Омбудсманът Диана Ковачева изпрати две препоръки - до министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова във връзка с качеството и заплащането на водата за питейно-битови нужди и до министъра на труда и социалната политика Бисер Петков за подпомагане на лица с ниски доходи при плащане на водоснабдителни услуги.
Повод за препоръките станаха многобройните жалби на граждани срещу лошото качество на водата, в които настояват за намирането на по-справедливо решение при заплащане на услугата.
„Когато доставяната вода е негодна за питейно-битови цели е налице неизпълнение на задължение на ВиК оператора, поради което и цената на водата следва да бъде като за вода с непитейни качества“, пише доц. Ковачева до регионалния министър.
Омбудсманът настоява за изготвянето на ясна процедура, при която да се констатира в бърз срок лошото качество на водата за питейно-битови нужди и да се направи корекция на заплащаната цена.
Тя обръща внимание, че няма реални последствия след общественото обсъждане на Проекта на Наредба за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи.
„Гражданите очакваха нова Наредба да регламентира и по-справедлив начин за разпределението на разход вода „общо потребление“ в сгради-етажна собственост“, пише още омбудсманът до министър Аврамова.
В препоръката до министър Петков доц. Диана Ковачева за втори път поставя въпроса за необходимостта от подпомагане на социално уязвими граждани при заплащане на услугите за вода. Водоснабдяването за питейно-битови нужди, като основна жизнена потребност, е извън обхвата на Закона за социалното подпомагане.
Омбудсманът подчертава, че цената на водата се повишава непрекъснато, докато доходите на домакинствата намаляват и затова е наложително държавата да подпомогне социално слабите граждани – клиенти на ВиК, като им гарантира достъпа до вода, за да водят нормален и пълноценен живот.
Добави коментар