Частни фирми определяли „на око“ цената на държавни поръчки за пътища и язовири

14:26, 17 юни 21 / Политика 25 2219 Шрифт:
Василена Йорданова

Министрите на икономиката и регионалното развитие Кирил Петков и Виолета Комитова изнесоха нови разкрития по схемите „Автомагистрали“ и ДКК, през които са отклонявани средства от държавния бюджет.

Това е ставало чрез т. нар. „in-house“ поръчки, възлагани в нарушение на закона на фирми-шапки, които впоследствие са ги превъзлагали (без търг по Закона за обществените поръчки) на дружества по свой избор. Сега се оказва, че цените на превъзлагането на практика са диктувани от частниците, при това са определяни „на око“, пише Mediapool.

От изнесените от министрите данни стана ясно, че около 500 млн. лв. са били раздадени авансово за укрепване на общо 84 свлачища през последните 2 години. От тях е завършено укрепването на само едно свлачище – това на пътя за Рилския манастир. Останалите са на проектна готовност, а някои все още нямат и разрешения за строеж. Проектите обаче са за две години, шансовете да се завършат докрай са минимални, смята министър Комитова.

Парите за свлачища - платени, проектите - неизпълнени

„При пътищата и магистралите ситуацията е същата“, каза тя. По думите ѝ там са раздадени около 1.5 млрд. лв. чрез прескачане на обществени поръчки заради in-house" възлагане, а пари са получавали фирми, които са нямали проектна готовност

„Трябва да върнем обществените поръчки, тук става въпрос за пари от бюджета. Това са парите на целия български народ“, каза министър Комитова, и даде пример с фирма, която е получила 100 млн. лв. авансово само за един ден, без да я назове поименно. „Къде е тук пазарната икономика?“, попита тя.

По темата с освободения от нея шеф на държавата фирма Автомагистрали", който все още не е напуснал поста си, тя коментира: „С господин Беличев си пишем писма и искаме да се разделим цивилизовано“.

Продължава скандалът около ръководството на „Автомагистрали“

По строежа на автомагистрала Хемус" също фирми са получили авансови плащания, за да доставят техника и материали за строителството, отново без обществени поръчки.

Министърът на икономиката Кирил Петков коментира, че същият проблем е налице и при ремонта на язовирите. Едва 7 компании са поели около 80% от дейностите по реконструкция на 416 язовира. От всички язовири на документи са завършени 10, но при проверка на 3 от тях се оказа, че стоят празни и не са пуснати в експлоатация.

„С тази концентрация на фирми имаме нулева конкуренция“, смята Кирил Петков.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама