Турските телевизионни сериали предизвикват голям интерес сред задграничните пазари и допринасят за имиджа на Турция и промотирането на нейните продукти в страните, в които те се излъчват. С това те играят ефективна роля за увеличаване на износа на стоки и услуги от Турция, съобщава „Сабах“.
Според оценките, износът на турски драми е достигнал 500 милиона долара за изминалата година.
С нарастването на дела на филмовия и телевизионния сектор в националните икономики с всеки изминал ден, секторът се откроява като отрасъл с нарастваща стойност. По данни на Министерството на търговията и представители на сектора, около 50 до 70 нови телевизионни сериала се излъчват по телевизионни канали или сайтове със стрийминг платформи всеки сезон. Секторът се разраства и с интереса на турската публика и успеха на износа.
Сериалите, направени от Турция, са излъчвани на много континенти от Близкия изток до Балканите, от Африка до Централна Азия, Далечния Изток и Южна Америка, достигайки около 700 милиона души в почти 146 страни. Турция е на второ място след САЩ по глобален износ на телевизионни сериали.
Докато средната продажна цена на сериал от 4 000 долара на епизод се е увеличила до 400 000 долара през последните пет години, износът на турски сериали, който през 2013 г. възлиза на около 150 милиона долара, е нараснал до приблизително 350 милиона долара през 2017 г. и 500 милиона долара през 2018 г.
Турските телевизионни предавания, които се превръщат в едни от най-гледаните продукции в страните, в които се излъчват, ефективно увеличават износа на стоки и услуги, като допринасят за имиджа на Турция и промотирането на нейните продукти в тези страни. През последните три години е постигнат стабилен ръст на износа на стоки за Венецуела, Бразилия, Перу, Парагвай, Доминиканската република, Аржентина, Уругвай и Чили от Латинска Америка и Карибските страни, където се излъчват много турски сериали.
В сравнение с 2016 и 2018 г. износът за Венецуела е нараснал с 572%, следван от Доминиканската република със 155%, Парагвай със 105%, Перу с 88% и Чили със 78%.
Турският износ за Египет, където драмите на турската страна са голям хит, отбелязва постоянен ръст, въпреки влошаващите се политически отношения. Турският износ за северноафриканската страна е достигнал 2,6 милиарда долара за периода януари-октомври тази година с 6,5% ръст в сравнение със същия период на миналата година. По подобен начин е и развита продажбата на стоки и услуги в Обединените арабски емирства (ОАЕ), където официалните лица призовават няколко пъти за бойкотиране на турски сериали, като тя е нараснала с 11,8% през същия период и е достигнала 1,7 милиарда долара. Износът за Саудитска Арабия, където турските телевизионни сериали са с голямо търсене, е нараснал с 26% през първите 10 месеца на тази година в сравнение със същия период на миналата година. Износът за страната от Персийския залив възлиза на над 2,6 милиарда долара.
Турски сериали са изнасяни и в Румъния, Хърватия, Черна гора и Сърбия, оказващи влияние върху турските продукти и марки в тези държави. Износът за Черна гора е нараснал със 70% през първите 10 месеца на тази година в сравнение със същия период на миналата година. Общата стойност на турския износ е изчислена на 105 милиона долара. Освен това износът на Турция за Сърбия също се е покачил умерено до 786,5 милиона долара през споменатия период от 729 милиона долара през първите 10 месеца на миналата година.
В Африка турските телевизионни сериали също имат огромна фен база. Износът на стоки за много от тези страни също се е увеличил през последните три години. Износът за Сенегал, Танзания и Кения се е увеличил съответно със 153%, 134% и 63%. Износът за Мароко е скочил с 35% за същия период.
Тъй като турските сериали са особено популярни в страните от Южна Америка, броят на туристите, идващи от този регион, е нараснал с 46% спрямо миналата година.
Междувременно представителите на сектора очакват положително развитие в износа на услуги като здравен и образователен туризъм, гастрономия и пътнически транспорт до страните, внасящи турски сериали.
Добави коментар