Децата с различен майчин език в България са едни от най-уязвимите в образователната ни система, но за тях и за техните учители вече има необходимото улеснение. Това е първият български буквар за ученици, които нямат достатъчно развити езикови умения на български език при постъпване в училище.
„Четем с Ася и Явор“ е подходящ също така за български деца в чужбина с ограничен контакт с родния език, за ученици, изпитващи затруднения с четенето в началното училище до 2-3 клас и изобщо всички деца, които бързат да се научат да четат.
Помагалото включва три отделни книги: „Буквар за деца“; „Буквар с насоки за работа за учители“; и „Моите букви“ – приложение за изработване на тактилни букви.
„Езикът се учи най-добре чрез живо общуване. За да усвоят един език, децата трябва от една страна да са потопени в езиковата среда, т. нар. езикова баня, и от друга страна да чуват и употребяват езиковите структури в ясен ситуативен контекст. Всичко това не може да се случи достатъчно в онлайн среда, което поставя децата с различен майчин език в още по-неблагоприятна позиция. Това е валидно не само за децата с различен майчин език в България, но и във всички държави, напр. САЩ, Германия и др.“, отбеляза специалистът по ранно двуезично развитие д-р Вяра Михайлова пред LadyZone.bg.
По думите ѝ последните проучвания по темата в Германия също показват, че децата с майчин език, различен от немския, изостават езиково, когато детските градини и училищата затварят заради пандемията. В България децата с друг майчин език често не разполагат с необходимите устройства, бързина на интернет или възрастен, който да може да ги подкрепя в процеса на онлайн обучението, което допълнително усложнява тяхната обучителна ситуация и увеличава риска да натрупат пропуски.
Логопедът Акулина Арикова отбеляза, че букварът е създаден с основен фокус върху деца със затруднения в четенето. „Затрудненията могат да бъдат различни – свързани с недостатъчно развити езикови умения на децата, дислексични прояви, затруднения да се научат да четат по общоприетия начин и др. Букварът е подходящ за всички деца, също за тези, които имат желание да се научат да четат в малко по-ранна възраст“.
Михайлова обясни, че в новия буквар подредбата на буквите е по-различна от стандартната в учебната програма, което е съобразено със затрудненията на децата. „Във всеки урок последователността на задачите е една и съща. Така децата знаят какво се очаква от тях и това им помага да се чувстват по-уверени и да могат да се фокусират по-добре върху съдържанието. Оформлението на страниците също служи за визуална опора – ясната структура помага на децата да се ориентират по-добре на страницата, а естетичните илюстрации на Еслица Попова създават усещането за картинна книга и допълнително стимулират желанието на децата да четат“ , отбелязва още тя.
Арикова посочи, че концепцията на помагалото включва различни елементи на игра, сюжет, четене на думи и срички близки по звучене. „Основните аспекти са – запомняне и разпознаване на буквите в различни варианти, диференциация на звуковете близки по звучене, четене с постепенно усложняване на материала, като използваме само буквите, които сме научили дотук, обогатяване на речниковия запас чрез илюстрации и невероятен сюжет. Включени са различни похвати, такива като самолет-сричколет, рисуване на букви с тяло, пръсти и др.“.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар