Политическите слогани по време на предизборна кампания са нещо като отговор на популярния в лексиконите и „дълбоките“ журналистически интервюта въпрос „Кои са двете думи, които те описват най-добре?“.
С една фраза участниците в изборите се опитват едновременно да заявят себе си - да представят кои са и за какво се борят, както и да се отличат от конкурентите. Добрият слоган е кратък, запомнящ се и ефектен, а ако е много добър, може да заживее собствен живот и да се превърне в част от модерния фолклор на обществото.
Създаването на подходящ слоган е сложен процес, зад който често стои цял екип специалисти. За да бъде един успешен, той трябва да е не само ясен и разбираем, но и да изпраща правилните послания до желаната аудитория.
С толкова много „скрита“ информация предизборният слоган се превръща в таен код, който ни помага да дешифрираме поведението и на участниците във вота през ноември.
Президентската надпревара
Особеното в настоящата кампания е, че паралелно се провеждат агитации за президентски и за парламентарни избори. Засега първите сякаш получават по-голяма тежест – дали заради мажоритарния елемент, или заради разочарованието от вече два поредни пропилени шанса за съставяне на правителство.
Друг важен момент е, че основните претенденти за „Дондуков“ 2 са издигнати като независими кандидати и получават подкрепа от различни партии. Което на практика означава, че тези кандидат-президенти излизат със свои собствени послания, които не повтарят идеите на партийните централи.
Румен Радев и Илияна Йотова – С вас сме!
Действащата президентска двойка Румен Радев и Илияна Йотова се позиционират като държавници, които са близко до обикновените хора и за разлика от формалния слоган „За доброто на България“ преди пет години, сега двамата залагат на далеч по достъпното послание „С вас сме“.
Мотото продължава линията на поведение на Радев и имиджа му на „президента на народа“, който преди година размаха юмрук на мутрите и подкрепи уличните протести срещу правителството. Фразата изпраща посланието, че Радев и Йотова, не само се вслушват в желанията на хората, но и са готови да насочват държавата в исканата от тях посока.
Анастас Герджиков и Невяна Митева – Наистина обединени!
Двойката Анастас Герджиков и Невяна Митева се заявяват като обединители на нацията със слогана „Наистина обединени“. Те се обявяват за контрапункт на Радев и разделението в държавата, настъпило по време на неговото управление – политическо и институционално.
Предизборното им мото изпраща послания за диалогичност и баланс в името на разбирателството и обединението. Не става ясно обаче около каква идея и цел се постига това единство и дали балансираното поведение всъщност не прикрива липсата на ясна позиция.
Лозан Панов и Мария Касимова – На страната на истината!
Съвсем ясно и категорично е посланието на Лозан Панов и Мария Касимова, които обявяват, че застават „на страната на истината“. Очевидна е препратката към съдебната кариера на Панов и журналистическия опит на Касимова. Слоганът показва намерението им да продължат да търсят и защитават истината, независимо срещу кого ще се изправят.
Фразата показва активна и конкретна позиция, която може да се отнесе към всяка сфера на обществения живот.
Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова – За единство на нацията!
Темата за единството е основна и за Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова. За първи път ДПС издига собствен кандидат за „Дондуков“ 2 именно за да противодейства на разделението, което според тях внася Радев. Партията е изоставила идеята за рестарта на държавността, която изповядваше на предишния вот, и отново използва картата с „етническия мир“. ДПС залага на двойка, която олицетворява „единството на нацията“ – мъж и жена, етнически турчин и етническа българка, национален и европейски политик.
Сходните послания между двойките Карадайъ/Михайлова и Анастас Герджиков/Невяна Митева още от сега дават сигнал, че при втори тур избирателите на едните може да подкрепят другите, ако техните собствени фаворите отпаднат от надпреварата.
Луна Йорданова и Иглена Илиева– Луна президент!
Няма как да пропуснем и несъмнено най-колоритния участник в президентската надпревара – певицата Луна Йорданова. Тя се отличава от всички останали не само с визия и биография, но и с послания.
Докато конкурентите ѝ поставят на първо място хората, истината и единството на нацията, Луна поставя на върха себе си. Слоганът „Луна президент“ кратко и еднозначно показва на избирателите какво ще получат, ако гласуват за нея – нито повече, нито по-малко.
Парламентарните избори
ГЕРБ – По-силни от хаоса!
След 12 години на власт ГЕРБ и протести срещу управлението на Бойко Борисов и в трите му кабинета, партията гледа на себе си като единствената, която може да се справи с хаоса. Вероятно под „хаос“ от ГЕРБ разбират всяко управление, в което самите те не влизат.
Слоганът претърпява известна еволюция от миналите избори и вместо „Ред в хаоса“ вече е „По-силни от хаоса“. Вероятно тук има леко намигване към Борисов, който няма да се поколебае – ще запретне ръкави, ще покаже мускули и дори може да приложи хватка от каратето.
БСП – Разумните решения!
И на предишните избори, и сега БСП се опитва да представи участието си в политиката като плюс, а не като минус. Левицата се опитва да се дистанцира от определението „партия на статуквото“ въпреки над 100-годипната си история. БСП набляга на опита си на политическата сцена, а не на обвързаността си с предишни управления.
Социалистите са сменили претрупания лозунг „Сигурност в промяната с грижа за теб“, с по-краткото и ясно мото „Разумните решения“. И в двете обаче звучат леко назидателно в стила на Корнелия Нинова.
„Има такъв народ“ - Държавата - това си ти!
Сериозна промяна в посланията наблюдаваме при Слави Трифонов и „Има такъв народ“. Партията влезе с летящ старт в политиката – второ място на изборите през април и победа на вота през юли. Лозунгът „Време е за друго“ отразяваше намерението им за коренна промяна и преобръщане на системата.
Днес, след пълното фиаско, което претърпяха на политическата сцена, от ИТН не са толкова смели в заявките. С действията си те показаха, че тяхното „друго“ не е много различно от онова, което вече сме виждали. Затова сега залагат на далеч по безопасния слоган „Държавата – това си ти!“.
Новото мото е разочароващо като самите тях, защото нито е оригинално, нито пък говори за някаква политическа отговорност. Дори напротив – показва, че не са готови да поемат отговорност, а вместо това прехвърлят вината за всичко случващо се на отделните граждани.
„Демократична България“ – Време е да спечели България!
На тези избори „Демократична България“ извежда не преден план не собствената си победа, а цялостна промяна, от която да спечелят всички българи. Лозунгът „Време е да спечели България“ подсказва, че коалицията този път ще положи по-големи усилия за сътрудничество с останалите спечелили място в парламента.
Коалицията е стигнала до извода, че за избирателите е по-важно страната да има стабилно и редовно управление, отколкото отделните партии да увеличават подкрепата си.
ДПС - За единство на нацията!
ДПС влиза в надпреварата с послание не за разделение, а за обединение. След изборите през април и юли партията бе изолирана от останалите формации в парламента и бе поставен хикс върху идеята за каквито и да е коалиции с нея. Въпреки това от ДПС неведнъж призоваха за диалог и предрекоха, че политиката на противопоставяне и отричане няма да доведе до работещо управление.
През годините ДПС удобно влезе в ролята на балансьор, с чиято помощ на власт са се закрепили не едно и две правителства, а от известно време лансира идеята за програмен кабинет. И този път Движението залага на мантрата за етнически мир и единство на нацията. Ако след вота през ноември партиите отново не успят да се разберат помежду си, нищо чудно концепцията за програмно правителство да придобие реални измерения. А в такъв вариант винаги е по-добре да не чертаеш линии, които после трябва да прекрачваш.
„Продължаваме промяната“ – когато името е слоган
Един от най-интересни и непредвидими участници в предстоящите избори е новият проект на бившите служебни министри Асен Василев и Кирил Петков. Двамата нарекоха партията си „Продължаваме промяната“ и реално с това име нямат нужда от специален предизборен слоган.
Наименованието на партията казва всичко, което те искат да кажат на хората и на опонентите им. Всичко в повече би направило посланието по-тежко и тромаво.
„Изправи се. БГ! Ние идваме“ – Мутри, вън!
Коалицията „Изправи се. БГ! Ние идваме“ влиза в предизборната надпревара с ново име и визия, но със стар слоган. Призивът „Мутри, вън!“, който преди бе част от името на формацията сега е само слоган.
Коалицията, за която участието в следващия парламент е под въпрос, е решила да заложи на старото добре познато и изпитано послание, вместо да рискува и да загуби част от своята идентичност. Достатъчни са промените в името на ИБГНИ и новата визия на Мая Манолова.
ВМРО – Браним България
Изборите след месец са решаващи за ВМРО, които имат шанс да се завърнат в парламента след два кратки мандата отсъствие. Формацията е готова да се хвърли с всички сили в боя и затова залагат на две стари и добре изпитани оръжия – патриотизма и страха. С „Браним България“ ВМРО дават заявка ще се борят за страната ни, не става ясно обаче от какво ще я пазят. Познавайки стилистиката на партията може да допуснем, че основните теми ще бъдат Северна Македония, мигранти и джендъри. С две думи ВМРО ни предлага още и още от същото.
„Възраждане“ – Време е за Възраждане
Партията на Костадин Костадинов също залага на изпитания слоган „Време е за Възраждане“. Мотивът за пробуждането на обществото както в периода преди Освобождението е поизтъркан – дъвкан и предъвкан от всички определящи себе си за патриотични формации, дори и АБВ. Въпреки това явно още събира след себе си последователи, тъй като партията засега остава под чертата, но несъмнено подкрепата за нея плавно расте.
„Национално обединени на десницата“ – Десният глас за България
Цветан Цветанов и Петър Москов сравнително отскоро ръководят собствени партии, но и двамата имат зад гърба си години на политическата сцена и имат изразено десни възгледи. В тази кампания двамата обединиха сили именно около дясната идея и избраха за свой слоган „Десният глас за България“. През годините новопоявилите се партии не веднъж са се обявявали за „автентичната“ или „новата“ десница, така че със сигурност това послание не е оригинално. В случая обаче коалицията се заявява като радетел на традиционното политическо разделение и отрича новите идеи от типа „леви цели, с десни средства“.
Разбира се слоганът е препоръчителен, но не и задължителен елемент от предизборната кампания. До момента без такъв са Веселин Марешки и „Воля“, Валери Симеонов и новия формат на „Патриотичен фронт“ и Волен Сидеров и „Атака“ – и тримата обаче нямат нужда от представяне. Всички добре знаем какво искат и на какво са способни.
Купуването и продаването на гласове са престъпления!
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар