„ГЕРБ залага мини“: Според Нинова се „готви подарък“ за концесионера на софийското летище

14:55, 24 фев 21 / Политика 25 1626 Шрифт:
Цветилена Симеонова

Накрая на 10-годишно управление ГЕРБ залагат мини, които ще гърмят в следващите 10 години, заяви лидерът на БСП Корнелия Нинова по време на днешното парламентарно заседание.

Нинова хвърли нова порция критиките към управляващите заради концесията на Летище София, срещу която опозицията се бори от години, и припомни позицията на левицата стратегическите обекти за националната сигурност да влязат в забранителен списък за приватизация, пише БГНЕС.

Шефове на Летище София напускат тактически

„През месец май 2020 г. концесионерът потвърди ангажиментите си по договора за инвестиции, за работни места и за инфраструктура. Сега имаме въпрос към премиера Борисов – вярно ли е, че въпреки това потвърждение на ангажиментите, Министерският съвет се готви да отложи изпълнението на задълженията на концесионера с 10 години, но не и на правата му? Ако е така, концесионерът ще влезе във владение и ще започне съкращаване на работници. Ще се повишат летищните такси, които ще плащат пътниците“, смята Нинова.

Тя даде за пример заповед на изпълнителния директор на столичната аерогара, издадена през октомври 2020 г. и публикувана на сайта на летището, от която става ясно, че таксата „пътник“ по международна линия се увеличава от 7 на 11 евро. За дете тя става от 3 евро на 5,83 евро. Такса „сигурност“ се увеличава с цели 94,6%.

Над 90% спад на туристите в София

Така 10 години концесионерът ще печели и няма да направи и 1 лев инвестиции, които са негово задължение по договор. Този случай може да е емблема на управлението на Борисов“, каза още лидерът на БСП. Според Нинова правителството се готви „да направи подарък“ на фирмата-концесионер, отлагайки задълженията ѝ с 10 години. Ето защо тя попита: „На колко малки и средни български фирми отложихте задълженията за 10 години, заради COVID-кризата? На нито една“.


Снимка: БГНЕС

Твърденията на БСП доведоха транспортния министър Росен Желязов в парламента, където той заяви, че концесията има много предимства и нито един недостатък. Той потвърди, че през октомври миналата година концесионерът е направил предложение за възстановяването на икономическия баланс на концесията след спада в авиацията заради COVID-19, включващо отлагането на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години за срока.

Предложението включва увеличаване на размера на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро. Концесионерът потвърди ангажимента си за плащането на авансовото концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. с ДДС, както и изграждането на нов Терминал 3 до десетата година от срока на концесията. Концесионерът заяви, че това са условията, при които финансиращите институции биха финансирали проекта“, обясни Росен Желязков.

Той подчерта, че по този въпрос трябва да се произнесат службите на ЕК и едва тогава той ще внесе доклад на Министерския съвет, с който да направи конкретно предложение. Росен Желязков допълни още, че ако страната ни не приеме предложението на концесионера, няма да получи първоначалното възнаграждение, което той определи като „сериозен приход в държавния бюджет“. Ако концесионният договор пък бъде развален, ще бъде изгубена възможността за инвестиции в летището, стана ясно още от думите му.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама