В старовремската журналистика се казваше, че трябва да имаш два независими един от друг източника на информация, за да си позволиш да публикуваш нещо. Това обаче явно отдавна го няма в родната журналистика.
През последните часове една снимка с две „мними“ бели линии обиколи жълтите медии у нас и „събуди“ народа. На нея са четирима от участниците в тазседмичното издание на предаването „Черешката на тортата“ - Жана Бергендорф, Джийсън Брад Люис, Фънки и Константин, а пред тях на масата се вижда черен смартфон, върху който има две бели линии, за които във въпросните медии се посочва, че са кокаин.
Кадърът обаче не е заснет по време на снимките на предаването „Черешката на тортата“, научи ТОПНОВИНИ. Той не е част от епизода, излъчен по телевизията. Снимката е направена след края на снимачния процес в момент, в който участниците сами са решили да се снимат. И е минала през фотошоп. Но за сензация българската преса изглежда е готова да се хване на въдицата. Дори и да вижда кукичката.
Каква е хронологията на случилото се?
Един от участниците в предаването – ексцентричният певец Джийсън Брад Люис, публикува във Facebook профила си снимката с коментар „Бърза снимка от нас, докато траят рекламите“. Под фотоса веднага заваляха десетки коментари, които отбелязват присъствието на двете бели линии – някои не видяха нищо ненормално, други обаче изказаха остро възмущението си. Малко след това самият Джийсън, очевидно след като е усетил, че е малко е пресолил манджата и започва да става голяма разправия, пуска по думите му истинската снимка без линиите с молба да не се спекулира излизашно. Той сам посочва, че белите линии са монтаж. „Имайте малко чувство за хумор, не търсете под вола теле“, пише певецът.
Но на „медиите“ толкова им е достатъчно. Изглежда, че в 21 в. е изключително елементарно да хванеш журналисти за шарани.
Какво е фалшива новина? Елементарна проверка в търсачката дава следната дефиниция: „Фалшивите новини са вид мистификация, умишлено разпространение на неверни слухове („партенки“) или на неверни сведения устно, чрез новинарски или социални медии, с цел подвеждане на аудиторията, като авторите им получават финансови или политически облаги“. Въпросът е – кой какви облаги ще получи този път?
Добави коментар