Президентството обвини БНТ в манипулация и цензура, СЕМ се самосезира

19:00, 02 юли 20 / Политика 25 1015 Василена Йорданова
снимка: БГНЕС

Прессекретариатът на държавния глава Румен Радев поиска право на отговор от Българската национална телевизия (БНТ), тъй като в новинарски емисии "По света и у нас" не е представена цялата позиция на президентската институция, а само част от нея, като дори била интерпретирана "манипулативно и с внушения".

Става въпрос за централната и късната новинарски емисии на БНТ от 30 юни т.г., в които са излъчени репортажи за разследване на прокуратурата за комуникацията на президентския секретар Пламен Узунов с бизнесмена Пламен Бобоков. Според "Дондуков" 2 са представени в цялост "интерпретациите и твърденията на прокуратурата", но не и отговора на президентството. Това показвало "едностранно отразяване" и "сериозно отстъпление от обективността и професионалните стандарти в журналистиката", съобщава "Дневник".

Прокуратурата твърди, че Узунов е търгувал с влияние и публикува периодично части от чат комуникация между него и бизнесмена. На 30 юни бе разпространена шеста серия разговори, в които според прокуратурата се коментира помилването на затворника Петър Ненов.

Без позицията на "Дондуков" 2

В същия ден БНТ излъчва и репортажите, които предизвикаха реакцията на президентството. В писмо на началника на отдел "Връзки с обществеността" на държавния глава Кирил Атанасов до генералния директор на БНТ Емил Кошлуков се посочва, че в репортажа в централната емисия са излъчени в цялост интерпретациите и твърденията на прокуратурата, в т.ч. и представени с графики, но отговорът на президентската институция е предаден отчасти и интерпретиран манипулативно и с внушения от страна на репортера (бел. ред. - Иво Никодимов), като отсъства информацията, че "в президентската институция няма и не се е провеждала процедура за помилване на лицето Петър Ненов". В него се казва още, че в късната емисия от същия ден е представена и то изчерпателно само версията на прокуратурата, а позицията на "Дондуков" 2 напълно отсъства.

"Убеден съм, че обективното отразяване на новините и представянето на всички гледни точки са част от традициите на БНТ, за която и днес водещ следва да е преди всичко общественият интерес. За съжаление в новинарските емисии на "По света и у нас" от 20.00 и 23.00 часа на 30 юни беше направено сериозно отстъпление от обективността и професионалните стандарти в журналистиката чрез на практика едностранно отразяване на медийните публикации на прокуратурата", пише Кирил Атанасов до Емил Кошлуков. В писмото се иска съдържанието му да бъде излъчено като право на отговор по Закона за радиото и телевизията.

Отговорът на БНТ

Правото на отговор на "Дондуков" 2 бе излъчено в централната новинарска емисия на БНТ на 1 юли т.г. Водещите на емисията представиха и отговор на БНТ, според който се стремят да представят всички гледни точки. От обществената телевизия казват, че на 30 юни т.г. е представена основната част от позицията на президентството, в т.ч. и чрез графики, но ден по-рано е имало дълъг репортаж с позицията на държавния глава по темата, изразена при посещение в страната, в който информацията от прокуратурата е сведена до секунди.

"Всеки ден редакционният екип на БНТ има свободата да избира реда и начина на представяне на новините; воден е единствено от професионалните си критерии. Затова не бихме желали да бъдем въвличани в напрежение между други държавни институции", се казва в позицията на телевизията.

"Не може политици и институции да се месят в редакционното съдържание на обществената медия. От президентството казват, че не е пуснат абзац от позицията им, но ако президентът, министър-председателят и председателят на парламента започнат да ни диктуват какво точно трябва да пускаме от думите им, ние се превръщаме в пресцентър, не в телевизия. Всеки репортер и редактор, когато предава материала си, прави обобщение, а не чете декларацията на когото и да е", коментира пред "Дневник" генералният директор на БНТ Емил Кошлуков.

Той уточни, че не си позволява да участва в оперативките на редакционния екип, за да дава "съвети и акъли".

Съветът за електронни медии се самосезира по повод писмото на президентството, представено като право на отговор, до БНТ, каза председателката на съвета Бетина Жотева пред "24 часа".

Постоянният надзор от експертите на СЕМ ще направи специализиран мониторинг на деня, за който става въпрос в острото писмо на президента - 30 юни. Експертите са независими, членовете на съвета не се месят в тяхната работа и докладът им ще бъде внесен на заседанието на СЕМ в сряда, 8 юли, обясни Жотева.

"Ако има нарушение от страна на БНТ, то ще бъде разгледано по реда на Закона за радиото и телевизията. Ако няма, моралната тежест остава върху президента. Ние нямаме никаква възможност за друга реакция.

Това е широко обсъждан обществен въпрос и ако няма нарушение на БНТ, писмото е, меко казано, неудачна намеса в редакционната политика на телевизията", каза още Жотева.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!