По-високи данъци за автомобилите в София от 1 януари (ОБНОВЕНА)

13:20, 30 дек 19 / Общество 25 2969 Topnovini
1

Столичният общински съвет прие предложението на кмета Йорданка Фандъкова за по-високи данъци за автомобилите, съобщи БНТ. Промяната влиза в сила от 1 януари. 

По-високи данъци ще плащат собствениците на коли с нисък екологичен стандарт и по-голяма мощност.

За най-масовите коли данъкът ще бъде с около 7-40 лв. по- висок. Собствениците на най-мощните автомобили пък ще плащат с 26 лв. повече.

Очакванията са увеличението да вкара в бюджета 18 милиона, които да бъдат вложени в градски транспорт и озеленяване. Според столичния кмет предложението е в подкрепа на постигнаето на целта за по-качествен въздух.

Фандъкова предлага 1.7 млрд. лв. бюджет на София за догодина

Пред сградата на Столичния общински съвет имаше протест срещу увеличението на данъците за автомобилите. 

Паргов: Очаквахме бюджет на промяната в Столична община, а ни предлагат още от същото

Не се предвижда увеличение на такса смет в София и през следващата година.

Председателят на Постоянната комисия по финанси и бюджет в Столичния общински съвет и член на ГЕРБ Георги Геогиев обясни в ефира на "Тази сутрин" по bTV, че мярката за вдигането на данъци за МПС е непопулярна, но крайно наложителна. По думите му основна причина за увеличението е желанието на общината да подобри качеството на атмосферния въздух. Той обясни, че има два критерия, които ще се следват – какъв екостандарт поддържа даден автомобил и неговата мощност. „В София данъците не са вдигани през последните 10 г. Няма нито една мярка, която сама по себе си да реши проблемите в града. Парите от по-високите данъци ще се върнат при гражданите под формата на инвестиции – ще бъдат вложени средства в градския транспорт. Това е рестриктивна и едновременно поощрителна мярка”, заяви Георгиев. Той подчерта, че през последните 10 години събираемостта в Столична община се е повишила с 252 млн. лв., което е знак, че администрацията работи, но лимитът вече е изчерпан.

Зад подобна позиция застана и Карлос Контрера от ВМРО. Той беше категоричен, че данъчната политика е един от инструментите за промяна на начина, по който живеем. Според него ако общината поддържа ниски данъци, особено за старите автомобили, стимулира активен трафик в София. „Ако продължим да държим данъците за някои автомобили например 30 лв. годишно, няма как да се преборим със задръстванията, нито да популяризираме градския транспорт”, допълни Контрера. Общинският съветник обясни, че тепърва започва разговорът за увеличението на данъците, като темата ще бъде обсъдена и в дебата за столичния бюджет. Контрера отрече, че допълнителните средства, които ще влязат в общината, ще са без ефект. По думите му в капиталовата програма са предвидени значителни увеличение за вътрешнокварталните проекти.

Калоян Паргов от БСП се обяви против увеличението на данъците за МПС. Според него то е добре маскирано с претенциите за по-чист въздух. Също така подчерта, че увеличение на данъци не е било заложено в програмата на Йорданка Фандъкова. „Фискално наказваме най-уязвимата част от населението, която няма да слезе от автомобила. В столичния бюджет няма излишък, а има планирани неразходвани средства”, подчерта той. Паргов е на мнение, че в бюджета на града има дефицит, който добре се скрива счетоводно. Освен това обясни, че повечето пари от данъци ще отидат за попълването на бюджета за догодина. „От 1 януари 2020 г. софиянци да се подготвят за фискална сурвачка”, коментира Паргов.

Методи Лалов от „Демократична България” постави въпроса дали гражданите могат да се доверят на управлението, след като то многократно е доказало, че е негодно да управлява средствата им. По думите му парите, които ще влязат в столичната хазна няма да имат нито екологичен ефект, нито имуществен ефект. Той беше категоричен, че Столична община и кметът обявяват увеличението в последния момент, за да се избегне дебат. „Това е най-лесният начин общината да си осигури средства, тъй като тези данъци са лесни за администриране”, подчерта Лалов. Юристът обясни, че мярката е ненужно натоварване на гражданите без реален ефект.

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.

Най-нови Най-четени Най-коментирани