Винаги съм си задавала въпроса защо български филм никога не е номиниран за „Оскар“... Изключвам постижението на Теодор Ушев в анимацията. Проблемът определено не е в това, че нямаме качествени ленти или актьори на световно ниво. И вчера си отговорих – защото родната киноиндустрия е оперирана от бизнес и стратегическо мислене.
За незапознатите ще представя накратко казуса, който се разигра в последните дни с филма, избран да представи България на „Оскар“-ите. Седемчленно жури, в което влизат изявени кинокритици и режисьори, избра черно-белия филм „Страх“ на Ивайло Христов с 4:3 гласа. Другият претендент беше „Жените наистина плачат“, в който участва ракетата носител Мария Бакалова.
Теодор Ушев обяви за нелегитимен избора на българския филм за „Оскар“-ите
Решението обаче предизвика гняв и недоумение у представители на гилдията основно заради това, че „Жените наистина плачат“ бе в официалната селекция на Кан. Няма как да отчетем, че „Страх“ също спечели редица международни награди, но всеки средностатистически собственик на бизнес, който иска да постигне някакъв успех и е поне малко проницателен, знае, че птиченцето каца веднъж на рамото. И само глупаците не биха го хванали.
Като цяло и двата филма засягат популярни и болезнени обществени теми. Ивайло Христов разказва за трудната любов между безработна учителка и чернокож бежанец, която цялото село осъжда. А „Жените наистина плачат“ разисква горещите теми за еманципацията и женския тормоз. Но дори и слепият може да види, че на „Оскар“-ите единият има много по-голям шанс от другия.
По никакъв начин не искам да критикувам „Страх“, още повече, че все още не е излязъл по кината и няма как обикновеният човек да го гледа, за да направи логично сравнение между двата филма. Проблемът в случая обаче е, че в България обичаме да наказваме успелите. Защото безспорно най-логичният ни ход беше да изберем филма с Мария Бакалова, която продължава да жъне световни успехи. А номинацията ѝ за „Оскар“ имаше всички предпоставки да изиграе ролята на трамплин не само за нея, но и за българското кино. А когато всички погледи са насочени към теб, ти не трябва да заравяш главата си в пясъка.
„Жените наистина плачат“: Въздействащо обвинение към патриархата в България
Българската киноиндустрия просто наказа Мария Бакалова заради участието ѝ в „Борат“. Пак повтарям – българската киноиндустрия наказа Мария Бакалова заради участието ѝ в „Борат“, както би казал Петър Илиев. Сигурно си спомняте интервюто на преподавателя ѝ по актьорско майсторство, който се вайкаше, че не успял да я отучи да играе с „по-евтиния, по-естраден маниер“ и че публиката на това нещо не е публиката на „Сфумато“. Е, за това „Оскар“-ите са си „Оскар“-и, а „Сфумато“ си е „Сфумато“. Разбирайте го, както искате.
Номинацията на „Жените наистина плачат“ от нашата държава е повече от логична най-вече заради участието на Бакалова, която Холивуд вече разпознава. И недалновидността на журито е подчертано глупава. Замисляли ли сте се, че едва ли вече ще има български филм с нейно участие? Е, поне не и в близко бъдеще, нали разбирате. Както вече казах, птиченцето каца веднъж на рамото. Това си е чиста бизнес неграмотност.
Мария изгря, а хора от гилдията в България я оплюха и никога няма да ѝ простят, че стана известна със скандална роля. Истината е, че изкуството трябва да е както стойностно, така и гледаемо. Какъв е смисълът ако направиш нещо яко, което няма да го гледа никой друг освен баба ти? Тук се корени драмата на България с Мария Бакалова.
Добре, че на нея не ѝ дреме. За нас е жалко.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Много добре казано! Ние, като нация, явно страдаме от злоба, завист и комплекс за малоценност . Успех на филма „Страх“. Много бъдещи успехи на Мария Бакалова.
А може по-скоро да са направили услуга на Мария Бакалова, независимо съзнателно или не.
Тук въпросът е до известният израз "там девиза е мой човек си". Задкулисните договорки са довели до избора на филма, а не дали е подходящ.
А що се отнася до Мария Бакалова, тя е актриса която изигра роля в Борат. Филма може и да е скандален, но тя премина всички себеуважителни и унизителни граници, за да изпълни тази роля. А така правят професионалистите.
Точно пък "Жените наистина плачат" беше толкова загубен филм. Прилича ми повече на пропаганда. Жените са жертвите, мъжете са насилниците, тая боза сме я гледали вече. Някой казва ли нещо за мъжете, които са жертва на тормоз? Да, имали такива. Или пък за тия мъже по затворите, които стават жертва на изнасилване? Смешна история и пропаганда. Това, че Мария Бакалова не е спечелила не е признак на злоба или завист.
Комплексар номер четири
Abe stiga s taia posredstvena aktrisa bakalova popadnala v Holivyd sly4aino samo i vdigate aktsiite