Осем истории от частния бизнес по време на коронавирус

09:00, 24 мар 20 / Общество 25 5492 Цветилена Симеонова
Снимка: Pexels

На 13 март България обяви извънредно положение заради коронавируса. Това доведе до шокова ситуация за частния бизнес, за който сякаш се говори малко. Затова ви представяме 8 разказа на българи от частния сектор, работещи в условия на криза вече десет дни. Това са истории на различни хора от различни браншове - рекламата и маркетинга, музиката, фотографията, адвокатските услуги, фризьорството, туризма и пр. Някои продължават да работят сравнително нормално, други имат шанса да се адаптират към онлайн режим и да спасят част от дейността си, трети – излизат на борсата. Общото между тях е едно – приходите намаляват, а разходите растат. Въпросът е - докога ще издържим така?

Значителни загуби, но и повече работа за видео рекламата

Георги Василев е основател и мениджър на компания за професионално видеозаснемане и изработка на видео реклама за бизнеса. Той разказа, че с обявяването на извънредното положение моментално се е забелязал спад в работата. „Всички текущи проекти, които имахме планирани в работния календар, бяха или отменени, или отложени за неопределено време. Това ни хвана неподготвени и в първия момент беше голям шок. Работата, която до момента беше в изобилие, изведнъж секна. Сякаш някой натисна копче и изключи бизнеса“, заяви Василев.

Загубите от отказаните проекти са били значителни. „За моя изненада обаче, работата не намаля. Точно обратното - получихме нови поръчки за заснемане и изработка на видео реклама. В това има и голяма логика. Има една максима в бизнеса, която изповядвам и аз - когато е най-трудно и не се вижда изход, тогава трябва да вложиш максимум усилия, за да изплуваш и да се справиш със ситуацията. Да стоиш неподвижно, означава да си сложиш умишлено примката около врата и само да задълбочиш проблемите. За щастие явно не съм единственият, който я изповядва, тъй като клиентите ни също са хора на действието, за което им благодаря“, каза още той.

Георги Василев обясни, че работи с малък, сплотен и мотивиран за работа екип и именно той е от значение, за да се излезе по-леко от ситуацията. „За нашата сфера на работа (рекламата) прогнозирам, че ще се наложат доста съкращения в по-големите компании. Може би браншът ще претърпи някои реформации“, коментира той.

Адвокатите с малки фирми – на борсата

Иво Дилов е адвокат и има собствена адвокатска кантора. Извънредните мерки обаче преустановяват изцяло работата му, тъй като са затворени съдилищата и ЧСИ. „Много колеги, които са по-малки като мен, ще трябва да отидат на борсата за безработни. Освен това ще освободим и персонал, който също ще отиде на борсата. Преди кризата бях готов да назнача едно момче на 4 часа, но дойде тя и край“, разказа Дилов.

„По статистика около 85% от българските фирми са малък и среден бизнес, а от тях около 80% процента са микро и семеен бизнес. В този ред на мисли 3/4 от българската икономика се движи от тези семейни фирми, в които обикновено са наети от 2 до 5 човека. Голямата заплаха от връхлитащия коронавируса е, че безпощадно ще удари именно тези микрофирми, които са най-уязвими. И това е така, защото повечето от тях не разполагат със спестени средства - буфери, които да им позволят да оцелеят и да се изправят, след като убийствената зараза отмине. Зад тези фирми стоят цели семейства и хранят не само своите деца, но и възрастните си родители поради невъзможността на последните да имат справедливи пенсии. Затова рухването на микрофирмите ще обрече на глад и мизерия 90% от населението“, прогнозира адвокатът. Според него това ще доведе и до нарастване на битовата престъпност, тъй като хората действително ще започнат да се борят със зъби и нокти за прехраната си.

Изходът не е в данъчната и осигурителната ваканция, тъй като това ще съсипе бюджета. Изходът е държавата да плаща осигуровките на всички, наети в микрофирмите, и в свободните професии, за да могат те да продължат да създават брутен вътрешен продукт, да плащат данъци да плащат заплати на наетите при тях, сами да издържат децата си, родителите пенсионери и самите себе си“, посочи Иво Дилов.

Уроците по пеене - онлайн

Митко Петров е певец и вокален ментор, който в момента преподава пеене основно на деца.  Той обясни, че дори и в тези условия продължава да работи с тях онлайн. Не малка част от уроците обаче отпадат заради невъзможността на родители, останали без работа, да ги заплащат. „Благодаря на родителите, че в тази тежка ситуация за всички продължават да поддържат мотивацията на децата си. А аз, от своя страна, се старая още повече и съм решил да подаря безплатен урок на всичките си ученици, за да повдигна духа им с музика, защото тя наистина прави чудеса. Радвам се, че децата са бързо адаптивни и много се забавляват дори на работата ни от разстояние. Надявам се по-бързо да се върнем към нормалния си начин на живот и да оценяваме повече малките неща. Надявам се също така и на адекватни решения в парламента за хората, които остават без работа и извънредното положение ги поставя пред по-големи страхове и от вируса“, заяви той.

Митко Петров коментира, че извънредното положение поставя пред изключително трудно предизвикателство музикантите. „Като изпълнител е ясно, че всякакви изяви са прекратени и всички колеги няма да получаваме доходи през този период. Изкуството в България оцелява трудно и по принцип, а сега ситуацията е още по-сложна. Не подценявам вируса и смятам, че щом в почти цял свят ситуацията е такава, трябва да спазваме мерките за сигурност. Добре е да се помисли обаче за икономическата криза, която предстои, защото с всеки ден според мен бъдещето на хората със свободна професия като мен (и не само, визирам всички хора, останали без работа или са в неплатен отпуск до второ нареждане) не е особено ясно“, посочи той.

За фотографите времето е спряло

Пламен Андреев е фотограф „по сърце и от душа“, откакто се помни. Ежедневната му работа е свързана с хора, срещи и разговори. „Имах забързани дни. И изведнъж времето и работата спря“, разказа той. „Финансово ще пострада най-много малкият и среден бизнес, особено заетите в сферата на услугите и забавленията като мен. Несъмнено хора ще останат без работа. Мнозина ще претърпят загуби, а и вече претърпяват, както е при мен - няма събития, няма срещи, няма културни мероприятия, няма снимки, сватбите се отменят за по-късни дати или за догодина“, разказа Пламен Андреев.

Той подчерта, че в историята се е доказало едно - че винаги, когато се затворят малките и средни бизнеси, неимоверно след това следва рецесия, което е доста по-стресиращо в дългосрочен план. „ Оптимист съм и вярвам, че кризата ще отмине и след този „природен ресет на системата“ светът бързо ще се възстанови. Важното е всеки от нас да даде от себе онзи малък принос в борбата, който спасява животи: #АзОставамВкъщи. А до тогава, гледайки през прозореца, да погледнем и в съзнанието си и душите си, там са всички красиви и прости неща, които бяхме забравили преди коронавируса“, посочи фотографът.

Фризьорските салони затварят

Фризьорът Асен Налбантов – Налби разказа, че след обявяването на извънредните мерки се е наложило да затвори салона си. „Спазваме всички изисквания на извънредното положение и това се отразява зле на нашия бизнес и на нашите доходи, а, за съжаление, разходите си продължават и сметките се трупат. Ако това продължи дълго време, ще се отрази зле на всеки един бизнес. Ако един човек е зле финансово, ще започне да се лишава от много неща. Това ще доведе до криза“, подчерта той.

Много фирми в туризма може да изчезнат

Георги Дюлгеров е собственик на дигитална агенцията и на бизнес за обезщетения от закъснели или отменени полети. Той обясни, че бизнесът му зависи от това, как кризата ще се отрази на клиентите. „Когато работиш дългосрочно с утвърдени и стабилни бизнеси, прогнозите ми са за лек спад в приходите. Някои бизнеси, с които работим, ще инвестират повече в дигиталното си присъствие с цел да засилят продажбите, други ще прекратят рекламните дейности и ще чакат кризата да отмине“, разказа той.

При бизнеса с обезщетения при полети обаче нещата са по-екстремни. „В следствие на масовите противоепидемични мерки, предприети в Европа, редица авиокомпании отмениха над половината от полетите си до и от "рискови" дестинации. Предвид сериозния шанс от пълно отменяне на летния сезон както в България, така и в редица други европейски страни ефектът върху този сектор се очаква да бъде дълготраен, като не изключвам възможността много от предлагащите тази услуга да преустановят дейност“, заяви Георги Дюлгеров.

Според него положителната страна всяка криза е златна възможност за инвестиции. „Акциите на големи компании ще спаднат драстично, при криптовалутите също се предполага значителен спад. Не знаем как ще се отрази и на имотния пазар, но със сигурност краят на кризата ще е добро време за инвестиции“, коментира той.

Oчаква се спад в рекламата

Искрен Каменов се занимава с реклама и маркетинг, като бизнесът му включва оптимизация на интернет сайтове, поддръжка на Facebook страници и онлайн репутация, консултиране на фирми и частни лица по въпросите за PR и продажби онлайн, печатна реклама и др. За момента той не вижда осезаема промяна, но очаква такава да има в рамките на следващите 2-3 месеца. „Очаква се реален спад на работата, ако нещата се влошат в близките 2-3 месеца. Разчитаме на увеличаване на онлайн продажбите и търсенето на тази услуга все повече от фирми, които до сега не са го правили, но това е в кръга на теорията“, обясни Каменов.

Той подчерта, че загубите за фирми като неговата ще са критични. „Защото ние сме на края на хранителната верига. В България фирмите правят реклама предимно когато са добре финансово. За разлика от Германия и други европейски държави, където най-много пари за реклама се отделят по време на криза“, обясни Каменов.  Според него ще има стотици фалити на рекламни агенции и печатници, ако кризата продължи повече от 3-4 месеца. „Нещата вероятно ще се нормализират, ако извънредната ситуация продължи не повече от 2-3 месеца и шокът е моментен“, посочи Искрен Каменов.

Инж. Стефан Розованов е управител на рекламна компанията, която се занимава с изработка на външна и вътрешна реклама на територията на страната от 2001 г. „Отчитайки тенденцията към увеличаване на обема от работа, преди няколко месеца направих поредна инвестиция, закупувайки машина за изработка на рекламни обемни букви. Конкурентната цена и впечатляващия външен вид на крайния продукт, привлече много клиенти - от държавни и общински учреждения, до собственици на магазини и ресторанти. Обмислях наемане на по-големи работни помещения, ангажиране на нови служители, увеличение на заплати“, разказа той.

След обявяването на извънредното положение обаче поръчките рязко са спрели. „Имам трима служители на трудов договор, които до днес са ангажирани с довършване на неизпълнени от преди поръчки. Ще имам възможност да им плащам може би още един месец, това не са основните разходи – наеми, кредити, осигуровки… Очаквам задълбочаване на проблемите, защото след  преминаване на тази криза, хората в най-добрия случай ще имат средства за най – необходимото. Рекламите са доста назад в този списък“, коментира инж. Розованов. Според него обаче всяка криза е нова бизнес възможност.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!