Скална маса падна и между 7-и и 9-и километър на АМ „Струма“ вчера вечерта, малко след 19.00 часа, съобщиха от АПИ.
Платното за Кулата на АМ “Струма” е затворено. То ще остане така до разчистването и укрепването на срутището при 8-и км. Продължава почистването на джобовете в долната част на ската и укрепването и за да се гарантира безопасността на пътуващите остава ограничено движението. В момента трафикът преминава двупосочно в платното за София, съобщи на брифинг председателят на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” Георги Терзийски.
След като видим резултатите от обрушването в долната част на ската, ще направим анализ за пускане на движението, защото след почистването предстоят укрепителни дейности и поставяне на нова метална мрежа, посочи председателят на АПИ.
Снимка: АПИ
От сутринта геолози, алпинисти и експерти от пътноподдържащата фирма “Автомагистрали” ЕАД и Областно пътно управление - София са на терен и след анализ се взе решение да започне обрушване във високата част на ската. Имаше риск от свличания на скална маса, която да премине и в другото платно, и поради това се наложи целият участък от автомагистралата да бъде затворен за движение в двете платна за около два часа, обясни Терзийски.
Експерти са установили, че голям къс е натежал на мрежата, задържала го е за момент, но след това той се е свлякъл, а останалата скална маса е задържана от мрежата и днес е била отстранена. Инж. Евгени Генчев, директор на дирекция "Техническа” в “Автомагистрали” ЕАД, посочи, че се полагат всички усилия до утре да приключат дейностите.
Снимка: АПИ
Георги Терзийски отбеляза, че в началото на януари т.г. след анализ АПИ е възложила на пътноподдържата фирма укрепване с нови метални мрежи на тези рискови участъци от АМ “Струма”, строени през 2006-2007 г. Вероятно използваната при изграждането на магистралата технология чрез взривяване на скалните масиви е довела до тяхната неустойчивост, посочи той.
На пътноподдържащите фирми в страната е разпоредено на всички високопланински пътища да се предприема веднага отстраняване на скалната маса, съобщи председателят на АПИ. Той уточни още, че се предвижда поетапен ремонт на пътя за Самоков, което ще включва укрепване на рисковите участъци.
По-рано той обяви в ефира на bTV, че атмосферните условия предполагат активизиране на такива срутища и се очаква да има и на други места.
Снимка: АПИ
Вчерашният инцидентът обаче по чудо се е разминал без пострадали. Точно в този момент по платното е преминавал автомобил. За щастие шофьорът и спътниците му, сред които и деца, са невредими.
„Карах в средна лента, излизайки от тунела и падна скала върху мен. Скалите се изсипаха върху нас, минахме през някои от тях. Бяхме четирима души в колата, с две деца отзад“, разказва потърпевшият Михаел Младенов в ефира на bTV.
„За мен е изключително несериозно това. То просто е една огромна дупка в мрежата и там са се изсипали много камъни. Няма как такъв тип скална маса да се държи с такъв тип мрежа, това е абсурдно. Надявам се, че ще се вземат мерки. Днес извадихме късмет четири човека, но утре може някой да не извади“, допълва той.
Снимка: Facebook/ Бойко Борисов
Това е поредното свлачище в страната ни
Преди дни свлачище затвори пътя в Искърското дефиле, като там продължава разчистването на хилядите тонове скална маса. Голямото срутище край село Елисейна затвори изцяло второкласния път. За разчистването работят от двете страни 15 алпинисти.
Вчера премиерът Бойко Борисов отиде на инспекция до там, за да лично провери работата по укрепването. Според него причина за падналата скална маса е природата. Той обяви още, че над 10 млн. ще отидат за ремонт на свлачища.
Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков информира, че има над 2200 регистрирани свлачища в България. 990 от тях са активни. За миналата година има около 40 стари свлачища, които са се активирали и 6 появили се наново.
"Само за януари 2021 година имаме над 50 новообразували се свлачища в страната. Какви са причините, геолозите по-добре биха обяснили, най-вече климатичните явления, атмосферните явления, свързани с високи температурни амплитуди, с преовлажняване на почва, на скалните масиви. Това са геодинамични процеси, които за съжаление тази година са с изключително голяма честота", допълни зам.-министърът в ефира на БНТ.
Той каза още, че са отделени около 500 млн. и се работи превантивно по почти 100 свлачища и срутища на територията на републиканските пътища.
"Трайно и дългосрочно свлачищата не се укрепват декември, януари и февруари, а в летните и есенните месеци. Сега се извършват само палеативни, аварийни мероприятия", обясни Нанков.
Подобен инцидент имаше и при Рилския манастир
Скоро след като премиерът Бойко Борисов се похвали с новоизградената стоманобетонна стена при Рилския манастир, която трябваше да пази пътя от срутване на скална маса, началото на януари огромен камък падна при село Пастра, като затвори пътя и в двете посоки.
Вчера стана ясно, че е готов и проектът за пътя към Рилския манастир, като там ще бъде направена "тунелна шапка", така че да няма опасност камъните да прекъсват пътната връзка.
Добави коментар