Въвеждането на тол системата не е самоцел, а необходимост. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на дискусия за въвеждането на тол системата в България, организирана от Световната банка и Агенция „Пътна инфраструктура“.
„Тол системата се въвежда сравнително късно в нашата страна, но сега е моментът, когато в Европейския съюз върви дебат за дефиниране на политиките за свързаността, декарбонизацията и дигитализацията. По отношение на темата за свързаността досега в България са инвестирани огромни ресурси за изграждането на пътната инфраструктура. Оттук нататък, правителството, данъкоплатците и ползвателите на инфраструктурата имат ангажимент да поддържат тази инфраструктура и да разпределят тежестта за нейното ползване“, посочи Росен Желязков, цитиран от МТИТС.
Министърът обяви, че преди дни в Съвета на ЕС, формат "Транспорт", беше приет общ подход за измененията на Директива 1999, с която се регламентира системата на евровинетката. С промените ясно се разграничават превозните средства с категория Евро 5 и 6 от тези с по-ниска категория, като се налага принципът да плаща повече не само този който разрушава инфраструктурата, но и този който замърсява. По думите му българската страна има значителен принос за приемането на този механизъм.
АПИ и Световната банка разясняват тол системата на форум в София
„По време на обсъжданията нашето настояване беше от обхвата на евровинетките да бъдат изключени леките автомобили, мини бусовете и леките товарни автомобили. Това е подходът, който ние защитаваме и на национално ниво, като тежестите трябва да бъдат правилно разпределени“, изтъкна министър Желязков. Той допълни, че през следващите години постъпленията от тол системата ще бъдат основен приход за изграждането и поддържането на пътната инфраструктура, както и за реализация на политики, като свързаност и декарбонизация.
Желязков участва във форума, организиран от Агенция „Пътна инфраструктура“ и Световната банка – консултант на държавната пътна администрация, в рамките на общественото обсъждане на проекта на тарифа на тол таксите, което продължава до 16 декември 2019 г.
АПИ няма причини да отлага старта на тол системата по-късно от 1 март 2020 г., коментира проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ. Направили сме разумен график за нейното въвеждане и смятаме, че няма причина нейният старт да бъде отложен.
До средата на декември ще започне и втората фаза на техническата експлоатация – тестове по реално изминати маршрути с монтирани бордови устройства, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.
„Всяка реформа не става с магическа пръчка, нито минава напълно гладко и безболезнено“, отбеляза тя. „Бих призовала да не се спекулира със страховете на хората. Те нямат нужда от нови кошмари. Пътищата не са на ГЕРБ, БСП, не са на нито една друга политическа партия. Те са на всички български граждани и затова темата не бива да се политизира“, каза министърът.
Аврамова припомни пред форума, че според анализите на експертите на Световната банка предложените за обществено обсъждане тол такси няма да имат негативно въздействие върху цените на стоките. Максималното поскъпване на храните, които са на трапезата на българина всеки ден, ще бъде с до 2 ст. на кг или литър, добави тя.
Според проучване на общественото мнение от първите месеци на въвеждането на тол системата мнозинството от българите споделят тезата, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат по-високи такси. „Сега е точно обратното - две трети от приходите от винетки са от леките автомобилите и една трета – от товарните автомобили и автобусите. Надявам се с въвеждане на тол таксуването да се възстанови балансът и пътната инфраструктура да започне да се самоиздържа“, подчерта министър Аврамова.
Добави коментар