Размяната на остри нападки между бивши и настоящи шефове на държавни оръжейни фирми навлезе в нова фаза. Назначеното през юни от бившия вицепремиер Корнелия Нинова ръководство на ВМЗ Сопот обяви, че дава на прокурор неизгоден договор, сключен по времето, когато служебният министър на икономиката Никола Стоянов е председател на директорския борд. Стоянов бе остранен от Нинова от ВМЗ през юни.
В същото време друг уволнен от Нинова оръжеен шеф - Александър Михайлов, извади поредни скандални данни - този път за изчезнала готова продукция на сопотския завод, предназначена по договор за „Кинтекс“.
„Частни фирми пререждат държавния търговец „Кинтекс“ и това са поредни безобразия и щети, причинени от назначеното от Корнелия Нинова ръководство на ВМЗ“, твърди Михайлов, който до април бе начело на „Кинтекс“. Държавната фирма била заплашена да плаща неустойки по 53 530 лв. на седмица или над 212 00 лв. на месец заради невъзможност да достави в срок боеприпаси поръчани преди повече от половин година.
Михайлов показа писмо от бившия директор на ВМЗ Сопот инж. Иван Гецов, в което се съобщава, че към 9 февруари 2022 г. вече са произведени няколко хиляди броя от изделията по поръчката на „Кинтекс“. Тя е възложена през януари и е за артилерийски боеприпаси, заради което е платен и съответния аванс. След началото на войната обаче това количество изчезнало и към днешна дата изпълнението в срок на външнотърговския договор е в риск.
Според бившия шеф на „Кинтекс“ обяснението за „мистериозното изчезване“ на готовата продукция е огромното търсене на пазара точно за тези артилерийски изстрели, които се ползват интензивно в боевете в Украйна. „Поръчките за тези стоки са толкова много, че само срокът за доставка има значение за клиента, защото по време на война, боеприпаси се купуват „на всяка цена“ в прекия и преносен смисъл на този израз“, обяснява Александър Михайлов. Според него частни фирми пререждат „Кинтекс“ в последните два месеца, генерират големи печалби, а държавният търговец е на ръба да изпадне в просрочие, да плаща неустойки и дори да се компрометира пред традиционен негов клиент.
Михайлов припомня, че от юни по разпореждане на Нинова в завода за изпълнителен директор е назначен „неизвестният за никой в бранша и без един ден опит в производствено предприятие – Иван Иванов“.
След тези обвинения въпросният Иван Иванов, заедно със заместника му Георги Цветков и председателят на Съвета на директорите Мариян Йовчев побързаха да информират със специално прессъобщение, че не те, а предишното ръководство на ВМЗ е предоставило на частна фирма 20 000 изделия, предназначени по договора с държавната „Кинтекс“. Това е станало в периода от 24 април до 3 юни, когато председател на съвета на директорите е бил Никола Стоянов - сегашният служебен министър на икономиката.
Назначеното от Нинова ръководство на ВМЗ уверява, че от юни насам е взело всички мерки договорът с „Кинтекс“ да бъде изпълнен навреме. „Съзнаваме, че изнасянето по този начин на информации, свързани с военното производство, не прави нищо друго, освен да вреди на този бизнес – затова уверяваме заинтересованите страни, че към този момент няма условия за неизпълнение на договора“, уверяват от сопотската оръжейница.
В същото време оттам информираха, че вече са подали сигнал до прокуратурата за неизгоден договор, сключен по времето, когато Никола Стоянов е начело на директорския борд. Става дума за договор за превоз на работници на ВМЗ, но тъй като случаят вече е в прокуратурата, повече подробности не може да бъдат изнесени.
Назначеното от Нинова ръководство на сопотската оръжейница обаче преди няколко дни даде специална пресконференция, на която изнесе данни именно по този договор и дори го нарече „фрапиращ“. Това се случи ден след като служебният министър Никола Стоянов обяви, че чрез ДКК са предложени за вписване четирима нови членове на директорския борд, в опит да неутрализира хората на Нинова.
„Фрапиращият“ договор е за транспорт на работници по 16 маршрута. Бе даден пример с маршрута Сушица Карлово-Площадка Сопот, спечелен от фирма с оферта 5.55 лв. за 1 км пробег, докато друга фирма е предложила за всички маршрути 1.62 лв. за 1 км пробег. При сключване на договора на 21 април 2022 г. цената от 5.55 лв. става 7.4 0 лв. за км пробег. По същия маршрут са определени 8 автобуса плюс 2 резервни – общо 10, при положение, че разчетите сочат, че са необходими за всички смени само 6 автобуса. В резултат на всичко това ВМЗ е ощетяван месечно между 150 хил. лв. и 250 хил. лв, пише „Сега“.
До момента няма реакция от служебния министър на икономиката Никола Стоянов.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар