Машинното отделение на заседналия край Камен бряг кораб „Вера Су“ е затопено във вода, корпусът има пробойни и така плавателният съд на практика се води потънало имущество и няма да бъде спасяван. Това обяви вчера пред журналисти началникът на „Морска администрация“ капитан Венцислав Иванов, след като водолази стигнаха в бурното море до плавателния съд.
По думите му през последните два дни състоянието на „Вера Су“ значително се е влошило. Кап. Иванов обясни, че „външните врати, които трябва да са водонепроницаеми и затворени, се оказа, че са затворени, но не уплътняват добре и е навлизала вода“. Сега плавателният съд е в „заседнало стабилно състояние, което не му позволява да се пречупи“ и няма да потъва повече. Всякаква работа обаче ще е изисква спокойно море.
Поради невъзможност лодка да се доближи до кораба, документи не са вземани от водолазите. Товарът не е бил инспектиран, тъй като от мястото, което позволява влизане, прониква вода към товарното помещение.
Разтоварването на товара при най-оптимистичен сценарий може да започне на 1 ноември, като кап. Иванов подчерта, че ще иска писмени уверения за това, че каргото не е опасно за околната среда. Всякакви следващи качвания ще са по суша с помощта на „Гражданска защита“, тъй като този метод е по-безопасен. По думите му разтоварването при всяко положение ще е много сложна операция.
Все още корабособственикът не е обявил дали се отказва от собствеността си или ще се опитва да изважда кораба. „Всеки ден няма проблем да изпратим мейл, да получим мейл от корабособственика, но тази кореспонденция не ни е свършила досега работата, която очаквахме“, отбеляза шефът на „Морска администрация“. Двама души от екипажа са били на лодката с цел да подпомогнат огледа, но не е имало как да се качат, съобщи bTV.
Заспиване на вахтения – сред версиите за инцидента с „Вера Су”
Какви са версиите?
Следствието работи по три направления. Едното е да се установи чия е вината. На този етап събраните доказателства сочат, че виновни са капитанът и неговият помощник, като вахтеният е заспал преди засядането. Следователите очакваха да стигнат до кораба, за да проверят навигационните системи, да видят камерите и дали има манипулации по тях. Опити ще бъдат направени отново, когато времето позволи това.
Второто направление, по което се работи, е да се установи дали има замърсяване и какви са показателите на водата около кораба.
Третото направление е да се провери доколко отговорните институции – „Морска администрация“ и „Гранична полиция“ - са си свършили работата от самото начало на спасителната операция.
Капитанът на „Вера Су“ и помощникът му остават за постоянно в ареста
Защо колегите на задържания екипаж искат да бъде освободен?
Капитанът на заседналия турски кораб „Вера Су“ и неговият помощник да бъдат освободени от ареста – за това настояват в декларация техни колеги от Българската асоциация на морските капитани. „Действията на капитана са застраховани и грешки се покриват от застрахователите. Такава е практиката“, обясни кап. Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на капитаните.
Според неговия колега кап. Иван Цонев задържаният капитан на „Вера Су“ и неговият помощник няма как да повлияят на разследването. „Това, че той няма да бъде в ареста, а под домашен арест, няма да пречи за установяването на истината“, коментира Цонев.
„Колегата на този кораб е под стрес. Всяка авария е стрес. Ние просто искаме едно справедливо и чисто човешко отношение“, подчерта кап. Димитров. По думите му това по никакъв начин не означава, че правосъдието не трябва да си свърши работата.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар