Пред изчезване ли е евтиното сирене?

09:52, 22 авг 21 25 4612 Шрифт:
Цветилена Симеонова Редактор: Цветилена Симеонова

Нова наредба, обнародвана преди дни в Държавен вестник, притесни част от производителите на млечни продукти, а те на свой ред разтревожиха потребителите с коментари, че евтиното сирене е пред изчезване.

В шумотевицата около избора на ново правителство група лобисти успява да пробута административен акт без аналог в света! Със специална наредба се изважда от продажба на най-оборотните места българското бяло саламурено сирене от сегмента 7-12 лв./кг. То вече ще трябва да бъде пакетирано в еднократна полиетиленова вакуум опаковка в противоречие с всички европейски екологични директиви за тяхното ограничаване! На откритите витрини ще останат само българските сирена по 15-25 лв./кг“. Това накратко е проблемът според недоволните, обобщен в пост във Facebook.

Въпросната наредба - за специфичните изисквания към млечните продукти, е дело на две правителства - на Бойко Борисов и сегашното. След дълги спорове, обсъждания и редакции  в крайна сметка тя бе одобрена и приета от служебния кабинет.  Изискването, което тревожи част от бранша, се отнася за сиренето „с повишено водно съдържание“. Именно то ще трябва да се извади от щандовете с  насипните сирена и да се продава само в опаковки. Въпросът е лошо или добро е това решение, ще доведе ли до поскъпване, кой ще загуби и кой ще спечели от промяната?

Не е тайна, че през годините качеството на някои традиционни български храни като бялото саламурено сирене неумолимо се влошава. Част от производителите се стремят да се придържат към БДС, но други въвеждат всевъзможни „иновации“, за да предложат на купувачите по-евтина стока. Така се роди феноменът „мокро сирене“, в който е възможно над 70% от съдържанието да е... вода. То, разбира се, е с по-ниска цена, която определено печели клиенти. Но на практика хората нищо не спестяват, просто плащат за продукт с прекалено много Н2О. 

В последните години неправителствената Асоциация „Активни потребители“ направи няколко проучвания на пазара на млечни изделия и резултатите от тестовете разкриват потресаваща картина - все повече вода в евтините сирена. При последното изследване в 16 от 30-те анализирани проби краве сирене от различни марки водата се оказа над 70%, а в още десет - в диапазона между 62-70%. За сравнение сиренето по БДС съдържа до 54% вода, като се допуска отклонение до 62 на сто.

През 2005 г. в нито една марка сирене не е установено наличие на вода, по-голямо от 62%, през 2008 г. вече има 5% с наднормено оводняване, а през 2011 г. доближаващите се до съдържанието на краставици сирена вече са 42%. „Това е печален рекорд за млекопреработващата индустрия, който едва ли има аналог в световната практика“, коментираха от „Активни потребители“ миналата година.

Точно заради тези „аномалии“ в проекта на наредбата първо бе предвидено, ако в дадено сиренето водата мощно доминира, то да се смята за „имитиращ продукт“ и да се продава на отделно място с другите подобни стоки - като млеката, които са пълни с палмово масло, нишесте и др. Все пак това отпадна, но остава изискването „мокрите“ сирена да са задължително в опаковка, на която ясно да се вижда какво съдържат - така човек ще знае какво купува. Иначе, когато белите бучки са наредени в тави на витрината, купувачът вижда етикет, на който са изписани само цената, марката и евентуално производителят, но не и съставът.

О(позиция)

„Правенето на сирене не е математика“, недоволстват от Националната асоциация на млекопреработвателите. „Технологичният процес включва определено количество мляко, закваски и др., в това число и водно съдържание. При преработката и производството на бяло саламурено сирене нивата на вода в готовия продукт могат да бъдат технологично регулирани в определени граници, но тъй като производственият процес не е математика, те не могат да бъдат регулирани с математическа точност“, посочват от асоциацията в становище по проектонаредбата, което очевидно се опитва да оправдае предозирането на Н2О, пише „Сега“

Опасно за здравето?

Хитруването на „евтините“ производители не е безобидно, твърдят експретите на „Активни потребители“. Ето какво обясняват те за водните „иновации“:

„Заместването на млякото с водно съдържание изисква влагане на помощни средства - добавки, влагозадържащи вещества, които в различна степен могат да са вредни и даже опасни за здравето на потребителите. Излишната вода в сиренето активира нежелателни химични процеси  - образуват се вредни, понякога дори токсични и канцерогенни химични съединения. Колкото повече е водата, толкова по-бързо протичат тези реакции. В истинското сирене се развиват полезни млечно-кисели бактерии, а болестотворните се потискат. Промяната в съдържанието на водата измества равновесието между бактериите и позволява растежа на нетипични за сиренето микроорганизми, а някои от тях може да са патогенни и опасни за здравето. Отделно използването на влагозадържащи химикали и ензими е нарушаване на класическите технологии и рецепти за българско бяло саламурено сирене“.

Под съмнение

Авторите на наредбата търпят критика, защото никъде не са направили оценки колко би струвало на млекопреработвателите да преминат от „тенекия“ към полиетиленови разфасовки и как това ще се отрази на цените. А и тъй като държавата в лицето на Българската агенция за безопасност на храните не е много силна в контрола, не е ясно какви сирена ще останат да се продават в тави на хладилните витрини и как ще се гарантира, че насипната стока е качествена.

Изискванията за пакетиране на сиренето с високо водно съдържание още не са в сила - за производителите е предвиден гратисен период от 6 месеца, в който да се подготвят за опаковането или да се откажат от „предозирането“ с вода.  

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама