В 12 без 5: Правителството отлага с 10 години приходите от концесията на летище София

14:13, 07 апр 21 25 3622 Шрифт:
Василена Йорданова Автор: Василена Йорданова

Малко преди да подаде оставка, правителството одобри промени в договора със „Софткънект“, които на практика отлагат плащанията по концесионния договор за летище София за следващите 10 години.

Договорът за 35-годишната концесия на летището бе подписан миналото лято, а само няколко месеца по-късно концесионерът поиска отсрочка заради кризата с коронавируса. Очаква се дружеството да започне да плаща такси на държавата от 2031 г., а плащанията за първите десет години да бъдат наваксани през последните десет.

„Възстановяваме баланса на концесията на летище София единствено чрез отлагане на годишни плащания. Те нито се опрощават, нито се намаляват“, коментира днес транспортният министър Росен Желязков. Той е категоричен, че анексът не ощетява държавата, а още този месец ще бъде получено първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв., които са предвидени в приходната част на бюджета.

Критиките на опозицията

Още от самото начало БСП се обявиха срещу концесионната сделка за летище София. Левицата настоява стратегическите обекти за националната сигурност да влязат в забранителен списък за приватизация. Още преди месеци лидерът на социалистите Корнелия Нинова предупреди, че правителството се готви да се съгласи на отсрочка по договора, а вчера призова новите партии в парламента за обединение срещу ГЕРБ и опитите им да се окопаят във властта преди да се оттеглят официално. Протегнатата ръка на Нинова обаче не бе приета от „Има такъв народ“, „Демократична България“ и „Изправи се! Мутри вън!“, които още преди изборите заявиха, че няма да се обединят с нито една от досегашните партии.

Вместо това „Демократична България“ обяви, че ще сезира ЕК и Сметната палата за концесията на летището. Христо Иванов определи решението за скандално, тъй като 10-годишната отсрочка е прекалено щедра, тъй като зад сделката стои някой много близък до премиера – братя Домусчиеви. За сравнение Иванов даде ситуацията с летищата във Варна и Бургас, чиито концесионери ползват отсрочка за таксите само за 1 година. Партията също аларамира преди време, че летището се превръща в кладенец за пари.

Отговорът на властта

Единственото желание на опонентите е да уязвят или провалят тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция“, посочи днес транспортният министър. Желязков изтъкна, че сделката е била проверявана в продължение на 4 месеца от страна на ЕК, а 8 банки са готови да финансират проекта.

По думите му опитите за политиканстване за мораториум върху нещо, което вече е факт е „правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм“. „Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това“, заяви министър Желязков, цитиран от правителствената пресслужба. Той обаче уточни, че при подобно развитие, държавата ще се лиши от 660 млн. лева, ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а също така най-голямото ни летище няма да има възможност да бъде конкурентно като тези в съседните държави.

Министър Росен Желязков изтъкна, че авиационният сектор е изключително тежко засегнат от пандемията, а загубите за летището за първите два месеца на 2021 г. са 11 млн. лв. По думите му без концесионер рискът ще остане в лицето на държавния летищен оператор.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама