Десет дни остават до изборите и кампанията на партиите навлиза в решителната си фаза. Средствата за медии обикновено са основно разходни перо в бюджетите на политическите формации. В кампанията за парламентарните избори през ноември, 2021 г. например, почти 70 % от всички разходи бяха за медийна реклама.
Към 20 септември политическите формации са подписали договори за реклама с медиите на обща стойност 2 086 167.08 лв. без ДДС. Така за десет дни средствата за партийна реклама са се увеличили със 750 хил. лв. Това показват данните на Института за развитие на публичната среда, който следи разходването на средства в предизборната кампания, която започна на 2 септември. Неправителствената организация наблюдава 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.
Кои са партиите с най-много разходи?
В разгара на кампанията най-много средства в медийния си имидж влагат от коалицията „Демократична България“ – 372 068 лв. Това е значителен ръст на разходите на формацията, тъй като към 11-септември те възлизаха на едва 27 578 лв. Предпочитаните от „Демократична България“ медии са големите телевизии у нас – bTV, Nova и БНТ, които са получили около 85% от средствата на коалицията.
На второ място по разходи се нареждат от „БСП за България“ със 300 356 лв. При тях основен разход е договор за Google реклама чрез агенция-посредник, който бе публикуван на интернет страницата на в. „Стандарт“, но включва показване на банери в сайтовете на още поне 25 други медии (сред които bradva.bg, petel.bg, vihrogon.bg, uniconbg.com, vecherno.com, vijti.com, onovini.eu, silnabulgaria.eu и др.). От столетницата са насочили и средства в партийната си телевизия.
Трето място по похарчени средства заема ГЕРБ-СДС с 297 920 лв. От коалицията са вложили само 42 хил. лв. в изминалите 10 дни от кампанията. Формацията продължава с практиката си да инвестира в разнообразни медии – от големите частни телевизии, до регионални издания и онлайн агенции.
От „Продължаваме промяната“ се нареждат след основния си политически опонент, като за реклама вече са разпределили 192 179 лв. От формацията обаче продължават да не залагат на комуникация чрез частните телевизии, а са вложили основната част от средствата си във вестници (в. „24 часа“, в. „Труд“ и в. „Марица“) и онлайн издания.
Три формации – Единна народна партия, Народна партия истината и само истината и Национално движение единство, както и двата инициативни комитета към този момент не са обявили сключени договори за медийно отразяване.
Кои медии привлякоха най-много средства?
Сред медиите с най-много приходи отново се нарежда обществената БНТ, която е привлякла 397 153 лв. – увеличение с близо 150 хил. лв. спрямо предходния период. Обществената телевизия има договори с общо 18 от участниците в изборите. Следва ТВ Евроком 287 097 лв., основната част от които са от „Възраждане“, но трябва да отбележим, че телевизията има договори за платено отразяване с общо 15 формации. На трето място вече е bTV с 269 636 лв. (както посочихме по-горе главният приход за телевизията е от „Демократична България“).
От мониторираните доставчици на медийни услуги към този момент шест не са публикували данни за сключени договори – вестниците „Борба“, „Ние“ и „Арда NEWS“, радио „Фокус“ и онлайн изданията Focus-news.bg и „Фрог нюз“. Въпреки това някои от тях (както и в предишни кампании) очевидно представят политическа реклама.
След първата публикация от мониторинга, от в. Стандарт започнаха да маркират агитационното си съдържание.
Телевизия Евроком продължава практиката си да сключва безвъзмездни договори. Безвъзмезден договор е публикувала и 7/8 ТВ, като той е сключен със свързаната с нея партия „Има такъв народ“. Липсва яснота за вида медийни услуги, включени в подобен тип договори, както и за техния обем. Търговската логика на подобни споразумения също е трудно обяснима, тъй като те предоставят ефирно време без заплащане за това.
Купуването и продаването на гласове са престъпления!
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар