Концесията на „Софийска вода“: свършеното дотук и възможните сценарии

15:05, 23 ное 22 / Общество 25 519 Шрифт:
Биляна Иванова

„Софийска вода“ се бори за четвърто удължаване на концесионния договор със Столична община. На утрешното си заседание Столичният общински съвет ще гледа доклада за продължаването на концесията с още 8 години - до 2034 г. 

Предисторията. Срокът на договора за концесия на ВиК системата на София изтича през 2025 г. След тръжна процедура през декември 1999 г. Столична община дава право на „Софийска вода“ върху активите, които са публична общинска собственост, за 25 години. Концесионерът влиза с 77,1% дялово участие срещу 22,9% на общината. През 2010 г. „Софийска вода“ става част от френската компания „Веолия“. Така компанията наследява и дълг от повече от 73 млн. евро. Френската компания обаче не е собственик на активите на дружеството, те остават притежание на общината.

По договора за концесия на столичната водоснабдителна система досега са подписани три допълнителни споразумения – през 2000, 2008 и 2018 г. Има и договор за спогодба от 2009 г. за допълнителни инвестиции от страна на концесионера. В началните години на концесията са взети два заема за изпълнение на инвестиционната програма, които в началото на 2021 г. „Софийска вода“ успява да изплати. Дотогава акционерите в лицето на Столична община и „Веолия“ не си разпределят дивиденти. В периода 2012-2017 г. не е имало и увеличение на цената на водата. Увеличението от приблизително 18% след това позволява да се изплатят дълговете и да се изпълнява инвестиционната програма. От „Веолия“ е изработено и представено и четвърто допълнително споразумение към Договора за концесия с фокус върху инвестициите (бел.ред. акцентите от инвестиционната програма виж по-долу).

Свършеното дотук. През периода 2010-2021 г. „Софийска вода“ инвестира 512 млн. лева във водоснабдителните и канализационни услуги на Столична община, или 42 млн. лв. на година средно. Това е увеличение от почти 60% в сравнение с предишния концесионер. Изградени са 534 км нови водопроводи. За този период авариите са намалени наполовина. Процесите по доставка и отвеждане на вода се управляват автоматизирано. За 11 години загубите на вода са намалени от 60% на под 40%, като е избегнато изразходването на 78 млн. куб.м. вода годишно. Дружеството успява да стане 85% енергийно независимо, като спестява около 75000 т вредни емисии годишно. Достигнати са 90% обща клиентска удовлетвореност, като обслужването е 24/7. През 2021 г. в дружеството работят 1247 служители, като от 2007 г. насам вноските за социално осигуряване в държавната хазна са 94,5 млн. лв. „Софийска вода“ има модерен уеб сайт и единственото мобилно приложение в страната („Моята вода“) с възможност да обслужва електронни плащания на клиентите и да предоставя достоверна информация. През 2021 г. „Софийска вода“ успява да изплати дълга от предишния мажоритарен собственик (бел.ред. повече от 142 млн. лева, виж предистория). За същата година са отчетени приходи от 261,2 млн. лева. Запазва се и изпълнението на планираната инвестиционна програма при една от най-ниските цени на ВиК услугите в страната и в Европа.

Ползите от удължаването на концесията 

От „Софийска вода“ посочват, че икономическият баланс на Договора за концесия е сериозно нарушен и възстановяването му не може да се постигне в оставащото до 2025 г. време. Затова настояват за удължаване на договора с допълнителен период от 8⅓ години – до 6 февруари 2034 г., което е максималният допустим от закона срок. И така балансът да се възстанови във времето, а не през петкратно увеличаване на цените на ВиК услугите, каквото би се наложило, и ограничаване на инвестициите. Като това от своя страна гарантира социално поносима цена за жителите на София. 

Ангажират се да инвестират 634 млн. лв. до 2034 г. или 53 млн.лв. годишно, от които 11 млн. лв. в нова канализация. Изтъкват желанието си да работят за запазване и надграждане надеждността и високото качество на услугите, чрез дигитализация и автоматизация на технологичните и административни процеси в компанията, както и да гарантират високото качеството на водата в столицата. Ще се положат усилия и за това „Софийска вода“ да стане изцяло енергийно неутрална до 2025 г. и даде своя принос за превръщането на София в „зелена столица на Балканите“, както и да бъде еталон за екологична трансформация в Европа. Българската столица зае второ място в Европа и шесто място в общото класиране за 2021 г. по индекса на Economist за оптимизация на водопотреблението в градовете (бел.ред. в различните категории София изпреварва Лондон, Копенхаген, Лисабон, Мадрид, Париж и Лос Анжелис).

От дружеството е изготвен и Бизнес план за периода 2022-2026 г. Ако концесията се удължи, се очакват допълнителни инвестиции от минимум 500 млн. лева или около 40 млн. лева на година от 2022 г. До края на плана се залагат инвестиции от 257 млн. лева срещу предложение за ограничено и постепенно увеличение на цената на водата от 11%, при залагано около 30% от други водни дружества в страната. Въпреки растящите цени „Софийска вода“ е единственият оператор, който не предложи увеличение на цените на ВиК услугите за 2022 г., докато заявеното от други ВиК оператори увеличение беше средно 40%. През 2022 г. „Софийска вода“ е и с най-ниската цена на ВиК услугите сред големите и средните оператори. 

От компанията искат през следващите 5 години да постигнат енергийна независимост на целия воден цикъл, при 58% през 2010 до 85% през 2021 г. Сред основните проекти в бизнес плана са: рехабилитация и подмяна на ВиК мрежа от над 203 км; основен ремонт на два метантанка в пречиствателната станция „Кубратово“ и рехабилитация на най-старата пречиствателна станция за питейна вода – „Панчарево“.

От дружеството заявяват, че са политически неутрални и гарантират, че възможна политическа криза няма да засегне ВиК услугите в София.

За да се удължи концесията, трябва да се подпише допълнително споразумение към сегашния договор, четвъртото поред. Като изтъкват като плюс, че при нова тръжна процедура за концесия или връщане на общинското управление биха се създали повече предизвикателства отколкото възможности. 

С предложеното удължаване до 2034 г. ще има възможност да завърши промяната на дружеството за период с обща продължителност от 24 години, което е обичайният период за такива концесии да достигнат най-добри резултати, казват оттам. 

Възможните сценарии 

От години има критики за участието на частния сектор в предоставянето на ВиК услуги, като битуват мнения, че е по-добре дружествата да са държавни. Ако договорът за концесия не бъде удължен, то управлението на ВиК услугите може да се върне в Столична община или да се организира нова концесионна процедура.

Първият вариант или 100% общинска собственост обаче води до необходимостта от непрекъснати инвестиции в дългосрочен план, трудно изпълними при финансови трудности на общината. Този вариант изглежда по-малко вероятен с оглед на последното решение на СОС, с което бе обявен конкурс за външен инвеститор и мениджър на „Топлофикация София“ за срок от 35 години. Дружеството с дългове от над 1 млрд. лева ще остане общинско, но ще се управлява от външна компания, с изисквания за инвестиции. 

Ако се избере вторият вариант, следва повторна тръжна процедура. Пред Столична община има и варианти за лизингов договор или такъв за управление и поддръжка. Започването отначало позволява на Столична община да вдигне изискванията и контрола, но според „Софийска вода“ неудължаването на концесията води след себе си драстичното увеличаване на цената на водата, намаляване на капиталовите инвестиции и разходи по самата тръжна процедура. И всичко това да се случи на фона на предстоящите местни избори. Бъдещата процедура би била застрашена и от пандемията, войната в Украйна и кредитния рейтинг на страната.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама