ТОПНОВИНИ потърси Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет и кандидат за общински съветник от гражданската квота на листата на коалиция ГЕРБ/СДС, към който се обърна с десет въпроса за управлението на столицата и в каква посока ще работи той.
Г-н Герджиков, в битката за София сте. Каква е стратегията ви на тези избори?
Ние не можем да имаме друга стратегия освен откровен разговор със софиянци за постигнатото през последните години и за идеите за бъдещото развитие на нашия град. Като управлявали досега, а и като представители на прагматична дясна партия ние сме лишени от „привилегията“ да обещаваме всичко на всеки, както правят опонентите ни.
За съжаление тази кампания тотално се разминава със заявените намерения за състезание на идеи. Липсата на аргументи и алтернативни идеи за София някои от кандидатите се опитват да заместят с голословни обвинения в корупция и драматизации на тема „Аз съм жертва“.
Кой проект ще е най-важен през следващия мандат на общината?
Най-лесно е да кажа метрото. И това ще е истина, защото ползите от този проект са очевидни за всички. Но всъщност всеки от многото проекти, които присъстват в нашата програма, е важен за качеството на живот в София. И довършването на околовръстното и вътрешните рингове за отвеждането на транзитния трафик, и построяването на 18 нови буферни паркинга за намаляване на пътуванията с автомобили, и изграждането на надземни паркинги в кварталите с цел подреждане и облагородяване на междублоковите пространства, и подмяната на печките на дърва и въглища с по-екологични на 20 000 домакинства за подобряване на чистотата на въздуха, и т.н. и т.н. Важното е, че всички наши идеи за развитието на града са подплатени с конкретни проекти, готови за реализация.
Кой е един от най-важните проблеми, върху които трябва да се работи според вас?
Няма маловажен проблем. Трябва да се работи във всички сфери и проектите, които току-що изброих, както и тези, които може да прочетете в програмата на г-жа Фандъкова са доказателство, че ние имаме наистина конкретни решения – разписани, подготвени, финансово обосновани, с ясни срокове за изпълнение.
Ще дам пример с една от темите – чистота на въздуха. Тук имаме четири конкретни решения – информираност на гражданите чрез общинска система за мониторинг на въздуха, пълна модернизация на градския транспорт чрез нови и екологични превозни средства, намаляване на вредните емисии от отопление чрез подмяна на печките и контрол върху горивата, както и увеличаване на честотата на миене на улиците и булевардите.
Какви са приоритетите на общината и можете ли да ги степенувате по важност и възможно ли е да се работи в тази посока?
Новите акценти в нашата програма са повече работа в кварталите, свързана с подобряване на инфраструктурата, подреждане и облагородяване на публичните пространства, както и осигуряване на довеждащ транспорт до станциите на метрото. На второ място – развитието на София като чист и зелен град чрез нови паркове и реализирането на проектите за намаляване на замърсяването от битовото отопление и от транспорта. Трето – активно използване на новите технологии в работата на общината с цел пълна прозрачност на процесите и улесняване на гражданите и бизнеса.
Разбира се, запазваме и продължаваме да развиваме стратегически проекти като метрото и завършването на градските рингове. Освен това, на база на вече постигнатото политическо съгласие в общинския съвет стартираме съвместно с Европейската банка за възстановяване и развитие открита процедура за избор на външен мениджмънт на "Топлофикация – София" ЕАД със задължението за инвестиции в модернизация на дружеството. Целта е "Топлофикация" да се управлява от авторитетна и опитна международна компания при запазване от страна на общината на собствеността върху активите.
Как ще се справите с презастрояването и каква ще е позицията ви за строежа на небостъргачите?
Преди две години по предложение на г-жа Фандъкова стартирахме работата с външни за общината експерти по изработването на „Визия за София“ – стратегически документ, засягащ всички аспекти на градското развитие с перспектива 2050 година. След приемането й от следващия общински съвет тази Визия ще залегне в основата на заданието за изработване на нов Общ устройствен план на София. Защото единственият начин за справяне с проблема е приемането на устройствени планове на отделните райони на базата на общия план.
Що се отнася до наличието на небостъргачи и тяхното място в града, ние изразихме ясно своята позиция в предложението ни за промяна на Закона за устройство и застрояване на Столична община. Според нас, високи сгради в града трябва да има в две обособени зони: източна – на бул. "Цариградско шосе" в района след Експо центъра, и западна – около бул. "Царица Йоанна" и Околовръстния път.
Предвиждате ли увеличаване на местните данъци и таксите?
Това не е необходимо, тъй като нашата работа с европейските програми е на много високо ниво и повече от половината от инвестиционната програма на общината се осигурява чрез европейско финансиране. С тези пари може и се прави много.
Предвиждате ли промени и мерки относно достъпа на коли до центъра на столицата, с оглед замърсяването на въздуха и чрез какъв способ предвиждате да се случи това? Каква ще е според вас реакцията на гражданите?
По примера на други европейски столици, като Париж, подобна мярка за намаляване на замърсяването на въздуха в дни, когато то е факт, е записана в нашата програма от 100 мерки за чист въздух. По предложение на Г-жа Фандъкова Министерството на транспорта подготви предложение за въвеждане на т. нар. еко-стикери, които да удостоверяват нивото на замърсяване от всеки отделен автомобил. Това ще даде възможност на местните власти в българските градове, вкл. и в София, да ограничават движението на най-замърсяващите коли в отделни зони на града или в дни с регистрирано замърсяване.
Ще бъде ли осъществен проектът с инсинератора?
Това е един много добър и полезен за града ни проект, който за съжаление се използва политически, за да се играе със страховете на хората. Екологичните му показатели, както и икономическите ползи от него са безспорни. Те са потвърдени и от Европейската комисия, която финансира по-голямата част от проекта. Важното е да се знае, че след реализацията му вредните емисии от "Топлофикация" ще намалеят, което освен че е в полза на по-чистия въздух, ще спести милиони на дружеството за изкупуване на емисии и ще намали с 10% количеството на използван природен газ.
Какво ще се случи с „Топлофикация София“ ЕАД и ще бъдат ли направени промени в полза на гражданите?
Вече отговорих какви са нашите намерения. Запазването и модернизацията на това дружество е жизнено важно не само за енергийния баланс на града, но и от екологична гледна точка. Централното топлоснабдяване и газификацията са най-чистите начини за отопление в съвременните градове, така че ние трябва да сме много отговорни в това отношение.
А промени в полза на гражданите вече бяха направени. Именно ние задължихме дружеството да спре да начислява лихви върху прогнозните сметки на абонатите. Освен това през последните години комуникацията с клиентите чувствително се подобри. Не на последно място г-жа Фандъкова лично извоюва възможността "Топлофикация" да може да купува газ не само и единствено от "Булгаргаз", както беше досега. Това ще даде възможност за постигане на по-добри цени и условия, което ще се отрази и в цената на парното за гражданите.
За какво ще се борите през следващия мандат?
София няма време за губене. Тя трябва да продължи да се променя и развива. Пред нас има уникален шанс да се възползваме от изключително добрите икономически показатели на града и да привлечем един или няколко наистина големи стратегически инвеститори във високотехнологични производства. Това ще донесе на града не само по-висок имидж, но и повече и по-качествени работни места, повече възможности за бизнеса. Това, разбира се, повишава благосъстоянието на града, а следователно и качеството на живот на гражданите, което е и целта на нашето управление.
Добави коментар