Вчера в 17.42 часа дежурните сили и средства от състава на Военновъздушните сили (ВВС) бяха приведени в действие за изпълнение на мисия „Air Policing“ по самолет-нарушител, съобщиха от военното министерство.
Самолетът бе локализиран от наземните средства за противовъздушна отбрана в района на град Свищов, на височина 600 метра. Установено бе, че е навлязъл в активирана временно резервирана зона без полетен план и без включен код на транспондера.
Задействани бяха изтребителите МиГ-29 от авиобаза Граф Игнатиево, като водачът на дежурната двойка излетя в 17.53 часа. Самолетът-нарушител бе прехванат, като в 18.03 часа с него бе установен визуален контакт отново на височина 600 метра. Екипажът го идентифицира като Cessna-150, с регистрационен знак LZ-TTE.
Малък самолет вдигна тревога в България и още 3 държави
Самолетът бе съпроводен до летище Бохот, където кацна в 18.08 часа. По установените процедури след кацането му дежурният изтребител блокира летището до установяване на двигателя и намесата на наземните органи. На земята бе установена самоличността на пилота на малкия самолет.
Тази сутрин вътрешният министър Бойко Рашков заяви, че има основания да се смята, че става въпрос за извършени престъпления. Основната версия, по която се работеше, беше, че самолетът е откраднат. Според пилота обаче това не е така.
Пилотът: Нямам представа защо бях прихванат, навярно досадна грешка
Нямам представа защо бях прихванат, навярно досадна грешка. Това коментира пред NOVA NEWS Валери Илиев, пилотът на самолета.
Според източници на медията става дума за инструктор от частна школа за летци в село Бохот. Пилот от нея е летял и обучавал курсист. Трябвало е да заяви полета си нa военното летище в Долна Митрополия, но не го е направил. Илиев опроверга тази информация и потвърди, че той лично е пилотирал машината.
„Поради отказ на радиостанцията на самолета, на който обучавам курсисти, се наложи да изпълня тестов полет. Не съм го изпълнявал край Свищов, а на 20 км от летището в Бохот. След това бях прихванат от самолет МиГ-29“, обясни пилотът.
Собственикът на самолета нарушител вероятно е искал просто да го докара у нас
По думите му вчерашното изпълнение е било „недобро“. „Не съм нарушител, информацията не се дава от България, а от командването на НАТО. В авиацията съществува пространство G - сегмент от въздушното пространство до определена височина, в която всеки един собственик на летателно средство може да изпълнява полети, без да се обажда на когото и да било. Аз винаги се обаждам. Не съм нарушил никакви закони, нито съм бил причина за паника“, категоричен бе Илиев.
Той допълни, че след прихващането са се изсипали всички възможни служби. „Бях отведен в полицията и бях задържан вчера от 16.00 ч. до преди половин час. Снеха ми показания. Ще предявя искания. Това нарушава свободата ми и петни името ми“, заяви той.
Собственикът на летище Бохот: Ситуацията е комична
По думите на собственика на летище Бохот самолетът е законно регистриран и не е с фалшиви номера. Машината е заключена в хангара на летището.
Илия Иванов, пилот от летище Бохот, потвърди в ефира на bTV, че малкият самолет е учебен. По думите му машината е собственост на одобрена организация за обучение и е базиран постоянно в летището край Плевен.
Иванов също обяви, че от този тип самолети не се изисква да включват транспондер.
Според него случаят се преекспонира, защото ситуацията е чувствителна след случая със самолета нарушител от началото на юни.
НАТО е подало сигнал, че малкият учебен самолет е риск
Въздушния център на НАТО е подало сигнал, че малкия учебен самолет край Свищов представлява потенциален риск, обяви по-късно военният министър в оставка Драгомир Заков. Той призова да не се омаловажава случая и обяви, че всички трябва да спазват правилата.
„Това е съвсем стандартна процедура, която е и в рамките на НАТО. Българското въздушно пространство е част от интегрираното въздушно пространство на НАТО. В този смисъл в него няма как да се лети, без да се спазват правилата. Нашите изтребители са вдигнати по сигнал от командването на НАТО. Това означава, че самолетът е правил или траектория, или действия, които центърът в НАТО е възприел като потенциален риск. В този смисъл задължително е вдигането на изтребител, което е с нашите национални сили и по нашите процедури“, посочи Заков, цитиран от Нова телевизия.
Българският изтребител е излетял, визуално е опознал обекта, опитал е радиовръзка, не е имало отговор. Самолетът е кацнал на летището в плевенското село Бохот, разказа още военният министър. „Очевидно става дума за тренировъчен полет, очевидно става дума за неспазване на правилата и съответно трябва да бъдат понесени и последствия“, каза Заков. По негови думи самолетът е трябвало да има летателен план и включен транспондер и хората са знаели много добре това. Заков призова призова всички авиоклубове да са особено внимателни, особено в настоящият момент.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар