„Лобистки кръг“: Скандал с държавното финансиране на филми

09:00, 13 яну 22 / Култура 25 1067 Шрифт:
Ирина Иванова

Националният филмов център (НФЦ) обяви одобрените проекти за държавно финансиране. В надпреварата са участвали 120 проекта. След отсяване от седемчленна комисия е било решено пари да получат само 14 пълнометражни филма, 3 дебюта на режисьори, 14 късометражни филма и 18 проекта за написване на сценарий. Общата заделена сума е 12 720 000 лв. 

Седем филма ще се доберат до най-голямата държавна субсидия от над 600 хил. лв. Това са „Морето от неща“ на режисьора Станислав Тодоров, „Стефан“ на Тодор Мацанов, „Поразените“ на Петър Попзлатев, „Живях ли“ на Албена Пунева, „Един квадрат свобода“ на Тодор Чапкънов, „Разлом“ на Георги Дюлгеров и „Остайница“ на Костадин Бонев.

Експертите обаче са отрязали дългоочаквания пълнометражен филм „Чамкория“ по едноименния роман на Милен Русков. Той е на режисьора на „Възвишение“ и „Голата истина за групата Жигули“ Виктор Божинов. Това предизвика остри реакции от редица актьори, режисьори, сценаристи и журналисти, които обвиниха в лобизъм комисията. В състава ѝ влизат Весела Казакова, Станислав Дончев, Андрей Андонов, Иван Павлов, Димитър Костов, Жорета Николова и Божидар Манов. Те са избрани чрез жребий от регистри с имената на продуценти, режисьори, сценаристи и кинокритици. 

Виктор Божинов, чийто филм „Голата истина за групата Жигули“ беше отхвърлен за финансиране, а „Възвишение“ се класира на косъм, изрази възмущението си във Facebook, като заяви, че „мръсотиите в БГ киното продължават“

„През 2015 - „Възвишение“ беше почти изхвърлен от Художествената комисия на НФЦ! Разликата беше 0,17 точки. През 2018 г. - „Голата истина за група Жигули“ беше изхвърлен от класирането! Сега дойде време и на „Чамкория“!!! Изхвърлен с разлика от 9 точки от възможни 500+!!! 

Винаги в комисията има един или двама членове, които оценяват с тенденционно ниски оценки определени проекти и с тенденциозно високи други проекти. Това е умишлено лобиране за определени кръгове! За съжаление, тази практика е неизкоренима заради манталитета на голяма част от киногилдията. „Битката“ е за парите и на никой не му пука дали и какви филми ще се получат! Важно е да се угоди на едни и да се „накажат“ други. И всичко това е прикрито зад „субективните“ критерии. Някой хора така и не разбраха, че не става въпрос за „личен вкус“! Нали, всеки сам си преценя! Е, като станат готови спечелилите проекти, ще стане ясно всичко!!!  

На добър час на талантливите, които са спечелили с добри проекти, а на другите - винаги има „видов ден“!!!

ПРОДЪЛЖАВАМЕ!!! Промяна няма да има“, написа той. Божинов и преди е казвал в свои интервюта пред медии, че според него оценките в комисията се давали по симпатии и познанства. Той дори е разказвал, че е предавал залепени листа на сценарии, за да провери дали някой ги чете и са му ги връщали по същия начин. 

Графика: НФЦ

В коментар под поста му става ясно, че недоволството от оценките на филма му е насочено най-вече към режисьора на „Корпус за бързо реагиране“ 1 и 2 Станислав Дончев и Иван Павлов на „Спомен за страха“. Те са дали на „Чамкория“ 53 и 65 точки по скалата от 0 до 100. Десетки други творци и кинаджии също изразиха възмущение. 

Писателката Леа Коен нарече оценяването „абсолютно безобразие“, защото по думите ѝ комисията е „добре окопало се лоби“. „Смущаващото е, че организирано се пречи на един блестящ режисьор да реализира един брилянтен роман. Останалото са технически подробности и Фатки“. 

Световноизвестният български аниматор Теодор Ушев пък отбеляза значителната разлика между най-високата и най-ниската оценка на комисията за филма. 

Продуцентът и режисьор Тодор Трагмар също коментира класацията: „Жалко, наистина, жалко! Но не виждам как тази тенденция ще се промени. В България виждам бъдеще само в частните проекти, които са независими от държавата. А също и финансиране от чужбина на проекти, които не са за местна консумация“. Финансирането на проекта в чужбина обаче е сложно, тъй като той е дълбоко балкански и би могло да се преиначи историята и сюжета. 

Омагьосан лобистки кръг! Жалко! Гледам и други проекти с потенциал и добри екипи са резнати, но има интересни минали … с големи „успехи“ сред зрители и фестивали…“, изтъкна журналистът Георги Тошев

Минеков неволно попадна в окото на бурята и отнесе гнева на киногилдията

В дискусията в социалната мрежа се включи и бившият културен министър Велислав Минеков. „Мълчанието относно закона „Будинов“ (бел. ред. - бившият народен представител от ГЕРБ Евгени Будинов) ни дари с мутация. ПП на ЗФИ е пожелан хаос. Щастлив съм, че не съм министър в близкото бъдеще. Мълчанието ражда чудовища…“, написа той.

С изказването си обаче провокира още повече представителите на киногилдиите, които си изляха гнева върху него и му напомниха, че именно той е приел неработещия правилник към Закона за филмовата индустрия и не е направил достатъчно за подобрението и развитието на българската киноиндустрия. Продуцентът Галина Тонева попита за чие мълчание говори: Вашето имате предвид или участието Ви в пресконференция на Ню Бояна“.

Сценаристът на „Стъклен дом“ и „Денят на бащата“ Георги Иванов нарече изказването на бившия министър „скандално“. Нали точно Вие приехте правилника за прилагане на закона, с тази разлика, че това не беше правилникът, който разработвахме в работната група към НФЦ два месеца, като се опитахме да коригираме някои проблеми в закона. След това точно Вие замълчахте и не отговорихте на официално внесените в министерството писма с възражения от същата тази група. Не дойдохте на срещата с гилдията, която организирахте в министерството юни месец, а пратихте заместника си Кондакова (бел. ред. - Весела Кондакова), която се извини, че не разбира от тази материя. Бяха обещани още срещи, които така и не се случиха. Остана въпросът кой разработи този правилник, който одобрихте и чиито плодове ще берем тепърва“, посочи той, като публикува входящите номера на двете писма, които е изпратил до Министерството на културата на 28 май и 27 юли, миналата година, когато на министерския пост е бил именно Минеков. По думите му обаче не е получил отговор по нито едно от тях. 

В своя защита бившият министър заяви, че девет дни след като е заел поста е предложил обсъждане на проблема във ведомството. „Резултатът бе едно пълно неразбирателство приключило със скандал. В последствие бях посетен от всички противоречиви групи обвиняващи колегите си в лобизъм и посредственост. Входираните писма съдържащи предложения и обвинения към „лобисти“ и „бездарници“ са не две, а общо 48. Получил съм и класически доноси - девет броя. Срещите ми с противоречащи групи бяха всяка седмица. Любопитен съм да наблюдавам единомислието сред всички зависими от ЗФИ. Имате нов министър и с оглед на неговата компетентност съм сигурен, че проблемите ще получат решение в следващите две седмици. А аз, слава Богу, ще бъда скромен свидетел на събитията ...“, подчерта скулпторът и поясни, че правилникът е бил готов преди неговата поява. 

Въпросният правилник за прилагане на Закона за филмовата индустрия бе приет от последния кабинет на Бойко Борисов през ноември 2020 г. „по спешност“ и „на тъмно“. В него обаче има много противоречия относно оценяването на филмовите проекти и разпределянето на държавната субсидия за кино. Служебното правителство пък не промени нищо по него, докато управляваше.

За този проблем неведнъж през годините са алармирали и филмовите асоциации. Те твърдят и че не са подписани договорите за финансиране на вече одобрени за производство проекти, за реализиране на фестивали, промоция и разпространение на филми. По думите им са били усвоени едва 3.9 млн. лв., а са върнати на бюджета над 11.3 млн. лв.  

Минеков обаче казва в коментар, че не са 11,3 млн. лв., а 18 млн. И не са върнати, а били прехвърлени за 2022 г. със съдействието на Министерството на финансите и министър Валери Белчев. Той изтъква, че без приемане на ПП ЗФИ е нямало да има средства още поне година.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Киноман Ода 00:58, 16 яну 22

А никой не коментира, че тайният закон за кино , както и псевдо правилници, са подготвени и дадени по спешност от Милко Лазаров - председателят на СБФД, който сега мълчи страшно. Както и че е "избран" за председател на СБФД с помоща на Иван Павлов, предишният председател на СБФД....За да му прикрие далаверите.
Идеята на Милко е САМО хора от неговият кръг да печелят - справка, предишната сесия на НФЦ. Идеята, продуцентите да имат безчет спечелени проекти, а режисьорите не е пак на Милко. Идеята да се прави кино за фестивали, не за публика, е пак на Милко.Когато се говореше за финансиране на сериали от НФЦ и Лазаров беше в дебат с Будинов по БНТ, дума не отвори за стимулите за Ню Бояна, идея прокарана от Жана Караиванова.Защото Лазаров е близък и с Караиванова и с Павлов. В тази сесия участва и не спечели, друго тъмно лице - Петър Одажиев, който е взел субсидия от НФЦ за филм, по книгата на Леа Коен "Преследвачът на звуци", но не е издал, готов филм...НФЦ нехае за 1 250 000 лева....

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама