от графитите, хип-хопа и скейтборд културата и „Louis Vuitton“ преценява, че той е човекът, който ще привлече по-младо поколение клиенти.

Нещо повече - LVMH му позволи да започва нови брандове и да си партнира със съществуващите 75 бранда на групата във всевъзможни сектори извън модата. Посланията му говореха за включване на различните, за силата на расовата идентичност и размиването на социалните роли на пола, а ревютата му включваха четене на поезия и арт инсталации. Преди броени седмици в Катар бе открита изложба „Върджил Абло: Фигури на речта“, представляваща ретроспектива на досегашната му кариера. Преди това тя бе показана в Музея за съвременно изкуство в Чикаго, съобщи „Дневник“.

Той прегазваше бариерите и възходът му в традиционната индустрия за луксозни стоки промени представата какво е възможно да се направи в модата, написа за него „Ню Йорк Таймс“. Творбите му не бяха нещо за обличане, а тотеми на идентичността, издигнати на кръстопътя между изкуство, музика, политика и философия, продължава изданието. Той беше майстор на използването на ирония, на препратки и намигвания към силата на това да промениш познатото и да му придадеш аурата на културна стойност.

Абло наричаше себе си не дизайнер, а създател като изтъкване на мащаба на креативния му ум и изключителната му работливост.

Макар сега да идват съболезнования и отдаване на почит от прочути дизайнери и модисти от цял свят, в началото той е критикуван от общността, че не твори, а по-скоро копира вече съществуващи идеи, леко ги преработва и ги представя като нещо ново. Абло казваше, че вместо да се опитва да спечели елита, може да отиде директно при клиентите и елитът сам ще го намери. През 2018 г. сп. „Тайм“ го постави сред най-влиятелните хора в света за годината.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама