Най-лошият подарък за bTV

16:23, 06 юни 20 25 11430 Шрифт:
Ивайло Митков Автор: Ивайло Митков

В началото на седмицата една от двете големи частни национални телевизии отпразнува 20-годишния си юбилей. И въпреки усмивките и срещите с бивши служители в тричасово предаване, bTV изживява един от най-критичните моменти в историята си. Днес компанията бе принудена да признае в официално комюнике, че главният изпълнителен директор Флориан Скала наистина е бил в компанията на Васил Божков в централата на ГЕРБ.

Закъсняло признание или лъжа?

Първи за предполагаема близост между Флориан Скала и бизнесмена с 18 обвинения Божков заговори Цветомир Найденов. В края на януари той заяви в ефира на bTV, че повече от 45 дни медията не е взела отношение по сигнала, който им е подал срещу бизнеспартньора си Васил Божков.

Твърденията на бизнесмена накараха мнозина да се усъмнят в смелостта и журналистическите принципи, които изповядва bTV. Това даде повод и на вицепремира Валери Симеонов да твърди, че има основания за съмнения в корупция на водещия Антон Хекимян и директора на новините и актуалните предавания Венелин Петков.
Реакцията на медията не закъсня. Имената, посочени от Симеонов се заканиха да го съдят. Венелин Петков дори отбеляза в статус:

“За протокола: документите, които Цветомир Найденов учтиво ни предостави, са жалбите му до Прокуратурата. Те са надлежно заведени там поне две седмици преди той да започне да търси изява в bTV.”

Това, само по себе си, не дава обяснение дали телевизията е започнала да проверява сигнала от Найденов и защо нищо по темата не е излязло в ефир до момента, в който не започнаха прокурорските акции срещу Божков и бизнеса му. Самата телевизия заяви:

"Журналистите от нюзрума на bTV всекидневно печелят доверието на милиони зрители, защото следват установените в цял свят критерии и принципи на професията. Те информират отговорно, като се основават на факти, независимо от случая и от времето, необходимо за проверка на информацията.”

В същото време около 52 работни дни се оказаха достатъчни за телевизията да излъчи журналистическо разследване със спорни твърдения за кмета на Стамболийски Георги Мараджиев.
Последните активности на Васил Божков обаче са широко отразявани от bTV. Бизнесменът даде телефонно интервю при Антон Хекимян, а съдружникът му Георги Попов се изяви по сходен начин по темата за джиросването на акциите на Левски на Бойко Борисов в “Тази събота и неделя”.
Премиерът настойчиво бе питан за ситуацията в “Левски” и от кореспондента на bTV Мария Георгиева, която убедено твърдеше, че пакетът акции е в него и джиросването е направено законно. Това накара Борисов да нарече медията “Божков ТВ”. От телевизията не закъсняха и излязоха с декларация, в която заявяват, че не приемат това определение. В позицията на bTV от 16 май се каза още:

“Новините и актуалните предавания на bTV Media Group са абсолютно обективни и безпристрастни. bTV Media Group се придържа към фактите, а ръководството на компанията нито е имало близък контакт с г-н Божков, нито е получавало каквито и да е покани.”

Две седмици по-късно Флориан Скала отрече близост и в специално интервю за “24 часа”, отразено на водеща позиция и в сайта на bTV. В него мениджърът реферира към позицията на компанията и дори се закани, че ще търси съдебна отговорност за неверните твърдения.
Въпреки това по темата продължи да се говори активно, а в петък премиерът Борисов на два пъти разказа как Божков е довел шефовете на bTV в кабинета му. Това признание направи в студиото на “Панорама” и малко преди това, когато репортерка на bTV го причака на входа на БНТ.

Днес, в контекста на словесна престрелка между Божков и шефката на правителствената пресслужба Севделина Арнаудова, последната заяви, че лично е посрещнала Божков и Скала в централата на управляващите.
Твърденията на Борисов и Арнаудова изправиха bTV Media Group пред трудна ситуация. От една страна - ако не бяха отговорили на случилото се в последните 24 часа, оттук нататък всички можеха да наричат телевизията “Божков ТВ”. А това ще уязви силно новините и публицистиката на медията. От друга страна - бе интересно да се разбере какво би отговорила медията.

Днес “Клуб Z” цитира комюнике от bTV Media Group, което гласи:

"Главният изпълнителен директор на bTV прие поканата на потенциален рекламодател за среща с уважавана публична фигура. Срещата с г-н Борисов се състоя в същия ден в неговия офис, който се намира в същата сграда като bTV”

Корпоративното признание е закъсняло и повдига редица въпроси за имиджа на телевизията, както и за редакционната й политика.

И сега - какво?

Днешната реакция на bTV Media Group показа, че позицията от 16 май на практика съдържа лъжа. Признанието на телевизията обаче не съдържа и цялата истина. Остават въпросите защо “потенциален рекламодател” (който всъщност бе реален такъв чрез проекта си “Лотария България”, излъчвана по bTV и съдържаща логото на телевизията на билетите) кани Флориан Скала на среща с “уважавана публична фигура”; защо Скала не може да се срещне с въпросната фигура сам, след като офисите им са на няколко етажа в една и съща сграда; какво се е случило на тази среща и отразило ли се е това на редакционната политика на телевизията.

Източници от медията коментират, че от известно време комуникационният отдел на bTV трескаво се опитва да осигури позитивни PR интервюта в различни медии на Флориан Скала и ръководството на новините. И ако преди политиката на телевизията беше активностите да се концентрират единствено в други големи и влиятелни медии, то днес можем да видим интервю на Гена Трайкова в женски сайт, например.

От интервюто със Скала, излязло в понеделник в “24 часа”, пък всички в бранша научиха с огромна изненада, че замяната на Слави Трифонов с Николаос Цитиридис била успех и младият водещ (чието шоу, продуцирано от вътрешен екип, в 80% от изданията си не прави по-добри резултати от програмата на Нова телевизия по същото време) щял да се радва на още 20 години кариера в bTV. Сред бисерите в интервюто бе и твърдението, че телевизията се е подготвяла за ситуацията с коронавируса поне два месеца преди това.
Всичко това се случва във вакуум, в който bTV и работещите в нея очакват регулациите около сделката за продажбата на Петер Келнер. Кризата с COVID-19 даде удобен коз в ръцете на настоящите собственици и мениджмънт да съкратят разходите си, спирайки продукции.

Така например, днес рестрикциите в държавата почти са отпаднали, спортният календар се рестартира, но късна спортна емисия все още няма. Продължават да се въртят и повторения в различни слотове, но за сметка на това продължава и “Гласът на България”, както и шоуто на Цитиридис. Двете продукции са под прякото ръководство на Ангелина Белчева, която също концентрира доста власт в телевизията.

Резултатът от всичко, което (не) се случва в bTV от началото на 2020-а обаче е видим. Спадът в рейтингите доведе и до двуцифрен спад на приходите и печалбата за първите три месеца на годината. И ако се търси оправдание в ситуацията с извънредното положение - сравнението с други пазари, на които оперира компанията-майка СМЕ, показва ясно едно - bTV реализира един от най-ниските нетни приходи в портфолиото на корпорацията, работеща още в Румъния, Словакия и Чехия.

Казусът “Божков ТВ” пък хвърля сериозно петно върху телевизията и редакционната й политика. Оттук нататък позициите, избирателно извежданите рейтинги и позитивни послания от мениджмънта няма да работят. Поведението на настоящето ръководство и съмненията, които в последните месеци бяха хвърлени върху него, са най-лошият подарък за 20-тия рожден ден на медията. Едва ли някой от сегашния управляващ екип на телевизията ще подаде оставка - дори формално, като морален акт с цел да запази реномето на bTV и служителите й. Това поставя бъдещия собственик на телевизията пред редица трудни решения, които трябва да се вземат бързо. Иначе разбирането за bTV като лидер в забавните програми, новините и публицистиката все повече ще се пропуква.

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Анонимен 18:36, 06 юни 20

Dnec npez nowa byaxa npebiti do cmart dvama bratya ot Koinare nlevencko i cam im vzeti parte ot cloro npodadenata ot tyax zemya...tova CE kazva npedymichleno ybiistvo kade ca cilite na reza kade e naweto MBP adreca e Koinare yl
Xadwi Dimitar 11






Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама