Д-р Хасърджиев пред ТОПНОВИНИ: Фалшивите болнични ще се спрат с правила и електронни системи

16:57, 15 ное 19 25 4920 Шрифт:
Виолета Иванова Автор: Виолета Иванова

ТОПНОВИНИ потърси д-р Станимир Хасърджиев, един от основателите и председател на Национална пациентска организация (НПО) за коментар относно предложението на управляващата коалиция от 1 януари 2020 г. първият ден от болничния да не се заплаща, т.е. да е за сметка на работника. 

 

Д-р Хасърджиев, как ще коментирате предложението работещите сами да плащат първия ден на болничния си?

Като недобре обмислено, необосновано и прибързано изкарано в публичното пространство.

Смятате ли, че то ще доведе до спад в случаите със злоупотреби?

Това няма да доведе до желания спад. Ситуацията прилича малко на това - като има крадци дайте да накажем коректните. Така ми изглежда на мен това предложение. Тъй като има такива, които крадат, затова ще накажем тези, които са коректни към системата.

Истината е, че този ден болничен е от изключителна важност не само за болния, но и за работодателя. Не знам дали работодателите си дават сметка, че е по-добре един човек да си остане вкъщи, когато има някаква инфекция, вместо да я разпространява сред колегите си и работодателя да остане в продължение на месеци без работници, както се случва често в България.

Подозирам, че не само няма да намалеят злоупотребите в болничните, но ще се увеличи броя на хората, които няма да смеят да си вземат болничен и така ще разпространяват най-банални инфекции. Този, който е решил да си злоупотребява, ще го прави във всяка една ситуация, ако държавата не измисли механизми.

Предполагам работодателите си задават върпоса „Защо в чужбина няма подсмърчащи хора, а тук всички подсмърчат?“. Едната причина е, че там хората се ваксинират. И втората е, че като се разболеят си остават вкъщи и никой не ги кара да ходят на работа, а и да ги наказва, ако си останат вкъщи като не им плаща болничните.

Как могат да се спрат наистина фалшивите болнични?

Разбира се че има решение – като се хванат фалшификаторите, а не като се наказват тези, които са коректни към системата, към колегите си и към работодателите. А това са голяма част от случайте. Да не говорим, че в България никой не си задава въпроса дали здравеопазването ни е достатъчно добро и дали това не е причината за част от този ръст на болничните.

Лесно е да се каже, че всички лъжат и затова расте броят на болничните в страната. Вероятно има такива, сигурно не са малко, но начинът те да се хванат не е този.

Елементарна законова промяна, която да дава на работодателя правото да препотвърди диагнозата на работника при избран от него лекар би редуцирала драстично броя на фалшивите болнични. В момента работодателя няма право да изиска второ мение на лекар. Това е предодстатъчно и държавата ще си реши проблема.

До този момент за издаването на фалшив болничен лист под ударите на закона попада само лекарят, но не и пациентът. Трябва ли да има механизми, с които нарушителите-пациенти да се наказват и какви?

Вскеки, който нарушава законите, лъже държавата и краде от държавата или от обществото трябва да си поеме своето наказание. Независимо дали е в ролята на пациент, лекар или работодател. Друг е въпросът как точно се установява това и пациента до каква степен носи отговорност какви диагнози му поставя лекаря. И дали е бил съучастник в това или по някакъв друг начин са се случили нещата. Съгласете се, че не всеки е длъжен да знае какво е написано в болничния му лист.

Кой, как и на какво ниво трябва да осъществява контрол върху автентичността на болничните?

Автентичността е ясна. Но дали е автентично заболяването. Казах ви една лесна и елементарна практика, която не струва пари. Тя струва пари на работодателят в случай, че той има съмнение, че болничният не е действителен, че човекът не е болен, да може да поиска второ мение за негова сметка от посочен от него лекар. Така ще се намалят многократно фалшивите болнични и хората няма да се замислят да правят такива неща, при положение, че знаят, че ще бъдат хванати. В момента няма сила на света, която да отмени един болничен лист.

Освен с второ мнение от друг лекар как се доказва, че даден болничен лист е с фалшиво съдържание?

С правила и с електронни системи. Ако всичко в нашата държава се случваше електронно, включително и начинът на издаване на болнични, а не на хартия и не да се отчита постфактум, а в реално време, много лесно ще засекат фалшивите.

Като пациентска организация как ще се противопоставите на това предложение?

Все още не сме го обсъждали на ниво Управителен съвет, но със сигурност ще излезем със становище, което няма как да е в ущърб на пациентите. Те имат нужда от спокойствие и добре функционираща здравна система, в момената в който са болни, за да могат и те да са благодарни на системата и бързо да се връщат на работа, за да плащат данъци на нея.

Няма как да излезем в подкрепа на нещо, което ощетява хората, които се разболяват не по тяхно желание.

Неведнъж сме правили предложения, но като че ли е по-удобно да се правят гръмки послания и заплахи и да се обяснява как всички сме едни мошенници и всички ще страдат, включително и страдащите вече.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама