Неандерталци са стигнали Гибралтар, бягайки от студовете

21:00, 13 яну 20 / Култура 25 1857 Шрифт:

Ранни хора в Европа са дошли в слънчева Испания, за да избегнат студовете и да имат по-добри шансове да оцелеят, съобщава в. "Дейли мейл", като се позовава на резултатите от ново изследване. Неандерталци са напуснали други райони в Европа през последния ледников период и са стигнали до Гибралтар - най-южната точка на Пиренейския полуостров.

Испански учени стигнали до тези заключения въз основа на откритите от тях фосилизирани следи от стъпки в кариера в Гибралтар. Екипът използвал усъвършенствана технология, за да установи кога и от кого са оставени стъпките. Оказало се, че те са от неандерталец в тийнейджърска възраст, който е живял преди около 30 000 години, предава БТА.

По онова време ледници са покривали големи части от планетата, а снежна покривка е имало във всички райони, които се намират на север от река Ебро в Испания.

"Членове на семейство са дошли да прекарат лятото на южния бряг на полуострова, както днес това правят много хора",  заяви палеонтологът Хоакин Родригес Видал от университета в Уелва, Испания. "В Гибралтар вероятно са дошли малки групи, преследвайки плячката си. Тук те са открили разнообразна храна и климатични условия, които е било по-вероятно да гарантират оцеляването им".

Учените прибегнали до използване на фотограметрична технология. Резултатите показали, че следите от стъпки, които са дълги 16,5 сантиметра, широки 6,8 сантиметра и дълбоки 2 сантиметра, са оставени от неандерталец в тийнейджърска възраст, който е висок около 1 метър и 30 сантиметра, преди 28 300 години.

"Фотограметрията предостави данни за формата на пръстите и петите на краката, извивката и възглавничките на ходилото", поясни експертът по кристалография и минералогия Фернандо Мунис от университета в Севиля.