Ако ви предложат килограм ябълки и имате възможност да изберете дали да бъдат в найлонова торбичка или в хартиена, как бихте предпочели и какво значение би имало това за вас? С този въпрос „Green Point“ провокираха гостите на юбилейната Логистична бизнес конференция в София. Всъщност проблемът е, че ние често дори не се замисляме и в ежедневието си хващаме първото, което ни е под ръка. Разликата обаче е огромна, защото найлоновите торбички се разграждат за близо 400 години, а хартиената до няколко месеца.
Когато избираме козметиката или храната си, ние отново внимателно подбираме съставките и държим да бъдат еко и био, в същото време обаче не обръщаме внимание на това, че опаковката може да е пластмасова. Не се замисляме и че тези продукти често са дocтaвавяни cъc зaмъpcявaщ въздyxa тpaнcпopт. А промяната зависи именно от нас.
Ето защо от „Green Point“ предлагат алтернатива - да бъдем еко от игла до конец. Те създават първата в България логистика с флот от изцяло електрически бусове, защото вярват, че транспортът е възможно да бъде полезен за околната среда и здравето ни. И за да бъде наистина зелена мисията им, те зареждат автомобилите си също със зелена енергия - имат инсталирана фотоволтаична централа.
Именно затова макар 2021 г. да бе трудна заради пандемията и кризите, „Green Point“ сключва сделка за първите си лекотоварни електромобили.
Изпълнителният директор на компанията Цветанка Фратева, която от 25 години е в логистичния бизнес, призна пред Topnovini.bg, че стартирането именно тогава е било наистина смело решение, но се шегува, че понякога именно така се реализират успешните начинания. „Може би има някакъв вакуум в бизнеса тогава“, посочва тя. „Категорично беше ясно, че няма да е лесно, но това е бъдещето. А ние имамхме амбицията да докажем, че е възможно, защото вярвахме в това“, добави изпълнителният директор на „Green Point“. Тя твърди, че за нея да живееш природосъобразно е не просто цел, а кауза.
Именно смелите решения бяха и основен акцент на тазгодишната конференция, която събра на едно място визионери в логистиката, пионери в електромобилността, експерти в сферата на разработката и внедряване на софтуерно базирани решения за бизнеса.
Според Фратева, когато докажеш, че една зелена идея работи и има ефект от нея, много хора ще я подкрепят и възпроизведат. „Ние вярваме, че сме първите, предлагащи подобна идея от много други, които в най-скоро време също ще го направят. Аз съм убедена, защото тук сме сред фирми и колеги, които са от много години на пазара. Имат много умения, развили са услуги в базите си, в активността си. За тях това не би представлявало трудност да го възпроизведат, в момента, в който решат. По този начин зеленото ще се мултиплицира“, смята тя.
И все пак всяка есен и зима в София и другите големи градове се завишават праховите частици и за това са виновни и автомобилите. Но вместо да направим нещо по въпроса, сякаш се приспособихме и приехме това за нормално. Цветанка Фратева си обяснява този прийом с това, че обикновено чакаме всичко да бъде установено с регулации. „Докато няма някаква забрана, ние не предприемаме нищо. Въпросът е и там, че когато хората имат възможност да използват нещо, с минимално усилие или дори без никаква разлика за тях, отново не искат да излязат от зоната си на комфорт. Може би е въпрос на навик или на това, че има едно статукво, установена система, по която всеки работи, особено що се отнася за логистичния бранш и бизнеса като цяло. И никой не иска да кривне, да излезе, да предприеме нещо ново, да разбие тази система. Просто защото това ще му донесе главоболие най-вероятно“.
Тя обаче все пак вярва, че в България сме узрели за едно по-екологично чисто бъдеще, но просто все още не сме напаснали правилния подход. „Произвеждайки зелена енергия, мислим, че може само да я продаваме обратно в мрежата, а всъщност, съхранявайки я, можем да я използваме за електромобилите, когато им е нужна“, посочва Фратева.
Зеленото бъдеще би могло да се постигне именно и чрез зареждането на еко автомобилите от фотоволтаични централи. „Нашата цел е да предлагаме наистина зелена услуга. Фотоволтаична централа имаме на базата си, на която домуват повечето автомобили. А тези, които не домуват и са по базите на партньорите ни, също идват приходящо и използаме тази енергия. Успяхме да я опитомим и да ползваме прав ток за нашите автомобили“, каза тя.
Цветанка Фратева споделя още, че компанията ѝ е имала намерение да инвестира в изграждане на фотоволтаични централи и на базите на партньорите си, за да се оптимизира работата на бусовете. Така на cyтpинтa те биха могли да са напълно зapeдeни cъc cъxpaнeнa изцялo зeлeнa cлънчeвa eнepгия и да бъдат готови зa paбoтa нa мяcтoтo, oт ĸoeтo пoлyчaвa paбoтa. Тежестта на юридическата част по проектите обаче притеснява повечето им партньори. За това те разработват и друга идея - соларните навеси. Така те много по-лесно дадат възможност на партньорите им да ги инсталират. „Не се изискват някакви разрешителни за строеж или други утежняващи процедури. Това са преместваеми конструкции, които също ще произвеждат енергия от слънцето, която ще съхраняваме и в последствие ще отдаваме за зареждане на нашите автомобили, които са на партньорските ни бази, за да работят за тях“.
Тази цел на практика вече е осъществена. „Ние успешно съхраняваме енергията, която съответно се генерира през деня, за да я използваме тогава, когато на нас ни е нужна - през нощта. Когато превозните средства не работят, а домуват на базата. Това предстои просто да се мултиплицира в соларните навеси, за да може да използваме и тях по същия начин, независимо къде сме ги сложили. По този начин предоставяме на партньорите си възможност, използвайки нашите автомобили, които домуват на техните бази, освен да са по-ефективни, да разнесат повече пратки и да не реализират празни курсове. А също и да разчитат, че доставките им са наистина зелени. Както те, така и техните клиенти. Ние виждаме, че все повече от техните клиенти са щастливи от избора им и от това, че вече доставят услуга като нашата, в партньорство с тях“, обясни Фратева.
По думите ѝ „Green Point“ са съумели и да зареждат колите си бързо, когато е необходимо и когато има време шофьорът между курсовете. А това доказва, че стига да има желание, винаги се намира и начин, за да няма излишни неудобства.
„Много е лесно всеки да участва в зелената кауза, защото ние не предлагаме услугата си на нива, които да не са пазарни, парадирайки с нея. Чисто и просто ние сме подизпълнители на големите бизнеси в бранша и по този начин си подаваме взаимно ръка“, посочи още тя.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар