„New York Times“ сравни българска актриса с Франсис Макдорманд

18:35, 18 мар 22 / Култура 25 769 Шрифт:
Биляна Иванова

Авторитетният в. „New York Times“ сравни българската актриса Светлана Янчева с носителката на награди „Оскар“, „Златен глобус“ и „Еми“ Франсис Макдорманд.

Водещи издания в САЩ публикуваха ласкави рецензии за българския филм „Страх“ на режисьора Ивайло Христов, който бе българската номинация за награда „Оскар“ за международен филм. Продукцията се представя във виртуални кина в САЩ, от Amazon, Apple TV и други стрийминг платформи на английски и на български език със субтитри от началото на месеца.

Българският „Страх“ не влезе в късия списък за „Оскар“-ите

Перфектен филм за този момент - въпреки че дебютира в края на 2020 г., спечелвайки Голямата награда на международния кинофестивал в Талин „Тъмни нощи“, „Страх“ предлага както сериозно-комичен балсам, така и размахване на пръст, точно когато поредната голяма бежанска криза вълнува света, пише електронното издание на списание „Variety“ в коментар за продукцията, съобщи БТА.

В началото на „Страх“ доминира чувството на самота, започва рецензията „New York Times“. Режисьорът Ивайло Христов е вещ в бавното разпалване на напрежението и в комичното насочване в погрешни посоки, посочва авторът. Режисьорът показва как думите водят до действия, как ревността и скуката се смесват с предразсъдъците в отровна напитка. 

В рецензията се изтъква, че Янчева силно напомня на Франсис Макдорманд – саркастична, уморена и нетърпелива. „Тя е харизматичният морален център на филма, точно както Макдорманд беше в „Три билборда извън града“. „Страх“ има по-ясно и по-подробно усещане за място от „Три билборда извън града“. Лицата изглеждат живи като пейзажа, а саркастичният, фаталистичен хумор има също толкова силен и отличителен местен привкус като гъбите и лютите чушки, които Светла, героинята на Янчева, приготвя на бежанеца Бамба.

„Избран миналата година за българското предложение в надпреварата за награда „Оскар“, този топъл, завладяващ, черно-бял филм напомня за горчиво-сладки артхаус хитове като „Посещението на оркестъра“ („The Band’s Visit“), както и избрани бисери от държави от съветския блок, от новата вълна от 60-те години на 20-и век“, пише „Variety“.

В рецензията се посочва, че режисьорът Ивайло Христов залага на абсурден хумор, напомняйки на бодливите, но нежни социални сатири на Иржи Менцел, Милош Форман и други източноевропейски творци от повече от половин век.

Това приятно ретро усещане се засилва от елегантната простота на красивите, остри черно-бели композиции на оператора Емил Христов. Макар че изобразяването на националистическата отрова има истинско ужилване, „Страх“ не се отклонява от комедийния терен и завършва с причудлива нотка. Това е и весел портрет на женската неукротимост, по примера на скорошни филми като „Кошер“ и „Това не е погребение, това е възкресение“ („This Is Not a Burial, It's a Resurrection“). Изглеждайки по-скоро като селска Пати Смит, страхотната героиня на Янчева предизвиква неохотно възхищение („Каква упорита жена си ти“) на Бочев, който се оказва един от по-разумните опоненти, пише още „Variety“.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама