София е разделена на 24 района. Кметовете на районите имат за задачата да решават ежедневните проблеми на софиянци спрямо тяхното местоживеене. По закон районите нямат официален знак, съответно няма и процедура за приемане или промяна. На сайтовете на почти всички столични райони можем да открием техни графични отличителни знаци. Повечето използват герба на София като основа и го видоизменят, на база на исторически сведения за конкретното място или символи, с които се свързва.
Символът на район „Лозенец“, за който знаем, е зелено лозово листо. Забелязахме обаче че в сайта на района се използва и различен вариант - лозово листо, но в лилав цвят и върху щит (напр. тук). Открихме го и на плакати на събития, на които районът е партньор. Обърнахме се с въпроси по темата към кмета на Район „Лозенец“ Константин Павлов и пресцентъра на „Да, България“.
Малко история. „Район „Лозенец” е създаден през 1988 г., като никога не е разполагал с официално утвърдена собствена графична идентичност. За традиционен символ на „Лозенец” се приема лозовото листо, тъй като старото име на местността, върху която е построен кв. „Лозенец”, чието име носи и районът, първоначално е Корубаглар, на турски език „лозя в гората“, което после се променя на Курубаглар, т.е. „сухи лозя“”, разказа ни кметът и допълни, че именно това е първопричината лозата да е символ на квартала, а после и на района.
Още виждаме зеленото лозово листо на сайта и на официални документи. „То е дарено на района през 2013 г. заедно със тогава изработения сайт на „Лозенец“”, обясни Константин Павлов. Той обаче не разполага с информация за официален акт, с който листото да е възприето за знак на района от предшественика му Любомир Дреков. По думите му преди него са използвани и други вариации на лозовото листо.
Какво наложи промяната? Според кмета предишното лого е със „слаби естетически качества“ и грубо нарушава множество от правилата на добрия дизайн – то използва бели букви на тъмен фон и цветови преливки. „Лозовото листо, носител на символиката на района, притежаваше неразпознаваема форма, което беше наричано подигравателно „тиквеното листо“ от служители в администрацията на района и от граждани“, коментира Павлов и уточни, че настоящото лого (в лилаво) е въведено през май тази година с промяна на бланката на района и на други образци за кореспонденция и документи.
„За мен е много важно, че новият знак на район „Лозенец“ е достатъчно разпознаваем и притежава силни естетични качества, определено носи със себе си традицията и духа на „Лозенец“, и не на последно място – ясно демонстрира принадлежността на района към Столична община, като лозовото листо е разположено върху щит със същата форма като формата на щита, който се съдържа в герба на София“, подчерта кметът.
Мотивите. „Район „Лозенец“ е един от най-разпознаваемите и най-бързоразвиващи се софийски райони, с население от над 62 000 души, с дълбоки традиции в областта на културата и образованието. Това е район, който е бил и е дом на стотици видни българи. Още от първите дни на мандата на новата районна администрация стигнахме до извода, че е необходимо да бъде изработена нова графична идентичност на района, която да отговаря на дълбоките традиции, да бъде съвместима с бързото съвременно развитие и недвусмислено свързана с визуалната идентичност на Столична община, от която районът представлява важна част”, заяви Константин Павлов.
Кой е авторът и колко струва? „Логото беше възложено в последните дни на 2019 г. с процедура за директно възлагане на специализирана компания, една от най-реномираните в своята област. Поръчката включваше – проектирането и изработването на цялостен имидж на района- освен лого и предварително проучване, предложение за цветова гама, препоръка за шрифтове за текстовете, продуцирани от района, предложение за художествено оформление на фоайето на сградата на районната администрация, проекти за нови информационни табели и контекстуални графики, проекти за визитки, бланки, папки, служебни карти и други“, обясни кметът.
„Стойността на проекта е 6650 лева, който попада под законовия праг за провеждане на задължителен конкурс чрез обществена поръчка, като средствата бяха осигурени от икономиите, реализирани от бюджета на района за 2019 година. Логото не е обособено като отделна позиция в договора“, уточни Павлов.
Защо лилаво и има ли препратка към „Да, България“? „При възлагането на задачата на дизайнерите, които изготвиха настоящия имидж на район „Лозенец”, една от задачите беше да направят проучване и да предложат цветова комбинация, която да отговаря най-добре на традициите на района”, обясни Константин Павлов.
„Търсеният ефект беше улавянето на цветова гама, която най-добре може да отговори на традицията на района, да бъде достатъчно добре разпознаваема и отличителна от цветовата гама на другите софийски райони, както и достатъчно работеща, за да бъде използвана за целите на ежедневния приложен дизайн в бланки, табели, визитки и др. Лилавото е препратка към цвета на зрелите гроздови зърна на лозата, култивирана още от античността на територията на България и съответно на територията на днешна София”, заяви кметът на района.
Боядисването на пейките в „Слатина“ в лилаво и зелено предизвика противоречиви реакции. В този контекст попитахме „Да, България“ лилавото лого на „Лозенец“ и боядиването на пейките начин за „маркиране“ на районите с техни кметове ли е?
От партията отрекоха да има такова нещо. „Единствените места, на които разпространяваме цветовете си, са произвежданите от нас строго партийни материали, разпространявани на нашия сайт и профил в социалните мрежи“.
Добави коментар