Две оферти за хеликоптери под наем са постъпили в рамките на обявената обществена поръчка от държавното дружесвтото „България Хели Мед Сървиз“, съобщи директорът му Георги Гвоздейков в сряда. Офертите са от фирми от Словакия и Белгия, като предстои комисия да ги оцени и до 17 февруари да има избран изпълнител.
Според ръководството на „Хели Мед Сървиз“ до средата на годината дружеството може да е лицензирано като авиационен оператор, екипите да бъдат обучени и наетият хеликоптер да участва в мисии по оказване на спешна медицинска помощ. Всичко това, обаче, може да стане, ако служебното правителство се откаже от намерението си да закрива „Хели Мед Сървиз“ и дейността му да бъде поета от Държавния авиационен оператор, пише Mediapool.
При закриване на „Хели Мед“, свършеното отива на боклука
„Не мога да кажа дали ще бъдем закрити, защото не зависи от мен. Това решение трябва да го вземе Министерският съвет, ако бъде предложено. Но ако някой реши другата седмица да закрие „България Хели Мед Сървиз“, това означава, че свършеното до момента го изхвърляме на боклука и няма да има доставен хеликоптер, защото процедурата трябва да бъде прекратена. Всичко трябва да започне отначало и евентуално след 6-7-8 месеца ходене по мъките в края на годината, ако се работи усърдно, можем да достигнем сегашното ниво“, заяви Гвоздейков.
Обществената поръчка за наем на 1 хеликоптер е на стойност 1 756 004 евро и по данни от регистъра на обществените поръчки двете фирми, които са заявили желание да участват са „Еър транспорт трейдинг“ АД и „Хеливенчър ФТО“ АД. Според Гвоздейков в процедурата са щели да участват повече кандидати, ако служебното правителство не беше публикувало в последния работен ден на миналата година проект на постановление за закриването на „България Хели Мед Сървиз“ и поемането на дейността му от държавния авиационен оператор.
По думите му европейските правила и българското законодателство не позволяват държавният авиационен оператор да извършва друга дейност, извън тази, която изпълнява в момента, а именно: осъществяване на полети със специално предназначение – полети към президенството, Министерския съвет и т.н.
Наличен хеликоптер в средата на годината
Председателят на Съвета на директорите на дружеството Георги Клисурски прогнозира, че от втората половина на 2023 ще има един наличен хеликоптер, с който да извършваме мисии. „Пред нас стои алтернативата от втората половина на 2023 г. да имаме един хеликоптер, който все пак да бъде наличен и да участва в мисии ако се наложи. Или ако ние тук нищо не свършим, да чакаме до декември, когато би трябвало да пристигне първият хеликоптер по Плана за възстановяване (по поръчката за 6 хеликоптера на МЗ-бел. ред) и тепърва да се лицензира оператор“, каза Клисурски.
В момента паралелно с процедурата за наем на медицински хеликоптер от „Хели Мед“, тече и процедура по пряко договаряне в Министерството на здравеопазването (МЗ) за покупката на 6 медицински хеликоптера по Плана за възстановяване и устойчивост и програмата „Региони в растеж“. Днес изтича крайният срок по тази процедура, в която е поканена да участва италианската компания „Леонардо“, която бе единствен участник в провалената в края на на миналата година обществена поръчка.
Предлагат наем и на втора машина
Гвоздейков съобщи, че „Хели Мед“ ще инициират преговори с институциите да бъде нает и втори хеликоптер, докато пристигнат хеликоптерите, поръчани от МЗ по Плана за възстановяване.
„Разходът, при положение, че имаме вече обучени екипажи, е от 1.5 до 1.7 млн. лева за година, което нашата държава може да си позволи да инвестира в живота и здравето на българските граждани“, коментира Гвоздейков.
Съпътстваща инфраструктура
При реализирането на проекта за спешна медицинска помощ по въздух България трябва да разполага с 6 медицински хеликоптера и 6 оперативни бази в страната, така че превозните средства да достигат максимум за 25 минути до най-далечната точка. В този периметър трябва да има поне 2 приемащи болници, които да могат да приемат спешния пациент и да разполагат със сертифицирана хеликоптерна площадка. В София има болници с хеликоптерни площадки, които предстои да бъдат сертифицирани, но Гвоздейков постави въпроса с осигуряването им в страната, за да не се окаже, че в един момент има хеликоптери, но няма къде да кацнат.
„Проектът за изграждането на спешна медицинска помощ по въздух е от общонационално значение и екипът на авиационния оператор сме една важна част от пъзела, но няма как да се справим сами. Авиационият оператор трябва да работи в синхрон с МЗ и центровете за спешна медицинска помощ, системата 112, Министерството на транспорта като наш принципал“, посочи Клисурски.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар