Проблемите на столицата ни са нескончаеми и безброй, както знаем. Две кризи обаче, макар и до голяма степен продиктувани от международната обстановка, са наистина надвиснали над града с неотложна нужда от разрешаване.
Единият казус касае столичната топлофикация, която е от най-енергоемките консуматори на природен газ в национален мащаб. На фона на газовата криза на ниво доставки и цени, осигуреният газ за „Топлофикация-София“ е до 1 юни – това гласят официалните изявления по темата. След тази дата, въпросът остава отворен, въпреки обнадеждаващите новини за бъдещ внос на втечнен природен газ от Щатите, съобщени след срещата на Кирил Петков с вицепремиера Камала Харис.
Какви обаче са конкретните намерения за осигуряване на доставки, може ли да се разчита на регулярност и устойчивост, и какво точно ще прави столичната топлофикация след 1 юни, остава неясно. Ако не се набавят навреме нужните количества, това би могло да означава, че около 420 000 домакинства остават без топла вода – иначе казано, купувайте бойлери!
Съвсем сериозно: колко от застрашените домакинства имат в наличност бойлери и ако нямат, кой ще им ги осигури и как ще бъдат подпомогнати тези хора предвид внезапния, непланиран разход? Това са обаче въпроси, които явно изглеждат твърде далечни за дневния ред на Столичния общински съвет (СОС)...
Другата голяма, екзистенциална за живота на града криза, е тази с градския транспорт. Сагата продължава да мъчи всички работещи в сектора, както и общинарите. Като започнем с ковид пандемията, която доведе до рязко намаляване на приходите на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) и го вкара в сериозни задължения, а после добавим повишените цени на горивата и завършим с кризата с газа, ситуацията пред столичния транспорт става все по-трудна за разрешаване.
Най-актуалният проблем е дали ще има достатъчно пари да се изплатят трудовите възнаграждения на работещите, които излизат на протест на 18-ти май. Вероятно вече сте забелязали плакатите с българския трикольор и надписа „Национален протест“ на доста превозни средства, а настроението на шофьорите е, меко казано, мрачно. „Ще ходите пеш!“ – това е репликата, която ще чуете от доста работещи в столичния градски транспорт, когато попитате какво точно ще се случи след 18-и май.
Междувременно може да се наложи и временно „паркиране“ на газовите автобуси и връщане към дизеловите. Не е ясно обаче каква бройка от тях са в готовност. Очевидно се върви към лятно разписание, което поне временно да облекчи проблемите на софийския транспорт. Ако преди време драмата беше, че няма пари, сега вече няма нито пари, нито газ. На печелившите: честито!
Как подхождат към кризите в Общината и СОС?
Отговорът и на двете надвиснали кризи от страна на Общината и на СОС е – държавата да помогне! Разработват ли се обаче „Б“ варианти? Или единствената позиция е всъщност... липсата на позиция? Не става ясно.
Всъщност, получихме и друг отговор на тревогите ни: едно мащабно, скъпо, зрелищно събитие – светлинното шоу от последните дни. В действителност страхотен и красив спектакъл, който привлече хиляди хора в центъра на града. Въпросът е беше ли нужно това точно сега? И колко е струвало на общината в момент, в който всеки лев ни е скъп? Натрапчивото усещане е за пир по време на чума...
Една сесия, която не засяга актуалните казуси
Първият въпрос, който ще се разгледа на заседанието утре, е изменение на Наредбата за цените при сделките с недвижими имоти на Столична община. Предвижда се тези цени да бъдат приближени до пазарните и съответно общинските жилища да могат да бъдат отново закупувани от хората, които са ги използвали известно време.
Предложението само по себе си е парадоксално, защото ако човек, живял няколко години в общинско жилище, е вече в състояние да инвестира и да закупи апартамент, то той/тя може да го направи на свободния пазар на имотите – така, както правим всички останали.
В противен случай намаляват местата за хората, които истински се нуждаят от подкрепата на държавата и общината. Каква е логиката да позволиш на някого да закупи общински имот, ако има нужните средства, а да не помогнеш на следващия нуждаещ се на опашката?! Да не говорим, че ще се продават общински жилища, без да виждаме да се строят нови.
Друга тема на утрешното заседание касае Софийските гробища. Ще бъде дискутиран и гласуван доклад от опозицията, в който виждаме името на Карлос Контрера от ВМРО - интересен нюанс. Очевидно има съмнения от опозицията за това как се управлява общинското предприятие, което се води под прякото управление на ресорния и столичния кмет. Колкото и да е комично обаче, Софийските гробища са в ресора на Мирослав Боршош, т.е. в направление „Култура, образование, спорт и младежки дейности“.
Предстои да се гласува създаването на комисия, която ще разследва какво се случва в Софийските гробища. Очевидно е, че се очаква да се намерят доказателства за нередности, които да бъдат изпратени до прокуратурата, както се споменава в доклада.
Разбира се, този доклад винаги може да бъде отхвърлен и да не се налага никой да се задълбочава и да разисква темата. Тепърва ще проследим случващото се в ресора на г-н Боршош и ще ви държим в течение.
Но по-важно в случая е друго: докато СОС се занимава с въпроси от широката палитра проблеми в града, съвсем належащите драми чукат на вратата без отговор. А инертността е най-лошият съветник във времена на несигурност.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар