Остават две седмици до началото на предизборната кампания, но един политик вече няма търпение да започне надпреварата и вече е с една крачка пред опонентите си.
Още в началото на месеца се появиха билбордове с лидера на „Воля“ Веселин Марешки. На билбордовете с едър шрифт е изписано „Ефектът Марешки“, има голяма снимка на самия Марешки в стилистиката на предизборните изображения, но придружена с цени на дизелово гориво. В долния десен ъгъл е поместено малко лого на бензиностанциите, което човек може и да не забележи.
Последва и рекламен клип, в които той е основно действащо лице. Видеото носи подобно послание на това на билбордите – Марешки говори в първо лице единствено число и обявява какво е постигнал. Липсва само призивът „Гласувайте за „Патриотична коалиция -„Воля" и НФСБ" и „Купуването и продаването на гласове е престъпление".
Къде е уловката?
Макар в центъра на рекламната кампания да е политически лидер, на теория рекламите не са политически, а търговски, защото в тях се споменават бензиностанциите и аптеките му. Така той практически си осигурява „преднина“ в телевизионно време пред опонентите му, които спазват закона и чакат старта на кампанията, пише Mediapool.
Марешки отрича клиповете да имат общо с предстоящата предизборна кампания и обяви пред медията, че „добрините си ги правя ежедневно, без значение дали има избори или не".
Формалният повод за рекламния клип са две годишнини - 5 години от създаването на бензиностанциите и 30 години от отварянето на аптеките.
„Нито тези, нито клиповете, които съм пускал преди 6 месеца, нито тези, които съм пускал преди година и половина, не са предизборни. (...) Аз не правя нищо предизборно. Правя го от 30 години. Преди 30 години не съм се занимавал с политика“, каза той и добави, че не можел да си спре бизнеса, защото някой „може да го изтълкува по този превратен начин“.
„Предизборната кампания започва от деня, в който влезеш в политиката. И ако другите няма какво да отчетат и се срамуват от това, и чакат последните дни, за да подлъжат избирателите с фалшиви обещания, то ние няма от какво да се срамуваме. Това не е само този месец, през всичките тези 4 години се хваля с това, което правя“, каза той в отговор на въпрос дали с тези реклами не заобикаля закона и така не изпреварва останалите участници в предстоящия вот.
Марешки добави, че все пак имал преднина пред останалите, но това било заради свършеното от него. „Моята идея за тези избори е вече да престанем с предизборните обещания, а вече да бъде състезание на отчети – кой какво е направил в предните мандати и в годините от живота си, колко работни места е създал, колко заплати е платил, колко данъци е платил. И чак след това да седне да обещава някакви чудеса за хората“, каза още Марешки.
Рекламният опит на Марешки
Ако Марешки бе свързал бизнеса си с политическо послание, това би било нарушение на закона. В Изборния кодекс е записано, че се забранява „в търговска реклама да се отправят политически внушения в полза или във вреда на една или друга партия, коалиция или инициативен комитет или кандидат“.
Лидерът на „Воля“ има горчив опит с тези законови тесктове, защптп преди евроизборите пред 2019 г. бе глобен заради нарушаването им. Тогава видеото на Марешки отново включваше реклама на аптеките и бензиностанциите, но завършваше с думите: „Заедно да спрем грабежа, ние от ВОЛЯ сме българските родолюбци“. Именно това изречение се превърна в повод за глобата.
През 2019 година ЦИК посочи, че пускането на политическа реклама преди началото на кампанията е нарушение на равнопоставеността между участниците в кампанията.Същевременно обаче в закона няма нарочен текст, който да посочва, че се налагат санкции за клипове преди началото на кампанията.
„Не съществува регулация, която да се отнася за периода преди началото на предизборната кампания. Той има свобода да се представи по начин, който намира за полезен за себе си“, каза във вторник пред Mediapool говорителят на ЦИК Димитър Димитров.
Забранено е да се прави реклама на аптека!
Това е важното.