Българските онлайн магазини да започнат да мислят за външни пазари

14:33, 19 юни 20 / Общество 25 1819 Шрифт:
Цветилена Симеонова Автор: Цветилена Симеонова

Първата голяма конференция, насочена към малкия и среден бизнес в сферата на услугите, стартира дебат за икономическите предизвикателства и възможности в следващите месеци. Cobiz-20: Business after the world pandemic се осъществи онлайн от 2 до 4 юни и може да се гледа безплатно на urboapp.com.

Фокус на един от панелите беше значението на онлайн продажбите за малкия и среден бизнес както в сферата на услугите, така и по отношение на новите реалности и нужди при продажбата на стоки. Всички участници в дискусиите се обединиха около нуждата от трансформация, а именно – диверсифициране на каналите за продажба, както и задължително присъствие на бизнеса в онлайн пространството, като се даде възможност на потребителя да пазарува в реално време и да получи максимално бързо и качествено стоката или услугата.


Снимка: CanStockPhoto

Стана ясно още, че предстои по-масова изменение на бизнес моделите и решенията в посока т. нар. quick commerce, електронно закупуване, картови разплащания, дигитален достъп, който определя лоялността на потребителите, и като последващ фактор - ексклузивно обслужване и индивидуализирана оферта. Тези търговци, които вече продават онлайн, е необходимо да помислят за оптимизация на процесите по снабдяване, доставки и обслужване на клиентите, като това ще бъде възможно с интеграция и автоматизация. Стоперът със страха от дигитализация вече се преодолява, което ще доведе неминуемо до ефективност, бързина и възможност за растеж.

Ключов момент е и диверсифицирането на пазарите, на които търговецът продава. Ако един онлайн търговец много дълго време е фокусиран само върху един пазар, той е изцяло зависим от него. Съветът на Светлозар Димитров от EuShipments.com към българските електронни търговци е „кросбордър“ или излизане на външни пазари. Според него всеки един добре позициониран онлайн магазин вече търси възможност за излизане навън. Никой предприемач вече не инвестира в онлайн бизнес, за да продава само в България, ограничавайки се до вътрешния пазар.

Тук важен момент са и работещите опции за доставка на български електронни търговци в чужбина. Единият вариант е международно-сухопътна куриера услуга, която е на добра цена и се случва бързо, но има териториален обхват от гледна точка транзитно време. Втората опция е доставка от местен фулфилмънт склад, там където не може да се достави бързо, като стоките се предоставят от търговеца авансово.


Снимка: CanStockPhoto

Наблюдава се засилено търсене на доставчици на фулфилмънт услуга, както е и голям процентът увеличение на алтернативните методи за разплащане, различни от наложен платеж. Различното поведение на различните пазари има пряко отношение към стабилността и ситуацията в съответната държава. В Австрия, например, в периода на затегнатите мерки, доставки и поръчки са вървели нормално и търговците, които имат там онлайн бизнес, не са усетили сътресение. Това е възможно именно само ако един онлайн търговец продава в множество различни пазари.

Светлозар отбеляза и отлив от поръчките с наложен платеж с до 20%, което е новост. Това, от своя страна, доведе до по-висок процент успеваемост при доставките като цяло. Голяма част от куриерите в ЕС буквално спряха от днес за утре опцията за наложен платеж. „Това естествено се случи при тези, които бяха технологично подготвени. Тази тенденция ще идва все по на Изток и все повече към България. Занапред в логистиката ще работят интелигентните интегрирани решения“, подчерта той.


Снимка: CanStockPhoto

Участниците в панела категорично изтъкнаха нуждата от партньорството между различни бизнеси с цел оцеляване и диверсификация на предлагането. Различните компании би трябвало да намерят път една към друга, да се търсят много повече партньорства между различни сфери. Особено важно е да дадеш възможност на потребителя да ползва и допълнителна услуга, различна от твоята. Това позволява на един детски център, например, през уебсайта си или на място да продаде билет за събитие, спортно занимание или друга услуга, използвайки готови решения на платформа като URBO, например. Това във времето изгражда доверие и ти дава възможност като бизнес да предоставиш цялостно изживяване на клиента си и да решиш негови ежедневни проблеми.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама