Новата пневмония, предизвикана от коронавируса, се разпространява по-бързо

19:03, 31 яну 20 25 2401 Шрифт:

Световната здравна организация (СЗО) заключи, че пневмонията, предизвикана от коронавируса 2019-nCoV, е по-заразна и се разпространява по-бързо от атипичната пневмония, предаде ТАСС, цитирана от Dariknews.

Епидемия от атипична пневмония бе регистрирана през 2002-2003 г. Новата пневмония, появила се в Ухан в китайската провинция Хубей, е в лека форма у повечето пациенти и по-рядко води до летален изход в сравнение с атипичната пневмония.

В Китай, Русия и Франция са разработени методи за диагностика, които позволяват бързо да се идентифицира новият коронавирус. В няколко страни специалисти вече пристъпиха към създаване на ваксина и към подбор на лекарства, които дават възможност да се води по-успешна борба с него.

Китайски учени разработиха бърз тест, който за 8-15 минути открива вируса. В Русия за откриване на вируса се използва метод на тестване, създаден от новосибирския център по вирусология и биотехнологии "Вектор". Тестът може да идентифицира вируса за два часа. Френската компания "Новасит" оповести, че нейният филиал за молекулярна диагностика също е разработил тест за откриване на вируса.

Експерти по молекулярна биология от Китай и Канада анализираха еволюцията на коронавируса 2019-nCoV, предизвикал заболявания от нова форма на пневмония в Китай и други страни. Учените констатираха, че новата пневомния е предизвикана не от един, а от два щама на вируса.

"Получените резултати разкриват, че новата пневмония е предизвикана от най-малко два щама на 2019-nCoV. Разпространението й вероятно е започнало няколко месеца преди здравните органи за разберат за съществуването й", отбелязаха авторите на изследването.

Генетици от университета в Отава и университета Фудан в Шанхай стигнаха до тези заключения, след като изследвали малки мутации в две дузини цялостни геноми на 2019-nCoV, чиито проби са били извлечени от кръвта на пациенти в болници в Ухан и други градове в Китай. Учените сравнили въпросните данни и ги съпоставили с фрагменти РНК у други коронавируси, включително у причинителите на атипичната пневмония, известна също като тежък остър респираторен синдром, и на близкоизточния респираторен синдром. Това позволило да се създаде дърво на еволюцията на 2019-nCoV и да се разбере кога се е появил общият прародител на всички съществуващи днес щамове на този патоген.

Биолозите направили две неочаквани открития. Оказало се, че вирусът не се е появил в началото или средата на декември м.г., а три месеца или дори половин година по-рано. Освен това в една от пробите от 2019-nCoV от Ухан били открити уникални мутации в РНК. Това навежда на мисълта за съществуване на най-малко два източника на разпространение на новата пневмония. По думите на учените, съществуването на две версии на пагогена поставя под съмнение теорията, че пазарът за екзотични птици в Ухан е бил единственият източник на разпространение на новия коронавирус.