В момента министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) прави проверка на протестиралите строителни фирми, за това колко служители имат и какви осигуровки им плащат. Това обяви пред БНТ служебният министър Виолета Комитова.
Припомняме, че на 29 септември пътностроителни фирми излязоха на национален протест, като блокираха триъгълника на властта в столицата, както и възлови точки от републиканската пътна мрежа. Причината за недоволството им бе липсата на финансиране.
Арх. Виолета Комитова определи като неверни твърденията, че целият строителен бранш протестира. По данни на НСИ в България има повече от 21 000 строителни фирми, в които са ангажирани повече от 155 000 работници. „Тук говорим за около 28-30 фирми, което е нула цяло и нещо от всички компании. Това са фирмите, които взимат пари системно от държавата, за да ремонтират пътища. Докато всички останали компании се състезават на полето на пазарната икономика“, посочи тя. Според нея тези фирми се намират в привилигирована ситуация от една страна, а от друга страна не са в толкова щастлива ситуация, защото винаги зависят от държавния бюджет. „Подписали са 5-годишни договори, че ще ремонтират пътищата на България, но при наличието на бюджетни средства“, уточни арх. Комитова. Не се знаело и колко работници имат, затова текат проверки как ги осигуряват и плащат ли им заплати.
СБЛЪСЪК: В колапс ли е строителният бранш?
Според нея протестът на фирмите, които излязоха на протест, е политически мотивиран. Комитова подчерта, че тя често се среща с тези фирми и се търси начин за възстановяване на работата им. „Какво заварва служебното правителство в края на април - бюджет от 382 млн. лв. на АПИ, раздаден на фирмите за ремонти на пътища, не за ново строителство, и дадени със задание още 1 милиард отгоре. В договорите пише, че тези пари, които очевидно са повече от договорените, ще се изплати когато има наличност в бюджета на АПИ. Към момента обаче АПИ няма наличност, затова и фирмите си работят цяла година без бюджет. Тези фирми така са си работили вече 4 години - без бюджет, и накрая на годината по някакъв начин им се плаща“, каза Комитова.
Между 60 и 80 млн. лв. е струвало зимното почистване предни години, а с актуализацията на бюджета за тази година са осигурени 100 милиона лв. Служебният регионален министър заяви, че именно заради неразплатено зимното почистване през миналата година сега има толкова много задължения към пътносторителните фирми.
„Само за изграждането на магистрала „Хемус“ има раздадени пари предварително, без обществени поръчки“, допълни Комитова. Тя смята, че има огромен риск парите да изчезнат, докато започне строителството на магистралата, например фирми да фалират, докато чакат строителството. „Не казвам, че предплащането е укорително, но е много рисково за държавата“, допълни служебният министър, цитиран от „Сега“.
Комитова отрече да е спирала пътни строежи и отдаде тези обвинения на предстоящата предизборна кампания. Тя даде пример с два строежа за перничани, които ще бъдат завършени скоро - пътят София – Перник и ремонтът на язовир „Студена“. „Заварихме пътя, който е ремонтиран, но отново поради изчерпан бюджет на АПИ няма пари да се направят мантинелите. След много дълги умувания от бюджета на МРРБ отделихме 1 млн. лв. за мантинели на пътя София – Перник. Пътят е изключително натоварен, тъй като през него минава основният трафик на Югозападна България“.
Въвеждат в експлоатация язовир „Студена“?
За завършването на язовир „Студена“, чието строителство е започнало още през 2012 г., тя съобщи, че на 3 септември са направени 72-часови проби и ако всички документи по този строеж са наред, ще бъде въведен в експлоатация.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар