След протест на работници от пътни компании пред Народното събрание парламентарната комисия по бюджет и финанси реши да отпусне допълнително 220 млн. лева за бранша през актуализацията на бюджета за 2021 г. В него бяха заложени само 100 млн. лв. за осигуряване на зимното поддържане.
Финансовият министър Асен Василев предложи и нов план за изплащане на дължимите 1.3 млрд. лв. към пътните фирми чрез две равни вноски през 2022 г. и 2023 г.
Това стана след като от 8.00 часа работници от пътния бранш протестират пред Народното събрание с искане за изплащане на натрупаните задължения към бранша, възстановяване на текущото поддържане на пътищата и разписан план - програма за развитие на републиканската пътна мрежа, пише „Медияпул”.
Протестиращите обаче обявиха, че не приемат предложеното решение за парите от депутатите. От ББК „Пътища“ искат незабавно да се платят поне 60% от дължимите суми, като останалите се издължат до края на следващата година. Председателят на управителния съвет на обединението Стефан Чайков уточни, че става дума за дължими суми за текущ ремонт и поддържане, а не за строеж на нови отсечки, включително и на магистрала „Хемус“, покрай които има спорове за цената и качеството. Той допълни, че ако исканията на браншовата организация не се приемат, протестите ще продължат, съобщи „Дневник“.
„Неизвестен извършител“ строил „Хемус“ без никаква гаранция за качество
Сутринта регионалният министър Виолета Комитова обясни, че ще провери за коя фирма работят протестиращите работници. Тя подчерта, че за АМ „Хемус“ са били дадени 1 млрд. лв. като аванси на фирми, които ще участват в строителството. „Парите са във фирмите и са дадени преди две години по времето на Николай Нанков и Петя Аврамова. Нека те отговорят къде са тези средства. Съвсем малка част от тях са усвоени”, посочи тя пред Нова телевизия. Тя поясни, че не разбира от кого протестиращите си търсят парите – дали от регионалния министър, или от работодателите.
„Слушах в предишната политическа кампания, че АМ „Хемус” ще се завърши до 2024 г. Търсех документи в регионалното министерство за този срок. Накрая установих, че имаме договори за строителство на отсечките 1-3. Г-н Нанков и г-жа Аврамова са сключили договори тези 51 км да се построят за 60 месеца. Тоест, това е по 1 км на месец. При останалите отсечки обаче нямаме разрешение за строеж и дори не се знае от къде ще мине трасето”, каза още Виолета Комитова.
Тя обяви, че продължава опита си да издири коя е фирмата - строител на отсечка 4 на „Хемус“. Причината е, че извършителите на строителството, които работят без нужните разрешения, са неизвестни на властите. Формално изпълнител е държавното дружество „Автомагистрали“, което няма капацитет за такъв обем дейност и е сключвало договори с подизпълнители, но не за строителство, а като доставчици на услуги - наем на работници, техника и доставка на материали.
Комитова предизвика на дебат бившия зам. регионален министър Николай Нанков, който вчера отправи лични нападки към нея, обвинявайки я, че „хал хабер си няма от държавно управление, устройствени процедури и как се изпълнява голям инфраструктурен проект“. „Виждате, че срещу мен излизат много министри. Държат колективно да ме нападат. Това е акция на някаква глутница. Аз просто казвам истината. Нанков се държи като дете, на което сме му изяли десерта, защото му прекъснахме пътя на парите от МРРБ към АПИ и фирмите”, заяви Комитова.
Според Николай Нанков ако има незаконно строителство на АМ „Хемус“, то е извършено от „Автомагистрали“. Той отрече твърдението на служебният регионален министър Виолета Комитова, че са завършени 4 % от магистралата, но са изплатени 71% от парите. „Под 35% от стойността на АМ „Хемус“ са дадени като аванс, обезпечени с банкови гаранции и застраховки. Преди три седмици АПИ изплати малко над 35 млн. лв. за извършени строителни дейности към „Автомагистрали“ ЕАД“, обясни той пред bTV.
Нанков заяви, че по време на управлението на ГЕРБ незаконно строителство по АМ „Хемус“ не е имало и че по 4, 5, 6, 7,8 и 9 участък не е строено, а са извършвани подготвителни дейности.
Бивш шеф на „Автомагистрали”: Незаконно строителство по „Хемус” не е имало
Незаконно строителство по магистрала „Хемус” не е имало, категоричен е бившият директор на „Автомагистрали” Стоян Беличев. „Г-жа Комитова говори за анонимен строител на автомагистрали. Има един единствен строител и това е държавното дружество „Автомагистрали”, допълни той.
Относно насипа на „Хемус”, за който се твърди, че е незаконен, Беличев каза: „Аз не съм директор от два месеца и половина. До момента, в който бях директор, незаконно строителство по този участък не е извършвано. Там има определени дейности, които са се вършили”, обясни бившият директор.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар