Анализ: Нужно ли е да се отлага забраната на влизане на стари коли в центъра

15:30, 10 дек 22 / Политика 25 1237 Шрифт:
Автор: Георги Павлов

бел. ред. повече детайли върху отлагането могат да бъдат прочетени тук.

Съобщение на СОС на 21 ноември т.г. обяви, че въвеждането на нискоемисионна зона в центъра на София, в която да се забрани влизането на най-замърсяващите въздуха автомобили, ще се забави с една година, а изпълнението на целия план с още осем.

Решението бе взето от работна група, в която са участвали общински съветници от ГЕРБ и на групата на „Демократична България“, която иначе е опозиция на ГЕРБ в СОС. 

Въвеждането на подобни мерки е опит да се изпълни едно от изискванията в съдебно решение на Софийски градски съд за ограничаването на замърсяването на въздуха в столицата. Данни на общината показват, че ежедневно, през малкия ринг на центъра, преминават около 170 000 превозни средства, а през големия ринг – около 304 000.

СОС съобщиха тогава, че първоначалния проект на Наредбата за нискоемисионните зони - забраната за твърдо битово гориво за цялата община - бе предвидена от 1-и януари 2030, но след разговори между ГЕРБ и ДБ  в текстовете е записано ограничението да е от началото на 2029 г.

Снимка: БГНЕС

Какво всъщност се случва и какъв е планът на Столична община?

Целта на въвеждането на нискоемисионна зона в центъра на София е да се ограничи замърсяването от стари автомобили, ползващи дизел на 20 години и бензин на 30. Всичките категории могат да бъдат проверени тук.

  • Декември 2023 г. - трябва да влезе в сила забраната за движение на най-замърсяващите автомобили - от първа екологична група, в т.нар. „Малък ринг“ на центъра на София – между булевардите . „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „Сливница“ и улица „Опълченска“. Година по-късно същите ограничения се предвиждат важат и за колите от втора екологична група.
  • Декември 2025 г. - Зона „Голям ринг“ – оградена от булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „П.Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х.Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И.Е. Гешов“ и бул. „Константин Величков“, се предвижда да се въведе от 1 декември 2025 г. Тогава в тази зона ще се забрани влизането на най-замърсяващите автомобили от първа екологична група.
  • Декември 2027 г.– въвеждането на забрана за горните райони и за втора група автомобили.
  • 2029 г. - Въвеждане на забрана за твърдо горив

Снимка: БГНЕС

Какви са всъщност проблемите с плана и какво би било по-добре?

Въпреки доброжелателността на Столична община за една по-екологична София, ние сме длъжни да попитаме - защо толкова отлагания?

Първата забрана през 2023 г. за автомобили от първа група са тези преди 1 юли 1992 / Преди 1 януари 1996. Не е ясно защо е нужно забраната да идва 2023 г. и защо не е направена незабавно при положение, че жителите, движещи се с подобни автомобили са изключително малко на фона на 1 млн. автомобила в София, още по-малко дали влизат в центъра така или иначе. На практика, отлагането на всяка мярка е безсмислено, тъй като това само ще забави екологичния прогрес, към който се стремим. Същото се отнася и за забраната за твърди горива, която също би могла да бъде направена почти незабавно.

Няма време за отлагане на всичките мерки, особено като се вземе предвид общия контекст на глобалното затопляне и проблема с фините прахови частици в София.

Създаването на подобен, простиращ се във времето план, отваря пространство за множество промени, които изцяло могат да застрашат неговото реализиране.

Изобщо намаляването на наличните автомобили в и около центъра на София е една от поредица добри идеи, които могат само да подобрят екологичната ситуация, както и да спомогнат на града да заприлича все повече на европейска столица.

Т.нар. такса "задръстване" за влизане в централната част е също нещо, което без проблем може да бъде въведено незабавно. Подобни такси за влизане с автомобил има например в Лондон и Стокхолм. Целта на новата мярка е да намали замърсяването на въздуха в столицата.

С подобни мерки, ползата на градския със сигурност ще скочи, което ще намали задръстванията, ще направи движението по-лесно и като цяло ще съкрати със значителен процент вредните емисии. На този етап София има достатъчно добре развит градски транспорт, че софиянци да се придвижат без проблем. Разбира се, винаги има място за доразвиване и подобрения.

При наличието на повече ползващи градски транспорт ще се реши и потенциалния проблем за неговия фалит, както и други проблеми свързани с подобряването и развиването му.

Но с безсмислено отлагане може само и единствено да има повече проблеми.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама