Как български онлайн търговци обърнаха кризата в своя полза

16:30, 29 май 20 / Общество 25 3216 Цветилена Симеонова
Снимка: CanStockPhoto

Никола Илчев се занимава с електронна търговия повече от 10 години. През последните 5 години развива проекта eCommerce Academy, който предоставя качествена информация и съдържание на онлайн обществото в България.

Във връзка с отражението на коронавируса върху онлайн търговията Никола ще сподели своя опит в новото събитие на URBO - първата голяма конференция, насочена към малкия и среден бизнес в сферата на услугите след коронавируса, ще се осъществи онлайн от 2 до 4 юни. COBIZ-20: Business after the world pandemic се организира от URBO и Joker Media Rental, за да стартира дебат за икономическите и финансови предизвикателства и възможности в следващите месеци.

Новото лице на бизнеса след „корона кошмара“

Пред TOPNOVINI.BG Никола разказа, че част от онлайн бизнеса се е оказал добре подготвен за кризата. „Онлайн търговците показаха, че могат да обърат кризата в своя полза. Много от тях го наприха, като започнаха да предлагат съдържание, което да е полезно на хората, прекарващи много часове вкъщи и за които единственият прозорец към света бе компютърът или телефонът. Като създадоха много писмено и видео съдържание, те успяха да комуникират много добре силните страни на своя бизнес и на своите продукти. Те успяха да запознаят аудиторията с много свои нови продукти и така се възползваха“, посочи той.

Има и онлайн търговци, които присъстват в онлайн пространството, но не са успели да се възползват максимално. А третата група е на големите губещи. „По мои данни това е преобладаващият процент от българския бизнес – много бизнеси всъщност нямат никакво дигитално представяне, което е доста лошо от гледна точка на това, което се случи“, заяви той.


Снимка: CanStockPhoto

Никола подчерта, че след кризата голяма част от бизнеса, който не е бил в онлайн пространството, е започнал да търси възможности и начини да влезе бързо, ефективно и грамотно. „И се радвам за това, защото вече не е толкова лесно да бъдеш част от онлайн пазара, както преди десетина години, когато нещата не бяха толкова наситени от информация, предложения и оферти. Сега е доста по-трудно, изискват се много знания и не малко пари, изискват се контакти, качествени продукти и качествено съдържание. Но ми прави впечатление, че търговците подхождат с разбиране към това и са склонни да учат, да се възползват от съветите на специалисти и от колаборации с консултанти, за да направят по-ефективно своето присъствие онлайн“, посочи той.

Никола посъветва търговците да не спират да се рекламират онлайн и след края на извънредното положение. „Това, че то свърши и всички усещат по-голяма свобода, не значи, че ще спрат да пазаруват онлайн. А напротив – хората ще продължат да търсят продукти онлайн. Защото тези два месеца се отразиха на потребителите по много интересен начин – те създадоха навик у себе си, че всъщност продуктите и услугите, които използват на ежедневна база, са именно в онлайн пространството. А и ставаме свидетели на това как въпреки че мерките отпаднаха, хората все още имат нагласа за спазване на дистанция. Има опашки пред заведения и търговски обекти, които са крайно неприятни, и все по-често ще виждаме как хората ще посягат към своя мобилен телефон, за да закупят стока или услуга. Така че търговците да не спират по никакъв начин своята онлайн реклама и дигитално развитие, защото хората ще бъдат все по-дигитални“, категоричен е той.


Снимка: Pixabay

Никола сподели още, че по време на кризата най-голямо търсене е имало за домашни уреди като хлебопекарни, уреди за шейкове и смуутита и други подобни. Доста голям ръст са отчели и уредите за фитнес у дома. „Огромно търсене имаше и за всякакъв вид семейни игри и компютри, тъй като в много семейства се оказа, че имат само два компютъра, а пък са четирима души и всеки трябва да може да използва компютър“, посочи той. Търсено е било и всякакво офис оборудване, тъй като на хората изведнъж им се е наложило да оборудват дома си като офис.

По време на извънредното положение обаче пострадаха онези бизнеси, които предлагат продукти за пътуване, плаж, излети на открито и др. „Но някои от тях бяха много адаптивни и ако допреди няколко месеца са предлагали продукти за планина, които сега не се търсят, те започнаха да предлагат продукти за двора и градината, които се оказа, че се търсят, тъй като хората си стоят вкъщи“, разказа Никола.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!