За какво е този шум около Биткойн и трябва ли да ми пука?

14:00, 11 фев 21 25 2519 Шрифт:
Редактор: Галя Бениету

Биткойнът е познат на банки и инвеститори, като „дигиталното злато“, а за обикновените търговци и любители, той е „Царят“, а всеки говори за него. А за това си има добра причина, тъй като цената на пионерът в света на криптовалутите наскоро избухна и подобри предходните си рекорди, като дори удвои предишния си пик от декември 2017 г. Не само възходящия тренд на цената привлича вниманието.

Големите инвеститори, банките, технологичните гиганти, компаниите от топ 500 и дори правителствата гледат на биткойн като на възможност за дългосрочно съхранение на стойност, с невероятен потенциал. Вместо да търгуват с него или да го обменят, те наливат милиарди долара в пазарите с намерение да го поддържат като резервна валута. Биткойн е неподатлив на инфлация благодарение на ограниченото си предлагане, а през последните 10 години успя да надмине в пъти представянето на всички други видове активи.

Големи имена, големи възможности

Американският милиардер, управляващ хедж фонд, Пол Тюдор Джоунс, е едно от най-известните лица, които са се насочили към Биткойн. Той заявява, че стратегията му включва закупуването на Биткойн като хеджиране срещу предстоящата инфлация, която той очаква покрай непрестанното печатане на пари от централните банки. По негови сметки, около 3.9 трилиона долара (или около 6.6% от световното производство) са напечатани само от февруари до май 2020 г.

Следва MicroStrategy, компания, концентрирана върху бизнес разузнаването, защитава развитието на биткойн, инвестирайки сериозни средства в криптовалутата през последните година, като наскоро извърши поръчка за над 10 милиона долара. Към момента компанията притежава 70 748 биткойна (малко над 2 милиарда долара към момента на написване на статията). "Компанията ни вярва, че биткойн предоставя уникална възможност за добра възвръщаемост и запазване на стойността на капитала във времето, спрямо поддържането на парични наличности", заявява финансовия директор на MicroStrategy в отговор на въпрос "Защо компанията е закупила толкова много биткойни".

Списъкът с домакинства и известни личности, които хвалят Биткойн като криптовалута също е огромен. Започвайки от световните шампиони по бокс Майк Тайсън, Мани Пакиао и Флойд Мейуедър, достигайки до световноизвестни рапъри като Снуп Дог, Фифти Сент и Кайни Уест, всеки един от тях се е възползвал от вълнението около Биткойн. Дори огромни магнати като бившия най-богат човек в света Бил Гейтс и задминалия го на поста най-богат човек в света Илон Мъск също са говорили (или са писали в Twitter) за биткойн, но целият фурор е създаден от наскорошното решение за инстуционално изливане на пари.

Покупателната сила на биткойн

Освен вече споменатите предимства от MicroStrategy, безспорно най-голямата новина през последно време бе изявлението на Paypal, че позволяват на потребителите си да купуват, продават и съхраняват Биткойн в платформата си. По този начин те отвориха криптопазара за своите над 26 милиона потребители и своята партньорска мрежа, която е една от най-големите в света. Възможността потребителите да извършват покупки с биткойн и няколко други криптовалути, където е приет Paypal като доставчик на платежна услуга, е огромна стъпка към приемането на криптовалутите.

Paypal се присъединява към Square и Revolut като основни приложения за плащане, използващи криптовалути за транзакции, но те не са единствените. Голяма част от онлайн казината използват Биткойн за да захранят сметките на играчите си и да извършват тегления и плащания. Големи търговци като Overstock, Starbucks, Macy’s, Home Depot, Walmart и Hilton приемат Биткойн като разплащателно средство, наред с други добре познати криптовалути.

Приемането и използването на криптовалути не е местно явление, то е световно. Microsoft позволява на потребителите си да извършват покупки от техния магазин в Биткойни от дълги години. Норвежките авиолинии позволяват на клиентите си да плащат за полетите с Биткойн. Немските и венецуелските клонове на Burger King позволяват разплащане с криптовалути. Wikipedia приема дарения в Биткойн. Списъкът с компаниите само нараства.

Освен това, блокчейн - технологията зад криптовалутита - прави фурор и се прилага във все повече и повече сфери. Благодарение на разнообразното си приложение в индустриите, тя е част от веригите за доставки, индустрии като здравеопазване, правителството, банките, недвижимите имоти и много други, като иновативната технология се използва от едно от най-големите компании в света, включително IBM, Alibaba, Tencent, Nchain, Visa, Ford, Shell и много други.

Защо трябва да ме е грижа?

Самият факт, че част от най-големите компании в света, известни личности и инвеститори харчат милиарди за да покажат доверието си криптовалутите е нещо, което си заслужава да се отбележи. Освен това, факт е, че редица индустрии са въвели технологията, стояща зад криптовалутите, за да модернизират своята работа, като ние можем да видим, че тази технология едва разгръща потенциала си.

Ако помислите върху факта, че биткойн има ограничено предлагане, което в даден момент ще доведе до недостиг, а компаниите го купуват не с цел да го продадат, а с цел да го задържат в дългосрочен план, трябва да ви подскаже, че е доста реалистично цената да продължи да се покачва. Поведението на централните банки, които не спират да печатат долари, което е предпоставка за изключително голяма инфлация и деноминация на световните валутни резерви. Както вече знаем, Биткойн е устойчив на инфлация и следователно представлява една силна алтернатива на щатския долар и останалите фиатни валути.

Като цяло, колкото повече компании допуснат Биткойн и криптовалутите до себе си, толкова по-широко ще отворят вратите за масовото им навилизане. Така че не се учудвайте, ако следващия път, когато си купите бургер или кафе, на таблото има опция за плащане с Биткойн, защото "Кралят" е тук и ще остане за дълго.

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама