Софийската градска прокуратура е прекратила разследването срещу бившите шефове на пътната агенция (АПИ) Светослав Глосов и Дончо Атанасов, които бяха обвиняеми заради катастрофата край Своге през 2018 г., съобщи Mediapool.
Тежкият инцидент тогава прикова обществения интерес не само заради 20-те загинали, а и поради скандални разкрития за целия комплекс от проблеми, свързани с пътното строителство, контрол и мерки за безопасност. Трагедията се случи на новоремонтираната отсечка от пътя за Своге. Появиха се твърдения, че ремонтът е бил некачествен, а пътят – хлъзгав. Двама министри – на вътрешните работи Валентин Радев и на регионалното развитие Николай Нанков – бяха принудени да подадат оставки.
Прокуратура образува две дела за катастрофата.
Първоначално обвинение бе повдигнато само на шофьора на катастрофиралия автобус Григор Григоров заради движение с превишена скорост. Малко след това обаче започнаха да излизат все повече подробности за ремонта, извършен от фирма „Трейс“. Така в крайна сметка се стигна до привличането към отговорност на още петима души - Бисер Иванов, изпълнителен директор в „Трейс“, Иван Иванов, технически ръководител на ремонта, Светослав Трифонов, шеф на асфалтова база в Костинброд, Михаела Томова, строителен инженер от фирмата за надзор и Стела Попниколова, шеф в дирекция в агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Катастрофата даде повод за завеждането и на второ дело – срещу бившите началници в АПИ Дончо Атанасов и Светослав Глосов. Двамата бяха обвинени, че с неизпълнението на своите задължения са целели облага за изпълнителите на ремонта на пътя - „Трейс“. Според прокуратурата двамата ръководители на пътната агенция не са предприели действия, за да бъде усвоена гаранцията по ремонта, както и да се приведе качеството на настилката в състояние безопасно за движение.
След трагичната катастрофа бе установено, че в горния слой на асфалта е използван варовик, който има свойството да се полира при продължителна употреба и не гарантира добро сцепление между гумите и пътя. Затова бяха повдигнати обвинения и на служители на „Трейс“.
Според разследващите и Глосов, и Атанасов са знаели за проблема с некачествената настилка. Разследващите твърдят, че двамата са бездействали, за да спестят на „Трейс“ малко над 60 хил. евро, колкото трябвало да плати фирмата за ремонта.
Бавно разследване, бързо прекратяване
Делото срещу шефовете на АПИ влезе в съда в началото на октомври миналата година след близо две години разследване. Съдия Иван Коев от Софийския градски съд прекрати делото, защото по време на разследването са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Те са довели до ограничаване на правата на обвиняемите, а внесеният обвинителен акт е неясен и съдържа много противоречия. Съдията никъде не твърдеше, че проблемите на обвинения акт не могат да бъдат отстранени и той да бъде внесен отново.
Глосов бе обвинен в бездействие, защото не свикал извънредно заседание на управата на АПИ, на което да се възложи на Института по пътища и мостове да извърши обследване и оценка на посочения път. След това обследване е трябвало да се докладва отказът на фирмата да се извърши ремонт и подмяна на асфалтово покритие, твърди прокуратурата.
В същото време в обвинителния акт няма посочени факти, при които Глосов и Атанасов са били длъжни да действат. Отделно, в управата на АПИ по онова време е имало трима членове. Прокуратурата не обяснява защо изправя пред съда само двама от тях.
На 9 юли тази година Софийската градска прокуратура решава да прекрати цялото разследване срещу двамата шефове на АПИ, с което случаят може да се смята за приключен.
Пълна безнаказаност?
През месец май т.г. Софийският апелативен съд върна на прокуратурата и първото дело за катастрофата край Своге, по което обвиняем е шофьорът и шефовете на „Трейс“.
Обвиненията срещу петимата свързани в ремонта са неясни, пише в определението на САС. Единственото ясно обвинение е срещу шофьора Григоров - шофирал с превишена скорост, нарушил правилата за движение, вследствие на което станала катастрофа и загинали хора. Такова обвинение всеки прокурор може да напише и поддържа.
При по-сложните конструкции обаче нещата изглеждат по различен начин. За да се докаже вината на останалите петима, трябва да се събере цялата фактическа обстановка около ремонта и по-специално действията на обвиняемите. И след това съдът да бъде убеден, че именно определени действия или бездействия са довели до некачествен ремонт, който пък би съдействал да стане подобна трагедия.
Тук обосновката на прокуратурата се къса и обвинителният акт започва да изглежда крайно неясен.В крайния си извод съдът посочва, че от обвинението така и не се разбира в какво точно се състои лошото качество на настилката, което евентуално е довело до инцидента.
"Без да се знае конкретната причина за качеството на асфалтовата настилка довело до настъпването и на ПТП, е невъзможно да се установи и изискуемата от закона причинно-следствена връзка между неизпълнените задължения на служителите по транспорта и настъпилия резултат", написа съдът.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар