Учителите трябва да започнат да усвояват т.нар. меки умения - дигитална грамотност, медийна грамотност, програмиране, умения за работа в екипна среда и др. Това заяви Ивелина Атанасова от DIGITALKIDZ по време на конференцията COBIZ-20
Днес е последният ден от първата голяма конференция, насочена към малкия и среден бизнес в сферата на услугите след коронавируса - COBIZ-20: Business after the world pandemic. Тя се организира от URBO и Joker Media Rental, за да стартира дебат за икономическите и финансови предизвикателства и възможности в следващите месеци. Първият панел разгледа новите правила на маркетинга след Covid-19.
Снимка: CanStockPhoto
Дарин Маджаров от УЧА.СЕ обясни, че негови екипи работят с над 120 учители, като ги обучават на новите умения. „Имаме специален екип, който обикаля из страната и обучава учители – обучили сме над 1000 учители как да преподават ефективно знанията в час. Целта е да достигнем до огромна част от българските учители“, посочи той.
Според София Йорданова от GREEN APPLE огромна роля за липсата на дигитални умения у учителите играят университетите. „Т.е. ти за да станеш учител, отиваш в университет и там трябва да те научат на това. А те са точно копие на гимназията – седиш на един стол пред учителя. На мен ми се е случвало преподавател в университета да отвори това, което сам е писал, и започва диктовка. После ти отиваш в училище и правиш същото“, обясни Йорданова.
Светлин Наков от СофтУни е категоричен, че трябва да направим системата малко по-близка до реалния живот. „Не всеки предприемач вероятно не е учил маркетинг, но той намира начин. Ако ние стимулираме учителите да намират начин, те ще го правят. И това се случва в частните училища. Това е една промяна на мисленето, която лека-полека идва. Младите учители, които ще дойдат със смяната на поколенията, внасят модернизация – това да шернеш или да напишеш съчинени в онлайн формат не е забранено. Учителите не трябва да ги подценяваме – много добре си се справят“, коментира той.
Снимка: Pixabay
Иван Господинов от „Образование без раници“ подчерта, че малко по малко матурата започва да изисква все повече и повече меки умения и от страна на учениците. „Да речем тази година 30% от въпросите са изисквали точно тези умения. Чисто и просто наистина трябва изпитът, който е на изхода на образователната система, да отразява тези умения и учителите ще се насочат към преподаването им. Мисля, че МОН и регионалните инспекторати могат да имат много по-активна роля. В Шотландия например всички учители са били снабдени с дебела книга, в която се обяснява всяко едно ново умение. Така че такъв тип материали със сигурност могат да помогнат“, обясни Господинов.
От своя страна, Ивелина Атанасова коментира и че дигиталната хигиена е нещо много важно – да научим децата и подрастващите да запазят човешкото у себе си, да развиват човешките умения и след това да влязат в дигиталния свят. „Новото поколение свиква много лесно с технологиите и им е по-лесно да приемат дистанционното обучение от учители и родители, но е много важно да успеем да възпитаме у тях чисто човешките умения. Най-малките имат нужда да се сбият, да започнат да пишат преди да започнат дигиталното образование. Затова то не е подходящо за лица под 12 години“, смята тя.
Добави коментар