Въвеждане до 6 месеца на лична карта с чип, която може да се ползва и за електронен подпис. Това се договориха в сряда на срещата за преговорите за бъдещо правителство ПП, ИТН, БСП и ДБ. Другата договорка е в същия този шест месечен срок администрациите да спрат да разкарват гражданите за 20 удостоверителни услуги, като данните по тях ще си събира самата администрация по електронен път. Договорено бе отпадане на мокрия печат от документите, изискан и поставян от администрацията, а също и отпадане на книжната трудова книжка, книжни винетни стикери и др.
Асен Василев попита от "името на баба Пена от село" дали личната карта с чип може да се ползва като ел. подпис и след кратка дискусия - получи положителен отговор.
Постигнато бе и съгласие до 3 месеца да има ясен план какво ще се случва с държавната фирма "Информационно обслужване" - дали тя ще остане само мениджър проекти, като възлага на външни ИТ фирми разработването на продукти, както е в момента, или сама ще извършва развойната дейност. Лидерът на "Продължаваме промяната" Асен Василев посочи, че в момента "Информационно обслужване" на практика извършва инхаус поръчки, като възлага разработването на софтуер на външни фирми.
До края на 2023 г. трябва да бъде изградена и техническа система на инфраструктура за електронно гласуване. На дискусията бе уточнено, че тази мярка не е директно обвързана с промяна в Избирателния кодекс, а се създава само техническа възможност. Ще се въведе и центразирана система за конкурси за постъпване на работа в държавната администрация, предаде Mediapool.
Създава се министерство на дигитализацията, български пощи поемат комплексно административно обслужване
По време на дискусията се чуха предложения от различни партии за създаване на министерство на дигитализацията. Предложението за бъдещето правителство дойде от партията на Слави Трифонов. Любомир Каримански посочи, че в бъдещето ведомство трябва да влезе Агенцията за електронното управление и експертите от Министерство на транспорта, занимаващи се с информационни технологии. От БСП пък предложиха бъдещето ведомство да е министерство на административното развитие и електронното управление. От БСП уточниха обаче, че киберсигурността трябва да е в МВР.
По-късно стана ясно, че идеята се подкрепя и от Асен Василев, той дори предложи отделите по дигитализация на отделните министерства да се изнесат от ведомствата и да влезат в новото министерство.
"Ако очаквате от министъра на финансите или от министъра на правосъдието да направи дигитална трансформация на министерството си, това няма да се случи. Абсудрно е те да рапортуват на съответния министър, на конкретното министерство и да се мисли, че ще направят дигитализация, затова трябва да бъдат извадени и да са в новото министерство", каза Василев.
В крайна сметка бе решено, че ще се създаде ново министерство, в което ще влязат структурите по информационни технологии от Министерство на транспорта, Информационно обслужване, Държавна агенцията "Електронно управление", Агенцията за модернизация на публичната администрация, Института по публична администрация, която извършва обучения, и също ИТ отдели по дигитализацията на отделните министерства.
Решено бе офисите на Български пощи да започнат да предлагат комплексно административно обслужване.
Отпадане на мокрия печат
Край на използването на мокрия печат, предложиха от ДБ.То бе прието по време на преговорите от четирите формации, които преговарят за правителство.
"Държавната администрация не трябва да подпечатва, когато издава документ. Тя не трябва и да връща граждани, ако документите им не са подпечатани с мокър печат", обясни промяната Асен Василев. Проверката трябва да става по електронен път.
Преди приемането на това облекчение се появи спор с представителя на БСП - Любомир Благоев. "Как ще отпадне мокрия печат? Ролята му е да удостовери кой какво има да подписва", риторично попита Благоев.
"Ролята на мокрия печат е 5 лева в най-евтината гумаджийница. Може би е минало времето на Наполеон и трябва да махнем мокрия печат", отговори му Асен Василев. Любомир Каримански попита как в цяла Европа няма нужда от мокър печат, а в България има такава.
Договорено бе стартирането на електронни регистри, които да превърнат книжните трудови книжки в ненужни, а също и винетните стикери. Информацията ще се намира чрез дигитални регистри.
“Преминаването на всички регистри в електронен вид спестява обиколки между институциите, подобряване на бизнес климата и инвестиционната среда. Оптимизация на разходите за информационни и комуникационни технологии”, посочи Божанков. От формацията предлагат пилотно въвеждане на електронно гласуване и електронно правосъдие.
От БСП пък посочиха, че настояват за създаването на 6 регистри - електронен поземлен регистър, единна информационна система на пазара на земеделска продукция, система за заетостта, единен данъчен регистър, електронна здравна карта и електронно досие, единна електронна образователна система.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар