Българин с първа книга в света за историята на Skoda в рисунки

10:00, 10 апр 20 / Култура и наука 25 1838 Любомира Николова
Снимка: Стефан Иванов

Стефан Иванов е роден и израснал в град Дряново. Там завършва образованието си, следва 4 години във ВТУ, но се налага да прекъсне поради редица причини. От шестгодишен спортува (карате, баскетбол, футбол за кратко, но по-големите му изяви са в леката атлетика). Неколкократен шампион на България по лека атлетика на 100,200 и 400м, но страстта му е фитнеса. За първи път влиза в зала на 10 години и вече 23 години фитнесът е част от живота му. Приключва с атлетиката поради контузии.

През времето на следването си ходи на бригади в САЩ (Тексас 2007, Хавай 2008 и Уайоминг 2009), което му дава голям тласък в живота, учи се на много неща и променя мирогледа си.

Снимка: Личен архив/Стефан Иванов

Разкажи ни за себе си и за твоята страст - как се зароди идеята да нарисуваш историята на автомобилната компания Skoda и не само, а и да издадеш книга?

Историята покрай рисуването на автомобили е като сценарии за филм. През ноември 2005 година, претърпях жестока катастрофа с мотоциклет с около 80 км/ч. Пораженията бяха две: черепно-мозъчна травма и фрактура на шийни и поясни прешлени, множество по-леки наранявания по лицето и тялото. Вследствие на удара изкарах 14 дни в кома, имах частична загуба на паметта, загубих напълно обонянието и вкуса си. Помня само, че беше сряда и получих обаждане от една модна агенция да се явя за снимки в София и в следващия момент си спомням, че се събудих в болницата.


Процесът на възстановяване беше изключително труден. В началото не можех почти да се движа и основно лежах. Не можех да слушам музика, или да гледам телевизия.Също така не можех да чета, а като говорех обърквах думите. За да стимулирам мозъчната си дейност и физическа  координация започнах да рисувам, но ми беше трудно, защото ме боляха очите, а ръката ми трепереше.

С подобрение и стабилизиране на състоянието дойде и първата успешна рисунка.Това се случи лятото на 2006 година.

Колко русунки имаш до момента?

До сега имам нарисувани около 2000 рисунки.

Как се спря да рисуваш именно модели на Skoda?

В семейството ми винаги сме имали такава кола. Един приятел беше откъснал от автомобилно списание няколко страници по повод 100 години спортни успехи на Skoda.Тази статия ме подтикна да продължа да търся информация за историята на компанията.Тази година се навършват 125 години автомобилостроене.

Историята на тази марка е изключително интересна. Тя е една от първите компании в света. Изпълнена е с интересни моменти, събития, иновации, състезания, рекорди, минала през няколко войни и политически режими.

Преди Първата световна война качеството им било от най-високо ниво и е редом до Mercedes, Bugatti, Minerva, Lorraine-Dietrich и др.

С увеличаването на броя на рисунките реших, че ще е най-добре ако успея по някакъв начин да разкажа тяхната история, но по един достъпен и нетрадиционен начин, а именно моделите да са нарисувани от мен.

Как се казва книгата ти и какво може да открием на страниците й?

Снимка: Стефан Иванов

„Skoda - история в рисунки“ представлява историческа, научна, техническа художествена литература, а сама по себе си е първата по рода си отпечатвана някога.

Обхваща периода от самото създаване на компанията през 1895-та (когато носи името Лаурин и Клемент) до 1929-та, когато индустриалният гигант Skoda от град Пилзен ги поглъща.

Колко време ти отне да направиш книгата?

Около година и половина, като освен с рисуване се занимавах с търсене и сравняване на информация от източници от Чехия, Словакия, Германия, Англия, Русия и др.

 

Снимка: Стефан Иванов

Предпечатът беше изготвен абсолютно доброволно и безвъзмездно от г-жа Димка Господинова, която също беше възхитена от историята.

Преди инцидента можеше ли да рисуваш или успя да развиеш таланта си?

Като малък винаги съм рисувал, но най-вече супер герои, рицари, чудовища и др.

Нищо особено. Просто тогава имах, а и все още имам много богато въображение.
За мен и работата ми знаят от години в „Шкода Ауто“ - Чехия, както и представителството им в България. Има статия за мен в тяхно списание. Няколко пъти писаха за мен в чешки медии.

Наскоро излезе статия в списание „Роден глас“,което се печата в Чехия и се издава от българи за българската общност там. Кратка статия излезе и в електронна автомобилна медия от Нидерландия. За сега от Skoda в Чехия не предприемат нищо във връзка с книгата ми, а от представителите им тук водя преговори за представяне на книгата пред техни клиенти.

Кога представи книгата си за първи път?

На 19 октомври миналата година в музея на Колю Фичето в родния ми град, за което съм благодарен на управата и екипа на музея, че откликнаха моментално и ми помогнаха с приготовленията.

Снимка: Стефан Иванов

Да очакваме ли втора част?

Разбира се. Тя  ще обхваща периода от 1929г. до 1939 г. може би. Тогава Чехословакия е завладяна от нациска Германия и производството им е насочено предимно във военни машини, оръдия, боеприпаси и т.н.

Ще отнеме доста време втората част, защото моделите са много, всеки има множество разновидности (двуврат, кабрио, полукабрио, роудстър, седан, комби, лимузина, пикап, линейка, камион, автобус и др.).

Може би рисунките ще са два пъти повече от първа част.

Снимка: Стефан Иванов

Tова ли е единственото нещо, с което се занимаваш, или това те прави щастлив?

Работя в спортната зала в Дряново. Когато не съм на работа или с приятели някъде рисувам. Всяка свободна минута е за рисуване.Правя това предимно вечер като понякога рисувам до 02:00-03:00 часа.

Веднъж се увлякох и си легнах в 04:30. Обичам да пътувам, да съм сред природата на тишина и спокойствие.Спортувам всеки ден почти, а другата ми слабост са ретро автомобилите. Имам Skoda от 1982-ра, с която скоро ще кръстосвам пътищата.

През 2009-та си купих Skoda 1000 МБ от 1967-ма, която подкарах през 2011-та. Страхотна кола!

В момента е собственост на ретро музей Варна, с чийто собственик сме близки приятели вече 9 години.

Какви са целите ти и за какво мечтаеш?

Страх ме е да си призная, но един живот няма да ми стигне, за да завърша цялата история. Освен автомобили, ще дойде време и за камионите, автобусите, танковете, локомотивите и оръдията им. Това са още няколко хиляди рисунки.

Преди няколко седмици един американец, живеещ в Англия ми поръча две книги. Едната ще бъде поставена в най-голямата автомобилна библиотека в Европа-Мери хол, а другата ще отпътува за института РИЙВС във Флорида, САЩ, който е по програма на университета Станфорд.

Снимка: Стефан Иванов

Веднъж попадне ли там книгата ми ще е голям успех за мен. Самият институт има за цел да образова хората на тема история на автомобилостроенето и различните компании, както и да съхрани ретро автомобилите като културно и историческо наследство. 

От своя страна предложих, при желание от представителите на института, да организираме изложба на рисунките ми, както превод на книгата на английски и лекции от моя страна за историята на Лаурин и Клемент, както и историята на Skoda.

Основните цели, които са свързани с книгата ми са: тя да бъде преведена на няколко езика и да бъде представена в съответните страни, защото знам, че много чехи и словаци ще оценят  дългогодишния ми труд, все пак рисувам част от тяхната история.

Не бих отказал и изложба в музея на Skoda в Чехия.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!
Ключови думи