Днес ЕК представи Стратегия за интелигентна и устойчива мобилност. С тази стратегия се полагат основите за екологосъобразната и цифровата трансформация на транспортната система на ЕС и за увеличаване на нейната стабилност при бъдещи кризи. От Европейския зелен пакт става ясно, че резултатът ще бъде намаляване с 90% на емисиите до 2050 г. благодарение на интелигентна, конкурентоспособна, безопасна и достъпна (включително във финансово отношение) транспортна система.
Ето и коментара по темата на европейския комисар по въпросите за транспорта Адина Вълян, предоставен ни от Представителството на ЕК в България
„Според американския хуморист Еван Езар, автомобилът е изобретен като удобно място за сядане докато се чака в задръстванията. Tъй като гражданите на ЕС прекарват средно по 29 часа в задръстванията по данни за 2019 г., мисля, че всички можем да се съгласим с това. Автомобилът донесе повече лична свобода в нашия живот, но това трудно би се оценило, когато сме блокирани от тежкия трафик. Загубата на време е неприятна в личен план. Но за бизнеса, където времето е пари, задръстванията са реален проблем, който струва около 230 милиарда евро годишно. За да поставим тази сума в перспектива, тя се равнява на около 1,8 % от БВП на ЕС“, обясни еврокомисарят.
„В цяла Европа трябва да освободим пътищата си — по-малко трафик означава по-малко задръствания и по-добро качество на въздуха за местните жители. Един от начините да се направи това е да се пренасочат голяма част от 75% от вътрешните товари, които понастоящем се превозват по шосе, към други видове транспорт", посочи Вълян и уточни, че това е заложено в стратегията. "Искаме да увеличим железопътните товарни превози с 50% до 2030 г. По отношение на вътрешните водни пътища и морския транспорт на къси разстояния се стремим съответно към увеличение с 25% до 2030 г. и с 50% до 2050 г.", заяви тя.
Снимка: Представителство на ЕК в България
"Знаем, че това не е лесно. Знаем също така, че няма универсално решение. Европа е сбор от много различни части и това многообразие е нашата сила и повод за гордост. Това многообразие е отразено в подкрепата ни за инфраструктурни проекти: нова железопътна инфраструктура може да бъде най-добрият начин за транспортиране на стоки в някои държави, но в други транспортът по вътрешните водни пътища има повече смисъл", коментира комисарят.
"Успехът ще се измерва в нещо много повече от километрите нови железопътни линии. Трябва да покажем на доставчиците, че алтернативите на автомобилния транспорт са бързи и надеждни. Трябва също така да се справим с липсващите връзки — не можем да прехвърляме товари от лодки към влакове, ако пристанището няма железопътна инфраструктура", изтъкна Вълян.
"Проектът Rail Baltica запълва такива празнини свързвайки железопътния транспорт с морски пристанища и летища, като същевременно свързва и Полша, Литва, Латвия, Естония и непряко Финландия. Линията също така ще намали времето за пътуване — очаква се от Талин до Варшава то да отнеме по-малко от седем часа с влак, докато в момента отнема повече от 12 часа по шосе", даде пример тя и допълни, че тъй като ЕС е поел 85% от всички разходи, като досега се е ангажирал с над 800 милиона евро, Rail Baltica е един от най-големите проекти за транспортна инфраструктура на Съюза.
"От другата страна на континента понастоящем само 3% от товарите се превозват с железопътен транспорт по маршрута Y Basque-Бордо. Ще променим това с нови високоскоростни железопътни връзки, които също ще доведат до ефект, надхвърлящ транспортния сектор. БВП само в района на Y Basque се очаква да нарасне с 1,3%, като предвиждаме 10 800 нови работни места", обяви румънският еврокомисар.
Снимка: CanStockPhoto
"Ако железопътният транспорт е един недооценен герой за чист и ефикасен транспорт, то транспортът по вътрешните водни пътища определено е друг. Множество проекти на ЕС подобряват водните транспортни коридори в цяла Европа, финансират поддръжката на реките и каналите в някои държави и изграждат инфраструктура за споделяне на цифрови данни и управление на трафика в други. Проектът RIS COMEX е един от примерите за по-ефикасен път за преминаване на повече шлепове през Австрия, Белгия, България, Хърватия, Чехия, Франция, Германия, Унгария, Люксембург, Нидерландия, Румъния, Сърбия и Словакия", обясни Вълян.
"Независимо дали става въпрос за железопътния или водния транспорт, изграждането на нови и модернизирането на стари транспортни връзки е от полза за търговията, което пък е от полза за икономиката и подсилва нашата устойчивост. Опитът от 2020 г. изведе устойчивостта високо в глобалния дневен ред: веригите на доставки никога вече не трябва да бъдат застрашавани, дори в условията на световна пандемия", смята тя.
"Железопътният и водният транспорт са се доказали като устойчиви и имат по-малко отрицателно въздействие, в сравнение с други видове транспорт. Подкрепям определянето на цена за тези въздействия, независимо дали става въпрос за емисии от парникови газове, шумово замърсяване или износване на инфраструктурата. Тези разходи следва да бъдат поети от замърсителите и потребителите. Крайният срок за изпълнение на нашата стратегия е 2050 г. Несправедливо е за цялото общество да плаща, какъвто е случаят днес. Ето защо настоявам за реформата на правилата на ЕС за пътно таксуване и за оказване на натиск върху страните от ЕС да постигнат съгласие по нашите предложения", подчера еврокомисарят.
"Споразумението ще даде възможност за връщането на автомобила към първоначалното му предназначение и за отдалечаване от разбирането, че е превозно средство за стоене в задръствания. А с увеличаването на товарния железопътен и воден транспорт, преминаващ през Европа , нашите пътища ще бъдат по-чисти, по-тихи и като цяло по-приятни — „свободни пътища“, както биха казали нашите американски приятели", каза в заключение Адина Вълян.
Добави коментар